We kunnen er lang of kort omheen praten, maar bij het lezen van dit verhaal is er natuurlijk één vraag die onmiddellijk bij je opkomt. Wat, in vredesnaam, is een Kia Stonic 1.0 T-GDI? Dat is precies de vraag waarvan Kia hoopt dat je hem niet stelt. Althans, als we op hun halfslachtige verklaring moeten afgaan. ‘Stonic,’ zo zegt Kia, ‘is een samenvoeging van de termen “speedy” en “tonic”.’ Dit zou het vlotte karakter van hun nieuwe crossovertje treffend moeten samenvatten. Hmm, misschien moeten we ons magazine maar eens omdopen naar een samenvoeging van ‘bandenrook’ en ‘bitter lemon’. Wij vinden dit met afstand het dufste idee waarmee een autofabrikant dit jaar naar buiten is gekomen. Maar dat komt omdat wij nogal prikkelbaar zijn als het op marketinggeleuter aankomt. Het kost ons in zo’n geval best even wat moeite om verder te kijken dan de opgebakken onzinzinnetjes en te zien waar het werkelijk om gaat. De auto in kwestie.

Kleuren Kia Stonic

Het scheelt dat Kia onze test-Stonic in dusdanig knallend felgeel uitvoerde dat hij onze aandacht meedogenloos bij z’n lauwe typeaanduiding weet weg te rukken. Wat we prima vinden. Want hij ziet er een stuk beter uit dan die naam doet vermoeden. Dit is een van de twintig mogelijke kleurcombinaties (met contrasterend dak en spiegels). Z’n design past uitstekend in het verwachtingspatroon dat we anno 2017 hebben van een frisse, compacte crossover. Hier en daar wat veilig, maar met genoeg opvallende elementen om je lekker gekke tante aan te spreken. Hij oogt best stoer. Vooral dankzij plastic wielkastranden en een forse neus. Z’n aflopende dak en geknepen achterramen zorgen dat ie niet log overkomt. Er zijn zilverkleurige ‘beschermplaten’ en gladde dakrails, en de c-stijl loopt door over het dak als een soort rollbar in de carrosseriekleur. Een inschatting. Je zult weinig gegadigden tegenkomen die dit geen aantrekkelijk autootje vinden om te zien. We zijn dan ook op twee punten licht verbaasd als we instappen. Ten eerste: zo hoog is de Stonic helemaal niet. Over de dorpels stap je zo heen, en de stoel staat vrij laag in de auto. Kia’s verklaring was weer bedenkelijk. Ze wilden dat de Stonic zou aanvoelen en zou rijden als een normale hatchback. Daar hoort een zitpositie bij die niet te ver boven de grond ligt. Grappig: wij dachten altijd dat een verheven uitzicht een van de voornaamste redenen was waarom mensen voor een SUV-achtige kiezen. Maar misschien is de doelgroep daar alweer overheen en beginnen crossovers terug te veranderen in de vertrouwde hatchbacks waar iedereen in rondreed voor deze trend de kop opstak.

Glimmend, onflatteus plastic

Het andere dat ervoor zorgt dat we raar opkijken, is het materiaal waaruit het dashboard en de deurpanelen zijn opgetrokken. Glimmend, onflatteus plastic zo hard als steen. We weten dat Kia dit een stuk beter kan. Je zou verwachten dat ze die kennis en expertise ook toepassen op een geheel nieuw model in een zo belangrijk segment. Zeker als je daarmee Europa wilt veroveren, waar de vingertopjes en de zieltjes daarachter het gevoeligst zijn. Een wonderlijke keuze.
De grootste kritiekpunten hebben we hiermee meteen gehad. Want voor de rest is er bar weinig op de Stonic aan te merken. Dat is in lijn met de geslaagde modellen die het merk er de laatste tijd uit smijt. De achterbank is licht gekanteld, waardoor de hoofdruimte onder dat hippe dak niet in het geding komt. De ergonomie is eersteklas. Net als de connectiviteit en het infotainment. Iets dat Kia en zustermerk Hyundai al langer goed onder de knie hebben: het werkt simpel, snel en logisch. De aanwezige veiligheidssystemen zijn niet extreem uitgebreid, maar wat ons betreft uitgebreid genoeg. Aan de voorkant detecteert de Stonic voetgangers en aan de achterkant kruisend verkeer. Je hoort een piepje als je van je rijstrook afdwaalt. Volgend jaar wordt er ook een functie leverbaar die je in zo’n geval bijstaat met stuurhulp.

