Dat je veel saaie kilometers in een compact dieseltje moet afleggen, wil niet zeggen dat je geen avontuurlijke rakker bent. Toch? Deze bescheiden gemotoriseerde Jeep Compass brengt je een stapje dichter bij je droombeeld van jezelf

We prezen de nieuwe Jeep Compass al eerder vanwege zijn (eindelijk) geslaagde uiterlijk en (gelukkig nu wel) fatsoenlijke rijeigenschappen. Dat ging echter steeds over versies met de 1,4-liter MultiAir-motor. En hoewel benzine ook in de lage landen nu aan een stevige opmars bezig is, zijn er nog steeds mensen die voor hun vele kilometers afhankelijk zijn van het oh zo boze stinkgoedje dat diesel heet.

Hoe wordt de Jeep Compass geleverd?

Jeep levert de Compass met twee verschillende dieselmotoren: de 1,6- en de 2,0-liter MultiJet. De laatste is er met 140 en 170 pk en met een handbak of automaat, maar heeft altijd vierwielaandrijving. Dat maakt ‘m voor de Nederlandse markt minder interessant; niet per se omdat we hier nauwelijks heuvels of onverharde wegen hebben, maar omdat ons fijne belastingsysteem ervoor zorgt dat ie nogal prijzig wordt.

We rijden daarom in de 1.6 MultiJet, 120 pk sterk, met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. En ja, het mag inmiddels dan wel zo’n beetje geaccepteerd zijn dat zelfs de grootste offroad-merken zijn overgegaan tot het bouwen van bluf-SUV’s, maar ons doet het nog altijd een beetje pijn.

Zoals gezegd zit het met de styling van de Compass wel snor – modern als die van de Cherokee, maar milder van vorm, waardoor het geheel eigenlijk beter klopt en bovendien een stuk stoerder overkomt. Het interieur, waar alles kloek en fors is, lijkt te zijn gemaakt voor mensen met enorme eelthanden. Er is flink wat ruimte aan boord en de zit is prettig hoog; we kijken gniffelend neer op andere kleine SUV’tjes, alsof we in iets veel groters zitten.

Wat vinden wij van de Jeep Compass?

Het starten van de motor werpt je een jaar of tien terug in de tijd: de diesel ratelt en klettert erop los als een agrarisch werktuig. Het geheel komt nogal ongepolijst over, en hoewel je zou kunnen stellen dat dat bij een Jeep niet eens uit de toon hoeft te vallen, willen we het niet goedpraten – het kan simpelweg beter. Gelukkig hoor je er in het interieur minder van dan buiten, dankzij uitste­kende isolatie.

De MultiJet presteert bovendien vinniger dan je op basis van z’n pk’s zou vermoeden. Het is zelfs een erg fijne aandrijflijn, met een kort en duidelijk schakelende zesbak en een stevige, progressieve koppeling. Het dikke stuur in je handen en de stugge stoten van het onderstel geven je het idee dat je met iets onverzettelijks onderweg bent. Qua dynamiek hoef je niet veel van de Compass te verwachten, maar laten we onszelf niet voor de gek houden: dat doet er letterlijk niets toe.

Onze Limited-uitvoering is goed uitgerust, met half leren bekleding, krachtige stuur- en stoelverwarming en alle elektronica die je wilt of niet wilt. Wat vreemde trekjes heeft ie ook, zoals de navigatiedame die haar eigen volume steeds weer harder zet, de twee separate cruisecontrols (normaal en adaptief) en het Beats-audiosysteem dat eigenlijk pas goed klinkt als je de bastonen helemaal omlaag draait. Kleine onhebbelijkheden waarmee op zich prima valt te leven. Want als alles altijd maar perfect zou zijn, waar zou ‘m het avontuur dan nog in zitten?

Specificaties Jeep Compass 1.6 MultiJet 120 pk Limited


Motor

1.598 cc

viercilinder turbo

120 pk @ 3.750 tpm

320 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving

voorwielen
6v handbak

Prestaties

0-100 km/u in 10,7 s
top 188 km/u

Verbruik (gemiddeld)

4,4 l/
117 g/km CO2 [E-label]

Afmetingen

4.394 x 1.819 x 1.635 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.419 kg
60 l (diesel)
458 / 1.269 l (bagage)

Prijzen

€ 39.490 (NL)
€ 33.700 (B)

VONNIS

Jeep biedt je een alleraardigst alternatief voor een traditionele zakendiesel met deze frisse Compass. Z’n gedateerde motor zou verfijnder kunnen, maar de rijervaring is er niet minder om. Trek je houthakkershemd aan en ga ervoor

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)