Ooit was Kia een van Nederlands meest succesvolle SUV-verkopers, maar sinds de invoer van allerlei toffe belastingmaatregelen is het feest voorbij. Gelukkig doet ons land er per saldo niet zo heel veel toe: een nieuwe generatie Sorento is hier.

Serieuze pluspunten voor jou als je overweegt om, ondanks alle tegenwind die de overheid aanwakkert, toch de auto te kopen die je daadwerkelijk wilt hebben. Dan kost het maar wat meer, dan eet je maar wat minder; heb je wel mooi die prachtige sportauto waar je al je leven lang van droomt. Of, in dit geval, de Koreaanse zevenzitter waar je gezin om schreeuwt.

Het is duidelijk: tenzij je Mitsubishi Outlander PHEV heet, heb je als uit de kluiten gewassen SUV in Nederland weinig meer in de melk te brokkelen. Kia zette hier ooit een paar duizend Sorento’s per jaar op kenteken, maar in 2014 waren het er nog maar 89, wat de vraag oproept of het allemaal nog wel de moeite waard is. Natuurlijk is het dat, want wereldwijd is dit een van de snelst groeiende segmenten en worden er steeds hogere eisen gesteld op het vlak van ruimte, verfijning en uitrusting. Zodoende heeft Kia met de derde generatie Sorento premium-achtige ambities en knallen ze ‘m vol trots de markt op.

In eerste instantie zou je kunnen denken met een uitgebreide facelift van doen te hebben; tot je wat beter kijkt. Deze Sorento is geheel nieuw en heeft zich verder los geworsteld van het off-roader-stigma door meer de gestrekte crossover-kant op te gaan. Hij kreeg een 8 centimeter langere wielbasis en 9,5 centimeter meer lengte, terwijl de hoogte van de carrosserie met 1,5 centimeter afnam. Van binnen is hij behoorlijk ruim, en dan bedoelen we ook echt behoorlijk ruim. Op de achterbank is het royaal zitten en op de twee achterste zitplaatsen – die voor de Nederlandse markt standaard zijn – is het ook voor een volwassene wel een tijdje uit te houden. Een volwaardige zevenzitter dus; die zijn niet heel talrijk, zeker niet onder de halve euroton.

Neem je minder mensen mee, dan weet je je verzekerd van laadruimte waar haast alleen bestelbusjes tegenop kunnen boksen: 605 liter kun je meezeulen, tot bijna 1.700 liter als je de achterbank omlaag vouwt. Daarbij is het interieur, om maar eens een oude slogan van Kia uit een stoffige la te trekken, ‘een klasse rijker’ dan het was. Het strakke wrap-around dashboard met 7 inch aanraakscherm (8 inch in duurdere uitvoeringen) is misschien van andere merken afgekeken, maar de materialen en ergonomie zijn netjes, de afwerking is veelal keurig en er is tweeënhalf keer zo veel geluidsisolatie toegepast als voorheen. Bedenk daarbij dat de carrosserie 14 procent stijver in elkaar steekt en de achterwielophanging verbeterd is met dikkere bussen en grotere schokdempers, en je begrijpt dat het soeverein toeven is in de Sorento. Je krijgt zelfs standaard een panoramadak en stoelverwarming op de achterbank.

Je stapt niet in een grote Kia met het idee dat je er wel eens even de sterren van de hemel mee zult rijden, en dat doe je met de Sorento dan ook niet. Hoewel de Koreanen enkele verbeteringen doorvoerden om de auto minder afstandelijk te maken – zo werd de motor van de elektrische stuurbekrachtiging verplaatst van de stuurkolom naar de stuurinrichting – is het nog altijd een flinke, logge lobbes waar je mee onderweg bent. Z’n gewicht is goed voelbaar tijdens het remmen en op nat wegdek raakt hij al snel het spoor bijster als we een beetje aandringen in bochten. Kia monteerde dapper een systeem met instelbare rij-modi op ons testexemplaar, maar hoewel de verschillen in besturing en gasrespons merkbaar zijn, is het toch een beetje alsof je met sporen en zweep een behendigheidsproef probeert te volbrengen op een koe.

Begrijp ons goed: de Sorento rijdt voortreffelijk, heerlijk zelfs, zolang je ‘m niet uit z’n comfortzone sleurt. Rustig voortkabbelen, een beetje deinen, een beetje bijsturen, het gaat allemaal heel gemoedelijk en in prettige stilte. Ook een stukje klauteren over een Spaans zandpad, dat eigenlijk meer weg heeft van een mini-Grand Canyon, mag dankzij de grondspeling en vierwielaandrijving geen probleem zijn. De 2.2 CRDi-dieselmotor is prima op z’n taak berekend, net als de soepele zestraps automaat, die het relaxte karakter van de auto versterkt (een aardige manier om te zeggen: verwacht op dynamisch vlak niet veel van ‘m). Een puntje is de armsteun op de bestuurdersdeur, want die zit net iets te laag om tegelijk je elleboog neer te leggen en het stuur vast te houden. Als we ons aan zoiets beginnen te storen, zit de rest wel snor.

Desgewenst kun je de Sorento helemaal vol proppen met de nieuwste gadgets, dus ook die schare liefhebbers zal aan zijn trekken komen. Parkeerhulp, een 360-graden camera, verkeersbordenherkenning, een piepje bij kruisend verkeer tijdens achteruitrijden, een uitstekend werkende adaptieve cruisecontrole en alle rijstrook- en dodehoekdingen die je maar kunt verzinnen; jij wilt het, Kia heeft het. Grappig: in een poging om Europese merken met voet-onder-bumper, sesam-open-u achterkleppen af te troeven, bedacht men dat de klep ook wel vanzelf open mag gaan als je met de sleutel in je zak ernaartoe loopt en ernaast blijft staan. Lukt jou dat, laat het ons weten, want na meerdere pogingen en een halve middag wachten waren we nog nergens.

De nieuwe Sorento is er in Nederland vanaf 48.995 euro (34.590 euro in België) en is, zoals gemeld, standaard al bijzonder compleet. Ga je voor de duurste uitvoering zoals wij ‘m reden, met automaat en vierwielaandrijving, dan mag je dusdanig diep in de buidel tasten dat wij ons afvragen wie er voor zo’n bedrag niet meteen naar een BMW-, Audi- of Mercedes-dealer rent om iets prestigieuzers aan te schaffen. Misschien iemand die écht zeven zitplaatsen nodig heeft.

Kia zet hoog in met de nieuwe Sorento, en weet je wat? Ze scoren er ook hoog mee. Zolang je niet met onredelijke verwachtingen instapt, kunnen we ons niet voorstellen dat hij je zal tegenvallen.

Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine

13/20

Motor
2.199 cc
viercilinder turbo
200 pk / 441 Nm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,6 s
top 203 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,7 l/100 km
177 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.780 x 1.890 x 1.690 mm (l x b x h)
2,780 mm (wielbasis)
1.853 kg
71 l (diesel)
605 / 1.662 l (bagage)

Prijzen
NL € 64.995 (25%)
BE € 48.690 (Sense)

Het vonnis
Ben je het zat om al je kinderen in een Picanto te moeten stouwen, kijk dan eens naar een Sorento. Ja, ruimte heeft een prijs in Nederland, maar je krijgt er veel van en je rijdt er vorstelijk bij

Reacties

Meer van TopGear