Kia Rio 1.0 T-GDI 100 pk First Edition

Het zijn meestal de kleinere auto’s van een merk die het best verkopen. Zo niet bij Kia. De Sportage doet het ’t best in Europa, dan de Ceed en dan pas de Rio. Des te meer reden om van de nieuwe Kia Rio iets bijzonders te maken, toch? Nou...

Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
Kia Rio 1.0 T-GDI test en specificaties 2017 (1)
10
20
Specificaties

Kia Rio 1.0 T-GDI 100 pk First Edition

Motor:
898 cc
driecilinder turbo
100 pk @ 4.500 tpm
172 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving:
voorwielen
5v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 10,7 s
top 188 km/u

Verbruik:
4,5 l/100 km
102 g/km
CO2 B label

Afmetingen:
3.999 x 1.743 x
1.455 mm (l x b x h)
2.525 mm (wielbasis)
1.001 kg 45 l (benzine)
325 / 980 l (bagage)

Prijs:
€ 19.735 (NL)
€ 18.290 (B) – Fusion

Vonnis:
Uitstekende auto die veel ruimte en uitrusting koppelt aan prettige, comfortabele rijeigenschappen. Maar dat hebben meer concurrenten, die er stukken feestelijker uitzien dan dit brokje pure designvoorzichtigheid

Kia is nu alweer een respectabel aantal jaren hoofdsponsor van de FIFA en UEFA. De meeste merken doen dat om hun naamsbekendheid een flinke boost te geven, maar als we de nieuwe Kia Rio bekijken, bekruipt ons het gevoel dat Kia er ook nog iets van wil leren. Op zich een heuglijk feit, ware het niet dat je van de geleerde lessen niet direct erg vrolijk hoeft te worden.

Als hedendaags voetbal je namelijk één ding leert, is het dat spannend, aanvallend spel misschien wel gewaardeerd wordt, maar lang niet altijd succesvol is (oké, oké: een enkele uitzondering daargelaten). Veel meer kans op goed resultaat heb je door met z’n elven in de goal te gaan liggen en te wachten op een venijnig countertje op z’n tijd. En helaas lijkt Kia die strategie te hebben gekozen voor de nieuwe Kia Rio.

Wie is verantwoordelijk voor het ontwerp?

Als je het ons vraagt, is de Kia Rio niet ontworpen door mensen, maar door een algoritme. De ingegeven variabelen: ‘Dit hier is de oude Rio, en dat daar is de bestverkopende in het segment, de VW Polo: frutsel daar eens even een fijn nieuw ontwerp van in elkaar.’

En dan krijg je dus dit. Een auto die met de slechtste wil van de wereld niet lelijk te noemen is, maar met de beste ook niet ontzettend begeerlijk. Gewoon een keurig ding, met de nieuwe, dichte Tigernose-grille (want familiegezicht), een grote luchthapper eronder en forse koplampen (want modieus), een klein achterspoilertje (want sportief), aan alle kanten een paar millimeter groter dan zijn voorganger (want dat doet iedereen) – het is allemaal volstrekt conform de geldende normen. Noem het degelijk, noem het saai, noem het wat je wilt: je zit er nooit ver naast.

Mag toch wel?

Tuurlijk mag dat best (wie zijn wij nou helemaal?), maar het strookt wat moeizaam met Kia’s eigen ambities. Tijdens de persconferentie bleek dat de Koreanen graag willen dat de Rio wat beter gaat scoren en dat ze daarbij vooral op vrouwen en jongeren mikken. Wij zouden dan zeggen: maak iets hips, met wat frisse kleurtjes en zo. In plaats daarvan komt Kia dus met dit Grootste Gemene Deler-design en nieuwe kleuren als bruin, vaalgroen, grijsblauw en zilver. Maar goed, wie waren wij ook alweer?

Het interieur heeft een stevige opfrisbeurt gekregen. Rijders van de vorige Rio zullen het zeker herkennen; de indeling is goeddeels bij het oude gebleven, maar alles oogt stukken moderner. De meters zijn duidelijk, het fijne stuur is voorzien van de gebruikelijke knopjes voor audio, cruisecontrol en dat soort zaken. Ergonomisch is alles dik in orde en ook om opbergruimte zul je zelden verlegen zitten. De grootste aandachttrekker is het 7-inch touchscreen dat, tegen bijbetaling, voorzien is van uitmuntende TomTom-navigatie. Ook alle gebruikte materialen zijn mooier geworden, al zijn ze allemaal nog altijd knalhard. Kijken, kijken, niet aanraken dus.

