Lotus is terug in de race, denken we. Hoewel de Evora aardig op leeftijd begint te raken (welke Lotus eigenlijk niet?), hun marketingapparaat een mistige blijft en hun toekomstplannen ook, moet de Evora 400 een nieuw hoofdstuk inluiden.

Tijdens de roerige tijden die Lotus doormaakte, was de Evora het kind van de rekening. Eindelijk mag ie weer vlammen, nu met de toevoeging 400. Achter dat getal gaat een wereld van verschil schuil. Zelfs de term facelift dekt de lading niet. Alles wat je kunt zien – kop, kont en dak – zijn er jaren jonger op geworden. Het verschil is zo groot dat je niet kunt geloven dat de originele Evora nog maar zes jaar oud is.

Het resultaat is een auto die je serieuzer neemt. Het fijngevoelige van het oude chassis heeft plaatsgemaakt voor een stortvloed aan kracht en snelheid. Zelfs als de auto stilstaat, is ie al beter. Het onflatteuze interieur is ingeruild voor iets stijlvols; de kofferklep is niet langer zo slap als het dekseltje van een Tupperware-bakje.

Het getal 400 verwijst naar z’n vermogen. Dat weten de motorkunstenaars van Lotus uit een Toyota-V6 te halen. De oorspronkelijke turbo werd vervangen door een geüpdatet exemplaar. Ook kwam er een intercooler. Het inlaattraject en de uitlaat zijn ook een eigen ontwikkeling van Lotus. Het gaspedaal is een aan/uit-knop voor een enorme berg koppel, die ook nog eens over het hele toerengebied beschikbaar is. De uitlaatmonding heeft een diameter van bijna acht centimeter en braakt genoeg herrie uit om een stadion met hooligans stil te krijgen. Ga je op bezoek bij oma, dan zet je met een schakelaar het geluid wat zachter.

De Evora is niet alleen krachtiger, hij is ook lichter. Op het circuit is ie veel sneller dan een oude Evora S. Sterker nog, hij kan het een Exige S heel lastig maken.

Zo gek is dat niet, want hij zweept je op door steeds te grossieren in motorkracht. Feedback, wendbaarheid en een tractie waar je u tegen zegt, zijn de ingrediënten voor geweldig gedrag op het circuit. Daarbuiten, waar het asfalt minder strak is, voel je dat het onderstel harder is afgesteld dan voorheen. Het gevoel in het stuur is formidabel. Hij steekt op dat punt de Cayman GT4 in z’n zak. De enige auto die ‘m op dit punt kan evenaren, is de oude Evora.

Hoewel ie zich op het circuit als een vis in het water voelt, is de Evora tegelijkertijd een stuk praktischer geworden. De flanken zijn veranderd, waardoor de drempels lager zijn zodat je ook kunt instappen zonder meteen een hernia te krijgen. De nieuwe stoelen zijn slanker. De deurpanelen hebben een andere vorm gekregen waardoor je bewegingsvrijheid toeneemt. Als gezegd, is het dashboard erop vooruit gegaan. Het voelt een stuk steviger aan, ziet er goed uit en is qua ergonomie een wereld van verschil met het verleden.

Als de enorme ontwikkeling van de Evora een afspiegeling is van de ambities van Lotus, dan komt het vast weer eens dik in orde.

Lotus Evora 400

18/20

Motor
3.456 cc
V6 supercharged
406 pk @ 7.000 tpm
410 Nm @ 3.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 300 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,7 l/100 km
225 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.394 x 1.845 x 1.229 mm (l x b x h)
2.575 mm (wielbasis)
1.395 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.

Prijzen
NL € 129.950 (25%)
BE n.n.b.

Het vonnis
Het is gewoon idioot zoals de Evora je meezuigt in de rijbeleving. Door de verbeteringen kun je er zelfs dagelijks mee rijden. Z’n prijs is niet mals in Nederland, want daar heb je ook een 911 voor

Reacties

Meer van TopGear