Motor Kia Stonic

De Stonic gooit hoge ogen met zijn 1,0-liter driecilinder turbo-benzinemotortje. Dat begint gewillig te trommelen zodra je op de startknop drukt, en weet de auto via een fijn en soepel schakelend zesbakje goed op gang te krijgen. De turbo zorgt mede voor 120 pk, die hij tentoonspreidt met keffertjes-achtig geestdrift. Er is ook een 1.2 zonder turbo te krijgen – dat is de instapper – en een 1.6 CRDI-diesel, die in de korte tijd dat we ‘m probeerden weinig indruk maakte met z’n lawaaiige loop en hakerige transmissie. De rijeigenschappen van de Kia Stonic 1.0 T-GDI stonden tijdens de ontwikkeling hoog op de prioriteitenlijst. De boel voelt dan ook stijf en stevig aan (volgens Kia is er 98 meter lijm in de carrosserie verwerkt) en het onderstel is dik in orde: solide geveerd en goed gedempt, waardoor het geheel volwassen overkomt en niet bokt of stuitert. De carrosserie maakt ook geen hellende bewegingen, wat bijdraagt aan een gevoelsmatig kwiek karakter. Wel zijn alle bedieningselementen, van koppeling tot besturing, licht en quasi-gevoelloos. Zoals de meesten het willen in een auto als deze.

Busje met kapsones

Kia vindt zelf dat de aloude Soul aan de voet stond van de B-SUV’s, maar wij hebben dat altijd meer een busje met kapsones gevonden; beschouw dit maar als de eerste poging van het merk om deze klasse te betreden. Het is een goede, maar wel een die bij ons de indruk achterlaat dat er hier en daar best nog iets meer aandacht aan besteed had kunnen worden. Deze Kia Stonic 1.0 T-GDI oogt tof, rijdt goed, maar weet z’n Rio-roots niet helemaal te ontstijgen – en dat bedoelen we ook letterlijk. Aan de andere kant: de Koreanen staan er tegenwoordig om bekend dat ze nagenoeg iedereen tevreden willen (en ook kunnen) stellen, dus als dit het resultaat is van hun grondige onderzoek naar dit segment, zullen ze vast aan het langste eind trekken.

Specificaties Kia Stonic 1.0 T-GDI


Motor
998 cc
driecilinder turbo
120 pk @ 6.000 tpm
172 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,3 s
top 184 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
115 g/km CO2 C Label

Afmetingen
4.140 x 1.760 x 1.520 mm
(l x b x h)
2.580 mm (wielbasis)
1.185 kg
45 l (benzine)
352/1.155 l (bagage)

Prijzen
€ 25.495 (NL)
€ 22.890 (B) – Sense

VONNIS
Wat kritiekpuntjes (en die oer­stomme naam) ten spijt is de Stonic een geslaagd crossovertje geworden dat er leuk uitziet en prima rijdt. Begint bij 19 mille (ruim 17 mille in België), en zelfs met luxe extra’s blijft de prijs oké

Reacties

  • joop heeft op 14 maart 2024 geschreven:

    heb nuveen jaar 5100 km. eenbkia stonic metallic zilver met zwart dak. ik kom van vw. golf 50 jr. klant geweest. vw golf benzine werd slecht nogal wat pech gehad. Ben bijzonder blij met deze kia stonic…zuiniger vlotter qua uiterliijk en 7 jaar garantie. wegligging puik in orde brandstof verbruik top beter dan de golf. service goed bij zeeuw zeeuw leiderdorp..wel aan de prijzige kant. maar waar niet. Zodoende krijg je het gevoeg dat je 7 jr. garantie zelf betaalt. medewerkers aldaar erg vriendelijk beter dan de arrogantie bij wittebrug voorschoten. kortom Top karretje niet echt goedkoop toch rond de 28 mille. Maar een tevreden klant bij Zeeuw…directeur Edwin symp. man evenals de verkoop en receptie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)