De naam facelift verdient het nauwelijks: zelfs bij Kia hebben ze het over een ‘upgrade’ voor de Ceed. Schouders ophalen en doorlopen dus, ware het niet dat Kia de gelegenheid aangrijpt om iets belangrijks te tonen: een driecilindermotor. Wij gingen op stap met de 120 pk sterke Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi.

Wat is vooral nieuw?

Voor spectaculair veranderde uiterlijkheden hoef je niet direct naar de Kia-dealer te rennen. Iets andere bumpers, wat chroomrandjes hier en daar en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. Oké, ook nieuw is de GT-Line. Dat is een uitvoering die een beetje het midden moet houden tussen de gewone Ceed en de 204 pk sterke GT. Die GT-Line heeft een sportiever front. Dit komt vooral door de vier ‘ijsblokjes-led’s’ als dagrijverlichting, xenon-koplampen, skirts, een dubbele uitlaat en 17 inch velgen. Het ziet er allemaal meteen een stuk spannender uit. Jij vindt die led’s er een beetje Halfords uitzien, en die uitlaten een tikje overkill, voor een 1,0-litertje? Wij ook, maar zeg dat nou maar niet tegen Kia – ze zijn er trots op.

Zoals we al zeiden: het echt belangrijke nieuws is dat 1,0-liter driecilindermotortje. Kia en Hyundai waren er al jaren mee bezig. Ze hebben er op diverse autoshows al prototypes van laten zien. Toch duurde het allemaal zo lang dat we al bang waren dat het er nooit meer van zou komen.

Toch is de motor er nu

Hij is 998 cc groot, uiteraard voorzien van een turbo en is er in twee vermogensvarianten: 100 en 120 pk. We reden de sterkste en dat is een fijn ding. Hij heeft even wat tijd nodig om ‘op vermogen’ te komen – helemaal onderin de toeren gebeurt er niet zo veel, maar vanaf zo’n 2.000 tpm begint hij behoorlijk aan de Ceed te sleuren en houdt dat tot hoog in de toeren vol. Hij roffelt er gezellig bij, zeker niet te hard, dankzij de extra isolatie die bij de upgrade hoort. Als je braaf de schakelindicator volgt (die je wel heel hysterisch onder de 2.000 toeren wil houden), kom je nauwelijks vooruit, maar hoef je niet meer dan 5,2 l/100 km te verbruiken.

Ga je wat meer op het gas, dan zit je in 11,4 seconden op 100 km/u en rijd je maximaal 187 km/u – nette waarden voor een auto als deze.

Het is hooguit jammer voor Kia dat Ford zo’n fantastische motor heeft neergezet met de driecilinder EcoBoost, want dat niveau bereiken de Koreanen niet: de Ford-motor is vooral veel levendiger omdat hij zijn maximale trekkracht van 200 Nm al bij 2.000 tpm bereikt. De Kia-driecilinder heeft 29 Nm minder en geeft alles pas bij 4.000 tpm – dat zijn verschillen die je merkt. Maar Kia komt, zeker gevoelsmatig, best dichtbij en niemand hoeft zich zorgen te maken dat zo’n klein motortje niet genoeg zou zijn voor een Ceed.

Kia biedt je hier een goede deal aan

Dat ‘geen zorgen’ geldt voor de hele Ceed. Hij rijdt uitstekend, is comfortabel geveerd maar schuwt een bochtje niet. De zitpositie is goed, hij stuurt goed, schakelt en remt goed, is goed afgewerkt, zit lekker in de spulletjes en is ruim zat. Een prijspakker is ie niet, maar calculeer de zeven jaar garantie mee, en je zit mooi op een lijn met de concurrentie.

Specificaties Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line



Motor
998 cc
driecilinder turbo
120 pk @ 6.000 tpm
171 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,4 s
top 187 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
149 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.310 x 1.563 x 1.470 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.205 kg
53 l (benzine)
528 / 1.642 l (bagage)

Prijzen
NL € 26.495 (25%)
BE € 26.340

VONNIS
We kunnen ons goed voorstellen dat je ervoor valt, een Ceed SW met dik GT-Line pakket. Oké, met zo’n 1,0-litertje maak je geen van die visuele beloftes echt waar, maar je komt prima mee, in een goede auto die z’n geld zeker waard is

Reacties