De Jaguar F-type Convertible is een van de mooiste en best rijdende open auto’s die je kunt kopen. Nu is er de Coupé; zeker zo mooi, en hij blaft en bijt nog harder. Helemaal als ie een R-logo op z’n kont heeft. Wees voorbereid.

Het circuit heet Motorland en ligt ergens in een door alle Goden vergeten stuk van Noordoost-Spanje. Wat een stomme naam, Motorland. Het doet je denken aan iets Disney-achtigs, waar vrolijke, in grote pluche pakken gehesen tekenfilmfiguren de kleintjes in hun trapautootjes hijsen zodat ze coureurtje kunnen spelen. Motorland. Het zal ons de rest van ons leven bijblijven als gruwelijk voorbeeld van hoe je je in een naam kunt vergissen.

Het circuit Motorland dus…

Motorland is een 200 kilo zware kickbokser die Joep heet. Het circuit werd geopend in 2008 en is ontworpen door de vermaarde circuitmaker Hermann Tilke, die zo’n beetje alle circuits die sinds 1998 gebouwd zijn, op zijn naam heeft staan. Hij kreeg hulp van oud-F1-coureur Pedro de la Rosa, wiens motivatie geen andere geweest kan zijn dan wraak: het doel van Motorland lijkt geen ander dan zo veel mogelijk van zijn nog actieve, voormalige collega’s om het leven te brengen.

Motorland is groot. Het circuit is 5,3 kilometer lang. Het rechte stuk is maar liefst 1,7 kilometer, genoeg om, als je iets beter de bocht uitkomt en iets grotere ballen hebt dan wij, de 300 km/u te halen. Wij kwamen niet verder dan 270 km/u, overigens nog best hard als de eerstvolgende bocht een haarspeld is. Maar dat is niet het meest intimiderende van Motorland – bij lange na niet.

Het overgrote merendeel van de overige bochten is namelijk volkomen blind. Je hebt over het algemeen geen idee waar ze beginnen, laat staan waar ze eindigen. Ten dele door gemeen geplaatste hoogteverschillen (ergens achter die heuvel begint een bocht), voor een ander deel omdat ze zo ver doordraaien dat je het eind niet kunt zien. Goed, er zit een ‘pro driver’ naast ons die het circuit wél kent. Toch, op zo’n heuvel afrijden en het advies krijgen vooral het gas erop te houden en door te schakelen – je moet er wel een hoop vertrouwen in de man voor opbrengen.

We zijn toch al niet zulke circuit-helden. Het complete gemis aan referenties (snelheid wordt heel betrekkelijk zonder ander verkeer), de wil (nee: de noodzaak) om de grenzen van de auto op te zoeken en het milde gevoel van onkwetsbaarheid dat alle veiligheidsmaatregelen (helm, grindbakken) oproepen – het is geen combinatie waar je erg oud mee wordt. Overschatting van je eigen kunsten en onderschatting van de kracht van de auto en de verraderlijkheid van bochten zijn nooit een goed idee – op Motorland zijn ze dodelijk.

Met 550 pk van de Jaguar F-type R het circuit over

De auto helpt ook al niet mee. Niet omdat de 550 pk sterke F-type Coupé, met z’n grommende, gillende V8, niet goed genoeg zou zijn. Eerder het tegenovergestelde. Het is een fenomenale machine. Hij is boosaardig snel: hij zit in 4,2 seconden op 100 km/u en gaat moeiteloos in één streep door naar de (begrensde!) top van 300 km/u. Even inhalen? Van 80 naar 120 duurt 2,4 seconden. Het monsterkoppel van 680 Nm is al bij 2.500 toeren per minuut volledig beschikbaar. De optionele keramische remmen vertragen met de kracht van een betonnen muur en (nog verbazingwekkender) blijven dat doen, zelfs op Motorland, waar normale remmen al lang in een hoekje waren gaan zitten huilen of simpelweg door de hitte ontploft zouden zijn.

