We geven het je te doen. Een voorwielaangedreven, opgehoogd crossovergeval de uitstraling en eigenschappen meegeven die de naam Jeep waardig zijn. Eerdere pogingen van het merk strandden in de vergetelheid (Patriot) of in de hilariteit (de eerste Compass leek op een verbaasd konijn met gecoupeerde oren). Nu heeft Jeep, onder de bezielende leiding van FCA en op uitgerekte basis van de succesvolle Renegade en Fiat 500X, een auto neergezet die je bij de eerste aanblik ook daadwerkelijk zou willen hebben.

De nieuwe Compass gaat verder waar de visueel ook al zo innemende Renegade ophoudt. Hij oogt ronder, meer opgepompt, en komt wat dat betreft dichter bij de Cherokee in de buurt. Zonder diens vreemde neusje over te nemen. Op de altijd winnende Wrangler na is het misschien wel de best uitziende Jeep van het moment. Er staat een auto die zegt: neem m’n stuur in je knuisten en we kunnen samen de wereld aan. Uitstraling: check.

Kun je dan ook offroad met de Compass?

Qua offroad-capaciteiten heb je de keuze. De Compass is er als ruige, capabele Trailhawk met 4WD en lage gearing, maar die is in Nederland vanzelfsprekend onbetaalbaar (de prijs is nog niet bekend, maar ter vergelijking: een Renegade Trailhawk kost al bijna 50 mille). Als tussenoptie kun je bijvoorbeeld een Limited nemen met een 170 pk sterke MultiAir-motor, een automaat en ‘gewone’ 4WD; die kost 42.990 euro (37.800 euro in België). Of je neemt genoegen met doorsnee voorwielaandrijving, de basis-MultiAir met 140 pk en een handbak – dan kun je al voor 30.990 euro instappen (24.900 euro in België).

Wij zouden in dat geval de kaalste Sport-versie nemen, want die heeft weinig chroom en staat op zwarte stalen velgen; stoer. Voor deze test rijden we echter in een Limited met lichtmetaal, leer, rijstrookassistentie en 8,4-inch infotainment dat heel hard ‘u nadert een snelheidscamera!’ roept. Ook prettig, zulke luxe.

Is de Jeep Compass 1.4 MultiAir vanbinnen robuust?

Het stuur is dik. De stoelen zijn dik. De pookknop is fors en er liggen rubberen matten op de vloer waardoor het hele ding ruikt naar garage. Erg mannelijk allemaal, en bovendien niet zo dodelijk middle of the road als andere SUV’s en crossovers. De zit is toepasselijk hoog. Ook deels gevoelsmatig, omdat je boven de lage middenconsole en deurpanelen uittorent voor zicht op de modderplasjes waar je doorheen rijdt. Het onderstel deelt beste tikken uit. Alsof het je eraan wil herinneren dat je in een echte Jeep soms een beetje moet afzien. Ondertussen verlopen de besturing en het schakelen gemakkelijk en vanzelfsprekend. De motor is stil, doet z’n werk met verve en geeft op geen enkele manier te kennen dat hij aan de bodem van het gamma staat.

Deze Compass maakt wereldsprongen vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Het ongeïnteresseerde dat van die auto afspatte, heeft geheel plaatsgemaakt voor iets dat er goed uitziet en goed in elkaar zit. Eindelijk: Jeep-rijden is voortaan ook in deze klasse een noest genoegen.

Specificaties Jeep Compass 1.4 MultiAir 140 pk Limited


Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 5.000 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 195 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
143 g/km CO2
D Label

Afmetingen
4.394 x 1.819 x 1.635 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.330 kg
60 l (benzine)
458/1.269 l (bagage)

Prijzen
€ 36.490 (NL)
€ 32.300 (B)

VONNIS
De nieuwe Compass blinkt nergens in uit, maar doet het meeste prima. En hij verstootte een van de meest hatelijke auto’s uit de illustere Jeep-geschie­de­nis; dat is op zichzelf ook wat waard. Een Kuga te doorsnee? Probeer deze

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)