Toen vijf jaar eerder de MP4-12C ten tonele verscheen, was het niet alleen de ingewikkelde naam waarmee ie de plank missloeg. Zeker, het was een sterke, hightech supersportauto. Een auto bovendien waarmee McLaren Ferrari het vuur na aan de schenen legde; zij het duidelijk gebouwd door een bedrijf dat zijn positie onder de supercarfabrikanten nog moest veroveren. Weinig verrassend misschien. Bovendien waren er de problemen met het Iris-infotainmentsysteem en – nog belang­rijker – ontbrak het de McLaren aan karakter. Hierdoor voelde de
MP4 als een product dat te weinig liefde had gekregen.

De 570S daarentegen leek al anders vanaf het moment dat ik er voor het eerst in stuurde. Dezelfde 3,8-liter twin-turbo V8, min of meer dezelfde koolstofvezel monocoque en nog steeds met dat navigatiesysteem, maar nu met een andere uitstraling. Vol zelfvertrouwen.

Hoe komt een autofabrikant aan zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is voor autofabrikanten moeilijk te verkrijgen, zeker in het geval van een jong bedrijf. Het moet in dat stadium niet van de producten komen, maar van de mensen die ze maken. Die mensen waren in dit geval zeker van hun zaak, zelfs na een ietwat onzekere start. Ze wisten wat ze aan het doen waren en welke kant ze op gingen. Denk eens aan de druk die op het team moest liggen vanuit zowel investeerders als klanten, van dealers en de pers, van rivaliserende merken en toeleveranciers. Toch behield McLaren helder zicht op het doel en hoe ze dat moesten bereiken. Indrukwekkend.

Dat is wat de F1 voor McLarens straatauto’s heeft gedaan. Vergeet de technologie – de hele van-F1-naar-straatauto’s-hymne is eigenlijk onzin. Het zijn de duidelijke vastberadenheid, de helderheid van gedachten en de intense concentratie die zo stevig onderdeel uitmaken van de cultuur bij McLaren. De kunde om zaken door te blijven denken en het doel voor ogen te houden. Want de kern van F1 draait niet om technologie, maar om bikkelharde competitie.

Hoe vaak hebben we wel niet gehoord van ideeën die in de prullenbak belandden, van compromissen die gesloten werden? Gedurende 2015 heeft McLaren Automotive, een bedrijf met slechts zes jaar erva­ring in het produceren van straatauto’s, ons de 570S, de 675LT en de P1 GTR gegeven. Rijd een van deze auto’s en je denkt niet dat het slui­ten van compromissen tot hun dna behoort. In de afgelopen twaalf maanden heb ik ze alle drie mogen besturen en nu staan ze voor het eerst samen naast elkaar, op Dunsfold tijdens een onverwacht mooie dag in februari.

McLaren P1 GTR

Ik was vergeten hoe compact en laag de GTR is. Ik weet dat ie op foto’s enorm overkomt, maar dat komt mede doordat we de foto’s graag vanaf een laag standpunt maken om de vleugel nog achterlijker over te doen komen dan hij in werkelijkheid al is.

In het echt bevinden de portieren zich op kniehoogte en met je kont zit je op z’n bodem. De cockpit is puur Le Mans, het stuur is afgeleid van dat van Lewis Hamiltons F1-bolide uit 2008 en met mijn rechtervoet kan ik 1.000 pk bedienen. Dit prachtige getal is de som van 800 en 200 pk, respectievelijk afkomstig van een verbrandings- en een elektromotor. Aan de basis staan echter dezelfde V8 twin-turbo en koolstofvezel monocoque badkuip die je in beide andere auto’s op deze pagina’s vindt. Z’n prijs is uiteraard buitenaards, maar dat is de rijervaring eveneens.

De snelheid in rechte lijn is niet wat het meest verbazingwekkend is aan de GTR. Alles is verbazingwekkend aan deze auto. De acceleratie is niet buitenissiger dan de hoeveelheid grip, de remcapaciteit of het uitlaatgeluid. Het resultaat is dat de GTR – in tegenstelling tot de straatversie van de P1, waarbij het vermogen altijd wint van de grip (met potentieel gevaarlijke gevolgen) – zich buitengewoon plakkerig ge­draagt. De GTR is een precisie-instrument dat de krachten van een orkaan kanaliseert.

Omdat ie zo nauwkeurig is, omdat ie zo goed communiceert met z’n bestuurder en omdat ie zo uitgebalanceerd is, krijg je in deze auto snel zelfvertrouwen. Dat is een verrassing – een auto vol zelfvertrouwen van een bedrijf met zelfvertrouwen die tijdens het rijden ook nog eens zelfvertrouwen geeft.