Daarnaast beschikt de F-type over een scala aan hulpjes die van onschatbare waarde kunnen zijn als je jezelf weer eens in problemen hebt gebracht. Buiten de gangbare stabiliteits- en tractiecontrolesystemen (die je overigens allemaal deels of echt helemaal uit kunt zetten) valt Torque Vectoring by Braking op. Het nieuwe systeem moet onderstuur tegengaan en doet dat door, als de stuuruitslag-, dwarsversnellings- en esp-sensoren vertellen dat de auto rechtdoor gaat in plaats van de bocht in, het binnenste wiel gedoseerd af te remmen, waardoor de neus weer naar de binnenkant van de bocht gedrukt wordt. Het werkt uitstekend.

‘Als je het gas loslaat, komt er zo’n knetterend mitrailleurvuur uit de uitlaat, dat het lijkt of achter je zojuist de Derde Wereldoorlog is uitgebroken’

Zo’n aantal ronden op Motorland is in ieder geval goed voor een aantal gezellige schuivers, dat-scheelde-weinigjes en andere bijna-doodervaringen. We hebben het overleefd, we zijn er nog, maar we zijn er bepaald niet geruster op geworden. We zijn naar het circuit gereden over fenomenale slingerwegen waarop nauwelijks ander verkeer te vinden was, buiten een enkele strategisch geplaatste tractor of bezorg-Berlingo om het hilarische inhaalpotentieel van de F-type te kunnen ervaren. Alleen: dat was in de V6 S, die je met z’n 380 pk (0 naar 100 in 4,9 seconden, top 275) en krankjorume motorgeluid eigenlijk alleen maar doet afvragen wat je in ‘s hemelsnaam nog meer van een auto zou wensen. Het vooruitzicht die wegen de dag daarna weer op te zoeken, maar dan met nog eens 170 pk erbij, boezemt enige zorgen in. Wat heet: onze nekharen staan niet overeind, maar hebben zich sidderend in onze huid teruggetrokken.

Voor we de volgende ochtend vertrekken, besluiten we onze zenuwen te kalmeren door middel van een staarwedstrijdje. Wie weet kunnen we ‘m een beetje terug-intimideren door hem gewoon lang en diep in de koplampen te staren. Al snel dwalen onze gedachten af, niet omdat we bang worden, maar omdat het een schandaal zou zijn om zo veel overige schoonheid geen aandacht te geven. Lieve hemel, wat is de F-type Coupé een pracht van een auto. De lange neus en korte, welvende achterkant zijn al kunststukjes en alles wat ertussen zit, is van een pracht die blaren op je netvliezen trekt omdat je je ogen er maar niet van af kunt houden.

Perfecte daklijn voor de R Coupé

Natuurlijk is bij een coupé die is afgeleid van een cabrio (hoe vaak gebeurt dat eigenlijk? Nooit: het is altijd andersom), de daklijn het deel waar alles om draait. Hij had niet perfecter kunnen uitvallen dan bij de F-type het geval is. Hij maakt de auto sierlijk en elegant als een E-type, maar met alle geneugten die de moderne techniek te bieden heeft. Zo is in die daklijn een dikke aluminium buis verstopt die de carrosserie een haast griezelige stijfheid geeft: de Coupé is maar liefst 80 procent stijver dan de Convertible, die toch bepaald geen natte krant is. Ook is het onderstel een tikje harder dan dat van z’n open broertje; Jaguar gaat er terecht van uit dat de Convertible-rijders minder dan de Coupé-kopers zitten te wachten op een ultieme rijervaring en er ook gewoon kalmpjes mee willen cruisen.

