‘De best rijdende auto in z’n klasse, zolang de nieuwe Ford Mondeo er nog niet is’, schreven we een paar jaar terug over de Mazda 6. Inmiddels is die Mondeo er, dus blijft Mazda niet stilzitten.

De Mazda 6, nog steeds de beste?

Op de een of andere manier vergeet je ze af en toe, Mazda’s grootste sedan en stationwagen. Je wordt immers dagelijks omringd door Passats en Insignia’s, misschien een enkele Peugeot 508, dus dat zijn de eerste modellen die je brein paraat heeft wanneer je je opties in het d-segment afweegt. Tot je vroeg of laat weer eens een Mazda 6 ziet rijden. Allemensen, wat ziet deze auto er toch goed uit.

We kunnen je vertellen: zo mooi als de Mazda 6 is, zo vermakelijk is ie om te besturen. Maar Mazda zou Mazda niet zijn als ze niet al vlak na z’n introductie weer aan het werk waren gegaan om een reeks verbeterpunten door te voeren. Zo komt het dat, amper tweeënhalf jaar nadat we voor het eerst met de 6 kennismaakten, er alweer een opvolger klaarstaat.

What’s new?

Het grootste nieuws is de vierwielaandrijving, die in Nederland door gebrek aan belangstelling niet geleverd zal worden. Het front van de nieuwe Mazda 6 SkyActiv-G lijkt hetzelfde gebleven, maar parkeer ‘m naast de oude en je ziet dat z’n koplampen slanker zijn, z’n grille geprononceerder. Mazda gooide het interieur om met nieuwe materialen, een grotere en anders ingedeelde middenconsole, een elektrische parkeerrem en een optioneel head-up-display. Uiteraard vinden we hier ook Mazda’s veelgeprezen, kinderlijk eenvoudig te bedienen infotainmentsysteem met klikcontroller en 7 inch aanraakscherm.

Ook de stoelen zijn herzien, waarvoor onze complimenten: de zittingen zijn lang genoeg en het bovenlichaam krijgt veel steun zodat de toch al prettige zitpositie lange tijd uit te houden is. Dat komt van pas, want eenmaal op gang wil je niet meer uitstappen.

Hoe rijdt ie?

We rijden de 6 met de 165 pk sterke 2.0 SkyActiv-G benzinemotor en een heerlijke handgeschakelde zesbak. Omdat je de turboloze motor op toeren dient te houden als je lekker wilt doorrijden, ontstaat er in zo’n geval wat rumoer. Het kan ook zijn dat dit ons opvalt omdat de auto voor de rest bijzonder stil is. Cruise je op hoge snelheid, dan houdt de motor zich op de achtergrond dankzij de lange zesde versnelling, maar wordt de wind juist weer lichtjes hoorbaar. Het is niet storend, het is meer dat we op zoek zijn naar dingen die ons minder goed bevallen aan deze Mazda 6, aangezien we ‘m verder subliem vinden.

Het mag dan een lel van een auto zijn met ruimte voor basketballers; hij stuurt als een kleintje, zonder daarbij aan grote-sedan-souplesse te hoeven inleveren. Z’n nieuwe onderstel is genieten, hij is vederlicht en de balans in het geheel is er een waaraan sommige sportauto’s nog niet kunnen tippen. Dit zijn de auto’s waar wij vrolijk van worden: de underdogs, de ogenschijnlijk brave zakensedans die je rijdt alsof je leven ervan afhangt. Shop je in dit segment? Probeer de Mazda 6 SkyActiv-G en raak verslaafd.

Mazda 6 SkyActiv-G 165 GT-M

15/20

Motor
1.998 cc
viercilinder
165 pk / 210 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,1 s
top 216 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.865 x 1.840 x 1.450 mm (l x b x h)
2.830 mm (wielbasis)
1.275 kg
62 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
NL € 36.990 (25%)
BE € 33.290 (Prestige Edition)

Het vonnis
Mazda heeft de nieuwe 6 nog mooier gemaakt en alweer een tandje scherper gezet. Ze denken aan ons, daar in Japan. Oh: er is ook een diesel met 150 pk en 20 procent bijtelling. Game on, Mondeo

Reacties

Meer van TopGear