Kun je nog een beetje zitten in de Kia Rio?

Voor zo’n kleintje heeft de Kia Rio verrassend veel ruimte te bieden. Zeker met een beetje inschikkelijkheid van de voorinzittenden kun je ook achterin prima zitten – een beetje rechtop, maar daar heb je in meer auto’s in deze klasse mee te maken. De bagageruimte is met 325 liter uitstekend en middels een in ongelijke delen neerklapbare achterbank uit te breiden naar een vorstelijke 980 liter. De voorstoelen zitten trouwens prima en een goede positie is makkelijk te vinden.

Motorisch is de Rio behoorlijk in de vaart der volkeren opgestuwd. De basis wordt gevormd door een 1,0-liter driecilindertje dat er naar keus meteen maar 100 of 120 pk uitstampt – best veel, voor zo’n kleintje. Er is ook nog een 1,4-liter diesel van 90 pk. Wie per se een automaat wil, ziet die hoe dan ook gekoppeld aan een 1.4 benzinemotor van 100 pk. De basismotor heeft een handgeschakelde vijfbak om zijn kracht aan door te geven, de andere motoren krijgen er nog één versnelling bij.

Wat werd er getest?

Wij reden met die basismotor (de Kia Rio 1.0 T-GDI 100 pk First Edition), en we kunnen rustig zeggen dat 90 procent van de aspirant-Rio-rijders daar meer dan voldoende aan zal hebben. Die 100 pk’s zijn riant genoeg om de gang erin te krijgen, en de maximale trekkracht van 172 Nm zeer toereikend om het tempo er ook in te houden. Dat koppel is trouwens al bij 1.500 toeren volledig aanwezig, dus je hoeft je ook bepaald niet suf te roeren in de vijfbak. Niet dat dat nou zo’n straf zou zijn, want hij schakelt uitstekend.

Ook het onderstel van de Rio is top. Het is bijzonder comfortabel geveerd, maar niet op zo’n manier dat je bij elke hoera-bocht meteen met je wang tegen de zijruit geplakt zit. De besturing is wat enthousiast bekrachtigd, waardoor hij niet veel feedback geeft en rond de middenstand wat vaag is. Die afstelling is ook weer exact wat de hedendaagse mode dicteert, en verder doet de besturing prima wat ie moet doen. De motor hoor je nauwelijks tijdens het rijden, het onderstel (gek genoeg) des te meer.

En de technische snufjes?

Omdat Kia goed begrijpt dat de hedendaagse mens graag beschermd en verbonden (niet met pleisters: internet, je weet toch) van a naar b gaat, is fors ingezet op allerhande elektronica. Op dat laatste gebied kun je je telefoon altijd met Apple CarPlay, Android Auto en/of Mirror Screen aan je auto koppelen. Daarnaast zijn er de uitstekende live-verkeersinfo en flitscamera-waarschuwingen (handig!). En zoek-naar-alle-dingen-die-je-in-de-omgeving-nodig-zou-kunnen-hebben-functies van TomTom Live, die Kia (de boefjes) aanbieden als Kia Connected Services.

Er is een USB- en een Aux-aansluiting voor, en zelfs een USB-aansluiting achter – dat zie je zelden of nooit in deze klasse. Datzelfde geldt voor zaken als een achteruitrijcamera, blijf-in-je-baan-hulp, automatische cruisecontrol en -noodstop. Waarbij dat laatste systeem een extra compliment verdient omdat het, in tegenstelling tot veel van zijn soortgenootjes, niet onmiddellijk een keel opzet als het ergens een wat slordig neergezette kliko detecteert. Daarnaast kun je ook dingen als keyless go, stoelverwarming en zelfs stuurverwarming krijgen. De dagen dat ‘klein’ automatisch ‘dan zul je ook wel geen behoefte hebben aan verwarming’ betekende, zijn gelukkig definitief voorbij (al heeft de Rio-instapper geen airco, radio, verstelbaar stuur of elektrische ramen – dat bestaat dus ook nog…).

Nieuwste van TopGear

Autonieuws