Dat wil overigens niet zeggen dat de Coupé knalhard is geveerd, integendeel. Als je de boel gewoon in de normale stand laat staan, met je tengels van het uitlaatknopje afblijft en het gaspedaal op een normale manier bedient, hoef je niet eens door te hebben wat een monster er in de R schuilt. Dan kun je rustig genieten van het fraaie interieur, waar alles is wat het lijkt: lijkt het op hout, of op koolstofvezel of aluminium, dan is het dat ook. Dat is minder gebruikelijk dan je zou denken, ook in deze klasse. De bediening is bovendien redelijk eenvoudig, mede met dank aan het ‘alles wijst zichzelf’-touchscreen (al wordt het wel tijd dat Jaguar eens op zoek gaat naar een leverancier die qua resolutie en navigatie niet meer in het Pacman-tijdperk leeft).

Maar hoewel niet onbelangrijk: daar gaat het niet om bij een auto als de F-type. Belangrijker is dat ie je in een nauwelijks te ontwarren knoop van keuzes verstrikt. Een van de vreemdste: geef je gas of laat je het juist los? Het eerste trakteert je op een (zeker met de absoluut verplichte sportuitlaat-optie geactiveerd) hoeveelheid diep donderende herrie die Thor zijn hamer aan de wilgen doet hangen en een acceleratie die zo verbluffend is dat je óf niks óf alleen een paar krachttermen kunt uitbrengen.

Als je inhaalactie voorbij is en je het gas loslaat, komt er zo’n knetterend mitrailleurvuur uit de uitlaat, dat het lijkt of achter je zojuist de Derde Wereldoorlog is uitgebroken. Je moet het horen om het te geloven. Je schaamt je eigenlijk rot voor zo veel machtsvertoon (‘pak aan, smeerlap die het lef had zojuist nog voor me te rijden’), maar je doet het de volgende keer net zo makkelijk weer. Beschamend en tegelijkertijd bijna net zo verslavend als die acceleratie.

Ben je er al uit, welke je hebben wilt?

Keuze 2: de Convertible of de Coupé? De Convertible is sensationeel mooi, rijdt geweldig, je hoort het geluid beter en je wordt nog bruin ook. De Coupé is (als je het ons vraagt) nóg mooier, rijdt nóg beter en scherper, en is krachtiger en sneller (van de Convertible bestaat geen R-versie). Zeg het maar als jij er wel uitkomt.

En 3: de alleszins capabele V6 S of deze bombastische V8? Dit wordt een tweeledig antwoord. Belgische vrienden: het is om het even. Net wat u wilt: live fast, die young, of live faster, die younger. Simpelweg omdat het niet bestaat dat zo veel adrenaline gezond voor u is. Nederlanders: sorry. Om heel, heel eerlijk te zijn: in ons over-gecontroleerde, pannenkoek-platte en liniaalrechte landje heb je geen klap aan de R. Of zelfs aan de S. Nooit zal je maar een fractie van hun potentieel kunnen benutten. Kom tot één-derde en je wordt al gelyncht door de bah-boeh-schande-roepende bende van Koos Spee en diens kompanen.

Nederland is letterlijk en figuurlijk te klein voor zo veel grootsheid. Waardoor er maar één ding overblijft: kopen dat ding en emigreren. Of beter nog: emigreren en ‘m daar kopen – spaar je een enorme klap geld uit. Het is een drastische maatregel, maar als er één auto is waarvoor we hem zouden overwegen, is het deze Jaguar F-type R.

Jaguar F-type R Coupé

18/20

Motor
5.000 cc
V8 supercharged
550 pk / 680 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 in 4,2 s
top 300 km/u (begrensd)

Verbruik/milieu
11,1 l/100 km
259 g/km CO2

Afmetingen
4.470 x 1.923 x 1.321 mm (l x b x h)
2.622 mm (wielbasis)
1.665 kg

72 l (benzine)
407 l (bagage)

Prijzen
NL € 148.700 (25%)
BE € 106.000

Het vonnis
De R is bruut snel en een van de mooiste auto’s die we de laatste jaren hebben gezien. Rijdt nog beter dan ie er uitziet en klinkt vele malen demonischer. Wat een auto

Reacties