Hij komt net op tijd, maar eigenlijk ook net te laat, die nieuwe Kia Optima PHEV. Volgend jaar wijzigen de belastingregels maar weer eens en is de belangrijkste reden om een hybride te gaan rijden er wel zo’n beetje af.

Wat kan ik verwachten van de nieuwe Kia Optima PHEV?

Nou had Kia altijd al een hybrideversie van de Optima, maar deze nieuwe heeft een stekkerdoos achter zijn voorwiel zitten. Je kunt z’n batterij dus ook gewoon opladen. Dat klapt de CO2-uitstoot in één keer zo naar beneden, naar 37 g/km. De fiscus wordt daar (nu nog) enorm vrolijk van. Nu zijn Nederlanders ongeveer net zo dol op voordeeltjes als op stationwagens, en daar gaat de schoen een beetje wringen. Want de Optima PHEV is er voorlopig alleen maar als sedan; de stationvariant komt wel, maar pas volgend jaar, als het dus eigenlijk al te laat is.

Maar goed, de sedan is er ruim vóór die tijd, zeg maar nu. Dus wie zin heeft in een grote, comfortabele Koreaan met alles erop en eraan, inclusief een vriendelijke bijtelling: spoed u naar een dealer en laat hem nog dit jaar op kenteken rammen. Zit je voorlopig even goed.

Is dat verstandig om te doen?

Want wij kunnen, nu we hem gereden hebben, nauwelijks een reden vinden om je dat af te raden. Naast van het feit dat hij nu dus aan het stopcontact bij te laden is, is de motor/elektracombinatie iets sterker geworden. De tweeliter benzinemotor levert nu 156 pk en 189 Nm, de elektromotor doet daar nog 67 pk en 205 Nm bij, samen goed voor een systeemvermogen van 205 pk en 375 Nm. Hij zou, al ga je dat natuurlijk nooit halen, puur op de batterij 54 kilometer ver moeten kunnen komen. Al net zo theoretisch zou je per 100 kilometer maar 1,6 liter brandstof nodig hebben.

Belangrijker is het feit dat de Kia Optima PHEV gewoon een erg fijn rijdende auto is. Hij is comfortabel geveerd en gedempt (zachter dan de station, wat ongetwijfeld ook met gewicht te maken heeft), en stuurt, remt en schakelt prima. De twee krachtbronnen werken uitstekend samen en als je niet telkens het onderste uit de kan trekt, zul je nauwelijks merken welke van de twee aan het werk is. Je kunt dat natuurlijk wel bijhouden via het touchscreen, dat met allerlei animaties kan laten zien hoe de energy flow op dat moment loopt.

Onderscheidt de Optima PHEV zich nog van andere hybrides?

Hybrides en volelektrische auto’s willen nog wel eens stevig op de motor afremmen om volop remenergie terug te winnen. Daar doet de Optima niet aan mee. Sterker: als je het gaspedaal loslaat, gebeurt er eigenlijk helemaal niets. Hij lijkt dan eerder in z’n vrij te staan dan dat hij afremt. Dat is even wennen, maar ook niet meer dan dat.

Zoals je van een top-Kia mag verwachten, zit hij zéér riant in de toebehoren. Alles zit erop en eraan, van alle denkbare elektronische veiligheidsengeltjes tot stoelverwarming en -ventilatie aan toe.

Specificaties Kia Optima PHEV BusinessLine



Motor
1.999 cc
viercilinder hybride
205 pk @ 6.000 tpm
375 Nm @ 2.300 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u 9,4 s
top 192 km/u

Verbruik
1,6 l/100 km
37 g/km CO2
A label

Afmetingen
4.855 x 1.860 x 1.465 mm (l x b x h)
2.805 mm (wielbasis)
1.705 kg 55 l (benzine)
307 l (bagage)

Prijzen
NL € 37.995
B n.n.b.

VONNIS
Veel ruimte, comfort, uitrusting en stilte – het zou op zich al voldoende moeten zijn om de Optima in overweging te nemen. Nu de belangrijkste motivatie komend jaar wegvalt, kon deze PHEV het nog wel eens lastig krijgen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)