Brexit of niet, de Britten blij­ven hun dagelijkse kost betalen met ponden. Bovendien hebben ze, net als in alle andere landen waar bomenknuffelaars minder te vertellen hebben dan petrolheads, geen last van straf-BPM. Zo kan het dat een auto die in z’n thuisland 110.000 pond kost 300 kilometer oostwaarts ineens 200.000 euro moet opbrengen.

Is de Jaguar F-type SVR deze prijs ook waard?

Die exorbitante Nederlandse prijs past trouwens wel in het totaalplaatje van de SVR. Het gaat bij deze opper-F namelijk om de cijfers; dikke cijfers wel te verstaan. Hij rijdt op z’n hardst 322 km/u en heeft een vermogen van 575 pk. De optionele keramische remschijven hebben een diameter van 398 millimeter en besparen, samen met het koolstof­vezel dak, 50 kilo op het totaalgewicht. De windgeleiding aan de voorkant werd aangepast, de diffuser onder de achterbumper kreeg een andere vorm om plaats te bieden aan de speciale, zeer fraaie uitlaat. Laten we ook de vleugelspoiler niet vergeten, die ons een beetje doet denken aan de Impreza 555. De Jaguar F-type SVR is een branieschopper en laat het horen ook. Alles wat de F-type bijzonder maakt, biedt de SVR in het kwadraat. Dat levert een behoorlijke portie autoplezier op.

Je merkt het dus wel als je in een SVR zit?

Hoe langer we achter het stuur zitten, hoe meer tot ons doordringt dat Special Vehicle Operations, zeg maar het AMG van de Jaguar Land Rover, iets moois heeft geboetseerd. Want de SVR maakt de branie waar en biedt op een heel decente manier meer dan dat. Wat SVO eerder aan automagie liet zien bij de Range Rover Sport, is nu weer gelukt.

Ondanks de imposante cijfers en dito achterspoiler is subtiel het juiste woord om de aanpassingen te omschrijven. Het arme Spaanse omaatje dat we tijdens haar middagdutje storen met onze V8-brul zal het heftig met ons oneens zijn, en de wel heel erg oranje kleurstelling van de Jaguar en de overvloed aan kool­stofpaneeltjes doen ook anders vermoeden. De titanium uitlaat waardoor de geblazen 5,0-liter V8 zijn gebruikte gassen uitbraakt, is ook geen toonbeeld van een zwijgend typje.

Waarin kan je dan deze subtiliteit zien?

Onderweg met de SVR merk je dat ie desondanks op een meer verfijnde manier in het leven staat dan die andere super-Jaguar, de F-type R. Het verschil zit ‘m in de details. Om dat te ervaren, hoef je echt het circuit niet op; ook op een rustige weg met wat lekkere bochten kun je het verschil al opmerken. Daar is het altijd al fijn sturen met de F-type, maar hoe meer power de motor heeft, hoe beter je bij de pinken moet zijn. Daar lag een flinke uitdaging voor de mensen van SVO, want je wilt natuurlijk voor het volle pond kunnen genieten van de Jaguar F-type SVR. De gewichtsreductie heeft ‘m een flink eind geholpen en ook de speciaal ontwikkelde banden doen ‘m goed. Een bocht insturen gaat met meer gevoel. De angst om al oversturend de vangrail in te gaan, is een stuk minder, waardoor je vertrouwen in de auto als geheel groeit. De voorwielen volgen het spoor keurig, onderstuur is niet aan de orde. De vering is meesterlijk, je zult de SVR niet kunnen betrappen op rollen rond de lengte-as. Het onderstel is sowieso geweldig, sterker nog, het bepaalt voor het grootste gedeelte de superioriteit van de auto. De achterste stabilisatorstang is dikker uitgevoerd en de klepjes in de adaptieve dempers zijn, net als de bijbehorende software, aangepast. Softwarematig werd de torque-vectoring bijgesteld.

De achterwielophanging kreeg nieuwe aluminium fusees, waardoor de wielvlucht minder ‘verloopt’ bij lastwisselingen in de bochten. We kregen te horen dat het camber 37 procent strakker blijft, het caster 41 procent. Nu moet je al aardig onderlegd zijn om te weten wat camber en caster überhaupt inhouden, die percentages zijn helemaal voer voor cijferfetisjisten. In een setje achter elkaar liggende snelle bochten merken we echter duidelijk het verschil en daar gaat het om. We mopperen weleens op gevoel­loze elektrische stuurbekrachtiging, maar in deze F-type hoor je ons daar niet over.

Wat is de optelsom van al deze aanpassingen?

Je durft elke bocht weer sneller aan te snijden. In vergelijking met de standaard vierwiel­aangedreven F-type zit je veel relaxter achter het stuur, terwijl het rijplezier er niet minder op wordt. Als je zaken als ESP en tractiecontrole uitschakelt, merk je dat de Jaguar F-type SVR al in de basis goed is en hij die elektronische trukendozen eigenlijk niet nodig heeft. Hij houdt de lijn in de bochten opvallend lang vast.

We zijn onder de indruk. De gelegenheid om op een circuit tot het uiterste te gaan, hebben we tijdens deze test niet, maar op de openbare weg is het al geweldig hoe de potentie van de Jaguar F-type SVR volop genoten kan worden. De verfij­ning is fenomenaal. De koolstof-kera­mische remmen zijn perfect: het gevoel en de dosering geven je een ervaring die je niet van een Jaguar verwacht. Op dat vlak was er bij het merk overigens een wereld te winnen.

Ben je bereid twee ton neer te leggen voor een auto als deze?

Je had inmiddels begrepen dat we lyrisch zijn over het rijgedrag, maar bij het interieur hebben we zo onze twijfels. Je zit heus heerlijk in de veertienvoudig verstelbare sportstoelen en de contrasterende stiknaden in het leer zijn prachtig. En ja, de aluminium schakelflippers zijn speciaal gemaakt voor de SVR en je kunt inderdaad voor suède bekleding van het dashboard en de middenconsole kiezen. Laten we vooral het goede (soms wat langzame) infotainment en het audio­­­­-
sy­steem met 380 watt Meridian-speakers niet vergeten. Maar de bouwkwaliteit haalt het niet bij die van de Duitse ­concurrenten en eerlijk gezegd vinden we dat je voor te veel opties (vrij serieus) moet bijbetalen.

Maar AMG en BMW M-Technik zijn ook rijk geworden, dus waarom zou SVO dat niet kunnen? Want met de F-type SVR nestelen de autotovenaars van SVO zich definitief in het lijstje met andere merkgebonden autoveredelaars. Gezien het oog voor details en de pure liefde voor de techniek heeft Jaguar zich op dat punt op en top bewezen.

Jaguar F-type SVR



Motor
5.000 cc
V8 supercharged
575 pk @ 6.500 tpm
700 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 322 km/u
Verbruik
11,3 l/100 km
269 g/km CO2
G label
Afmetingen
4.475 x 1.923 x 1.311 mm (l x b x h)
2.622 mm (wielbasis)
1.705 kg 70 l (benzine)
315 / 407 l (bagage)
Prijzen
NL € 199.750 (25%)
B € 140.820

Vonnis:

De SVR is een onverwachte maar zeer welkome superversie van de F-type. Hij is op cruciale punten verbeterd en brengt meer power en drama dan je ooit zou kunnen wensen. Een schot in de roos

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)