McLaren 570S Spider

De gripmeester

17
20
Specificaties

Specificaties McLaren 570S Spider

Motor
3.799 cc
V8 biturbo
570 pk @ 7.500 tpm
600 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 328 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,7 l/100 km
249 g/km CO2 G
Afmetingen
4.530 x 1.930 x 1.202 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.359 kg
72 l (benzine)
202 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
€ 212.000 (B)

Vonnis
Er zijn auto’s in dit segment die méér open zijn, er zijn er die praktischer zijn, minder windgeruis veroorzaken of meer vermogen hebben. Maar er zijn er niet veel die het geheel zó goed voor elkaar hebben als deze 570S Spider

De verleiding is groot om deze twee pagina’s gewoon vol te tikken met dit ene woord: grip. Want het draait bij deze McLaren niet om zijn dak, zijn snelheid of schoonheid. Maar om dat ene woord

Barcelona moet niet zeuren. Natuurlijk is het niet leuk als je elk jaar wordt overspoeld door toeristen. Maar als je aan zee ligt, altijd mooi weer hebt, de mooiste voetbalclub en de mooiste moderne kerk ter wereld hebt, dingen met een varken kunt uitspoken (Iberico-ham! Chorizo!) die bewijzen dat God het nog niet zo slecht voorhad met de mensheid, een spetterend uitgaansleven biedt en sublieme hotels om daarvan uit te brakken, en je krijgt het nóg niet voor elkaar iedereen weg te jagen door ’s middags alle winkels dicht te gooien en debiel laat te gaan eten, dan heb je het misschien allemaal een beetje over jezelf afgeroepen.

Er is nog een andere, voor ons belangrijker reden om graag in Barcelona te komen: de wegen. Je moet er even de stad voor uit, maar dan vind je al snel een waar paradijs aan slingerwegen door gebieden die je, als dat niet zo lastig zou zijn met rijden, de tranen in de ogen zouden brengen. Kronkelende linten droomasfalt door bossen, over heuvels en bergen – doe ons één zo’n weg in Nederland en je hoort ons nooit meer mopperen. Beloofd. Echt.

wulps

De wegen zijn er zo fraai dat het bijna niet uitmaakt in wat voor auto je er rijdt. Bijna, want vandaag hebben we er een uit de buitencategorie: de McLaren 570S Spider. Er zijn een hoop woorden die bij je opkomen als je hem bekijkt. ‘Wulps’ is er één van en alle andere lijken verdorie ook allemaal iets met seks te maken te hebben. Nou is de 570-serie bepaald geen onbekende voor ons, en elke keer heeft ie dat effect op ons. Maar nu nog veel meer. Vooral omdat hij iets niet heeft: een dak.

Nu betekent het verwijderen van een dak meestal twee dingen: goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws betreft de rijervaring: wind door je haren, en een aanzienlijk directer contact met je omgeving in het algemeen en je motorgeluid in het bijzonder. Het slechte nieuws betreft, eh… óók de rijervaring, want er is geen auto die er steviger van wordt als je een dragend deel van zijn carrosserie weghaalt. De boel gaat wringen en kraken; de tijden dat je meteen je deur niet meer open kreeg als je je cabrio een tikje scheef geparkeerd had, liggen inmiddels gelukkig ver achter ons, maar toch.

Dat cabrio’s tegenwoordig zo veel stijver zijn, komt doordat fabrikanten grote hoeveelheden balken en andere verstevigingszooi aanbrengen, waar de auto fors zwaarder van wordt. En dus langzamer, logger en minder vrolijk in bochten. Het is, al met al, best een hoge prijs om te betalen voor wat extra haaruitval en een paar decibel herrie erbij.

Koolstofvezel

Maar er is meer goed nieuws. De basis van een 570S bestaat immers uit een koolstofvezel monocoque die zo loeisterk is dat het dak geen enkele rol in de carrosseriestijfheid speelt. En dus verwijderd kan worden zonder de noodzaak van extra verstevigingen. Zo leverde het monteren van een klapmechanisme en een paar elektromotoren voor de bediening een extra gewicht op van slechts 40 kilo. En zo’n 570S is door zijn overvloed aan carbon toch al niet de meest zwaarlijvige van het stel supercars: hij weegt als Spider maar 1.359 kilo. Ter illustratie: Audi heeft een naam op te houden als het om Leichtbau gaat, maar een R8 Spyder is maar liefst 230 kilo zwaarder.

Voor de rest van je rijbeleving is het gemis van het dak nog veel beter nieuws. Als McLaren al eens kritiek op de 570S kreeg, was het dat het motorgeluid wel wat indringender, karaktervoller zou kunnen. Nou, aan die kritiek maakt de Spider een bijna letterlijk hardhandig einde. Het ontbreken van het filter dat een vast dak is, geeft een compleet nieuwe dimensie aan het motorgeluid, zeker als je langs een stenen muurtje, viaduct of (hoera) door een tunnel rijdt. Dan gorgelt en brult de V8 er op los alsof zijn leven ervan afhangt. Nee, het is niet dat gillende hoogtoerige van een Ferrari of Porsche, noch het donker-beukende van een Mercedes-AMG, maar iets heel eigens – als het érgens op lijkt, dan is het op wat de landgenoten van Aston Martin produceren. En dan toch weer heel anders.

Je hoeft daar overigens niet eens het hele dak voor open te doen. Het glazen achterruitje, dat tevens als windstop dienstdoet als je open rijdt, kan ook open als het dak dicht is. Zo zit je beschut als het regent en kunt toch volop van de herrie achter je genieten. Als alles dicht is, is het overigens opmerkelijk stil in de auto – daar kwam die kritiek op het geluid (of het gebrek daaraan) dus vandaan.

Het glorieuze rijkarakter

Waar natuurlijk niets aan verandert, is het glorieuze rijkarakter van de 570S. Ten eerste vertikt McLaren het categorisch (waarvoor hulde!) om mee te doen aan de meest stupide vorm van CO2-besparing: die van de elektrische stuurbekrachtiging. Je complete stuurgevoel opofferen voor minder koolzuurgas dan er in een blikje cola zit: McLaren niet gezien. En beter dan de besturing van een 570S wordt het dan ook bijna niet in autoland. De fenomenale precisie, de eindeloze hoeveelheid informatie die je handen bereikt: zó hoort het, en niet anders.

Maar alles, van motor tot schoonheid, van geluid tot bediening, werkelijk alles lijkt ondergeschikt aan dat ene: grip. Zolang jij ook maar een béétje normaal doet, is het er. Laat je je gaan, dan is het er nog. Doe dingen die je nooit had gedacht te durven, en de banden piepen bij wijze van spreken nog niet eens. Het gaat je boerenverstand domweg te boven. En voeg dát bij die motor, de schoonheid, en de extra beleving en geluid, en je hebt een droom van een auto.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws