Je verwacht het bepaald niet bij een auto in deze klasse, maar als je in een Mazda CX-5 SkyActiv-G 192 AWD stapt en een paar bochten neemt, voel je een vreemde, ongepaste sensatie. Dit staat ook wel bekend als ‘opwinding’. We denken dat dit komt doordat Mazda-ingenieurs destijds de duffe concurrentie onder de loep namen, keer op keer snikkend en vervuld van zelfhaat uitstapten en afspraken: dit nóóit. Crossovers, hoge zit, stoer-achtig uiterlijk, allemaal prima: maar we doen het wel op ónze manier.

Zodoende is de CX-5 al drie jaar de leukst rijdende semi-SUV die je kunt kopen: lichtvoetig, direct en stabiel ondanks z’n hoge bouw. Daarnaast is ie ook nog eens enorm ruim en praktisch. Hij vliegt dan ook overal ter wereld de showrooms uit, maar aangezien ze bij Mazda niet snel tevreden zijn, is er toch alvast een fikse update doorgevoerd: naast obligate herkenningspunten als de grille kwamen er adaptieve led-lampen en grotere knipperlichten, maar ook kleinere spiegels en een lagere antenne voor minder windherrie. De voorwielophanging werd herzien, er werd een elektrische handrem gemonteerd en de geluidsisolatie werd verbeterd. Ook is er nu een voorwielaangedreven versie met automaat.

Zijn er nog onderhuidse veranderingen bij de CX-5?

Als klap op de vuurpijl voorzag Mazda de CX-5 van de 2,5-liter SkyActiv-G benzinemotor met 192 pk, bekend uit de 6. Natuurlijk is dit in Nederland niet per se een financieel interessante optie, maar als je een particulier bent die af en toe van doorrijden houdt (die mensen bestaan nog, toch?), kun je er absoluut je lol mee op.

Over Mazda’s motorfilosofie is al een hoop gezegd, maar hij blijft bewonderenswaardig: meer inhoud en geoptimaliseerde verbranding in plaats van het uiterste uit een klein turboblokje te wringen. Het karakter van de 2.5 in de Mazda CX-5 SkyActiv-G is daardoor even wennen – bij vlot rijden heeft ie z’n toeren nodig en zet ie een keel op – maar over het algemeen gedraagt ie zich voorbeeldig relaxt. Ook met dank aan de zestraps automaat, waar we regelrecht fan van zijn. Die is nu voorzien van een sportmodus en reageert sneller dan menig bak met dubbele koppeling.

We hebben heus nog wel wat aan te merken op de vernieuwde Mazda CX-5 SkyActiv-G 192 AWD. Zo spreekt Mazda van een hoogwaardiger interieur, maar het leer lijkt ons wat kwetsbaar en de elektrische stoelen klinken soms alsof er grind tussen de motortjes zit. Het is net even dat laatste stukje perceived quality dat hier en daar wat te wensen overlaat. Ook zijn de zittingen te vlak en belemmeren de a-stijlen ons het zicht een beetje in de bochten. Was dat alles wat we te mekkeren hadden? Ja, eigenlijk wel. Want als puntje bij paaltje komt, is er nog altijd geen auto in deze klasse die we liever zouden rijden.


Mazda CX-5 SkyActiv-G 192 AWD GT-M



14/20



Motor

2.488 cc

viercilinder

192 pk / 256 Nm



Aandrijving

vier wielen

6v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 8,0 s

top 194 km/u



Verbruik (gemiddeld)

7,2 l/100 km

165 g/km CO2

D-label



Afmetingen

4.540 x 1.840 x 1.670 mm (l x b x h)

2.700 mm (wielbasis)

1.415 kg

58 l (benzine)

463 / 1.620 l (bagage)



Prijzen

NL € 44.990 (25%)

BE € 38.690 (Skycruise)



Het vonnis

In de crossover-hoek valt doorgaans niet veel leuks te beleven, maar de Mazda CX-5 blijft hier dapper tegenin gaan. Hij is merkbaar verfijnder, net weer wat strakker en de zwaardere motor past ‘m uitstekend

Reacties

Meer van TopGear