Je kunt er dus heel snel mee gaan. Heel snel in een P1 GTR betekent laterale g-krachten van 2,4 en gezichtsspieren die je natuurlijke gelaats­trekken niet meer kunnen ondersteunen. De P1 GTR is een natuur­kracht, zo simpel is het. Het feit dat het McLaren niet alleen gelukt is deze hoeveelheid potentiële energie in een auto te stoppen is één ding, maar dat je dit er als bestuurder met zoveel accuratesse, subtiliteit en controle uit kan halen, dat is echt een prestatie van formaat.

McLaren 675LT

Ze flikken dit kunstje keer op keer. Neem de 675LT. Het is verleidelijk ‘m slechts te zien als een upgrade van een 650S; hij is immers voorzien van dezelfde motor, versnellingsbak en koolstofvezel basis, et cetera, maar als pure rijdersauto is ie getransformeerd. Het is moeilijk de vinger precies te leggen op de gebieden waar ie verbeterd is, want eigenlijk geldt dat voor alles. Ze hebben werkelijk iedere steen van de 650S ondersteboven gekeerd; alle onderdelen zijn opnieuw tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast of verbeterd. Het resultaat is eenvoudig gezegd een nog atletischer auto.

Ik zal je een geheimpje vertellen. Toen we de 675LT afgelopen zomer voor het eerst reden, schreven we: ‘We zullen er niet omheen draaien: de 675LT is de beste straatauto sinds de McLaren F1.’ Weet je wat ik deed met de drukproeven van dat artikel? Ik omcirkelde deze opmer­king er plantte er een paar grote vraagtekens bij. Ik twijfelde aan de mening van mijn eigen collega en dacht dat zijn enthousiasme mis­schien met hem aan de haal was gegaan. Vervolgens belde ik hem en hij was meelevend. ‘Beter dan de P1?’ vroeg ik. ‘Absoluut’, was het antwoord. Daarna ging ik er zelf mee rijden. Hij had geen groter gelijk kunnen hebben.

McLaren 570S

Door dit alles zou je kunnen vermoeden dat de 570S de zwakste schakel is in de ketting die McLaren heet, maar ik denk juist dat hij de sterkste is – en in ieder geval de belangrijkste als het gaat om de verkopen en de omzet van het merk op de lange termijn. De 570S, samen met de onlangs aangekondigde GT-uitvoering, is het volumemodel. Het is de auto die echt om z’n plaats in de wereld van de superauto’s moet vechten.

Dat ie een ronkende overwinning haalde op de Audi R8 Plus en de Porsche 911 Turbo S is een indicatie van hoe hoog we dit apparaat hebben zitten. Hoewel ie niet op elk gebied beter was, was de 570S simpelweg de beste van de drie. Hij is minder praktisch dan z’n concurrenten, hij is minder makkelijk om bij dagelijks gebruik mee te le­ven. Misschien ligt hieraan ook wel de komst van de nieuwe GT ten grondslag, met z’n hatchback en z’n meer relaxte gedrag. Die auto hebben we nog niet gereden, maar gezien McLarens recente stroom mo­dellen, denken we dat het daarmee ook wel goed komt.

Fabrikant van het Jaar. Het voelt als team van het jaar, maar het gaat hier niet om de manier waarop McLarens auto’s elkaar aanvullen. We evalueren ze niet als een totaal modellenaanbod, maar om de beoordeling in hun eigen klasse. Allemaal zijn ze uitzonderlijk en misschien wel de beste in hun soort. Dat McLaren dit niveau in zo’n korte tijd bereikt heeft, is bijzonder. Zelfvertrouwen, zie je. Het werkt aanstekelijk.

McLaren 570S
Motor
3.799 cc
V8 biturbo
570 pk @ 7.400 tpm
600 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 328 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,7 l/100 km
249 g/km CO2 G
Afmetingen
4.530 x 2.095 x 1.202 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.313 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.
Prijzen
NL € 234.800 (25%)
BE € 184.900

McLaren 675LT
Motor
3.799 cc
V8 biturbo
675 pk @ 7.100 tpm
700 Nm @ 5.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 330 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
275 g/km CO2 G
Afmetingen
4.546 x 2.095 x 1.188 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.230 kg
72 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
NL € 387.750 (25%)
BE n.n.b.

McLaren P1 GTR
Motor
3.799 cc
V8 biturbo hybride
1.000 pk @ 7.500 tpm
1.000 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,3 s
top >300 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,2 l/100 km
264 g/km CO2
Afmetingen
n.b. (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.345 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.v.t.
Prijs
ca. € 3.500.000

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)