Hyundai Ioniq Electric Comfort

Natuurlijk is de Ioniq ook als (plug-in) hybride te krijgen, maar de echte die-hards gaan voor deze

hyundai ioniq electric
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai ioniq electric
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
hyundai-ioniq-electric-comfort-test-2016
13
20
Specificaties

Motor
28 kWh
elektromotor
120 pk
295 Nm

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 165 km/u

Verbruik
12,5 kWh/100 km
A label
280 km (actieradius)

  1. 12 uur (bij 2,3 kWh)
  2. 7,5 uur (bij 6,6 kWh)

Afmetingen
4.470 x 1.820x
1.450 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.420 kg
455 l (bagage)

Prijs
€ 32.280 (NL)
€ 34.999 (B)

 

Vonnis 13/20

Natuurlijk is de Ioniq ook als (plug-in) hybride te krijgen, maar de echte die-hards gaan voor deze. De Electric houdt alles simpel en overzichtelijk; echt een fijne metgezel. Iets meer isolatie en we zouden ‘m overwegen voor woon-werkverkeer

Elektrisch rijden vergt een zekere toewijding, dus als je een auto hebt die het allemaal wat makkelijker voor je maakt, is dat mooi meegenomen. Hyundai heeft het met hun eerste vol-elektro-poging, de Hyundai Ioniq Electric, meteen voor elkaar

We kunnen lang of kort praten over belastingkortingen, subsidies, gratis laadpalen, gemeentelijke onderscheidingen en andere veren in het achterste van de Nederlandse elektrorijder, maar uiteindelijk gaat het maar om één ding.

Is er dag in dag uit te leven met een auto?

Wat ons betreft staat of valt het bij de bruikbaarheid. Je weet dat je met de huidige ‘betaalbare’ accutechniek – al staat er, in de vorm van de Tesla Model 3 en de Opel Ampera-e, een aardige sprong voorwaarts te gebeuren – nu eenmaal geen honderden kilometers ver komt. Het minste wat je dan van je elektrische auto kunt verlangen, is dat hij je helpt om met z’n beperkte radius om te gaan.

Zonder enige voorkennis over de auto en zijn systemen stappen we in de Hyundai Ioniq Electric. In de huppelende-roze-pony-droomwereld van de NEDC kan hij tot 280 kilometer ver rijden; in de praktijk zijn dat er minder dan 200. Om precies te zijn: 178, zo lezen we in ons tellerscherm. Wanneer we 100 kilometer verder zijn – veel snelweg, maar ook wat stadsverkeer – staat de indicator op 78. Kijk, daar hebben we wat aan.

Dit is het soort vertrouwen dat de Hyundai Ioniq Electric inboezemt: je weet precies waar je aan toe bent. Een grote EV-knop op het dashboard geeft je toegang tot alles wat je wilt weten. Waar is de dichtstbijzijnde laadpaal? Hoelang duurt het voor de accu’s weer vol zijn bij een snellader, of een standaard lader, of het stopcontact in je garage? Hoeveel extra kilometers kun je eruit persen als je de airco uitzet? Het toegankelijke, kinderlijk eenvoudig te bedienen centrale scherm van de Ioniq weet alles.

Niet te grote verschillen?

De verschillen tussen de rij-modi – Eco, normaal en Sport – zijn voor het gevoel vrij groot. De besturing is altijd dof maar direct, met redelijk wat gewicht; het onderstel is bepaald niet te stug. In Sport krijg je meer koppel en begint de Ioniq zowaar wat te bruisen. Uiteraard ligt het zwaartepunt laag, waardoor je een verrassend potje met ‘m kunt hoeken. Met flippers achter het stuur bepaal je het niveau van regeneratie, dus de remwerking, en daarmee de mate waarin je met enkel het gaspedaal kunt rijden. De spoorassistent en adaptieve cruisecontrol werken oké, maar we zetten ze uit; dat scheelt weer stroom.

Eigenlijk is er maar één ding dat ons een beetje dwarszit bij deze Hyundai Ioniq Electric: een elektrische auto mag fluisterstil zijn, en dat is ie niet. Rollend door de stad produceert ie een soort spacy hier-ben-ik zoemgeluid – dat is ontzettend cool, dus daar hoor je ons niet over – maar op snelheid is er vooral veel herrie van de banden. Dat maakt lange ritten op den duur wat vermoeiend. Aan de andere kant: echt lange ritten kun je toch niet maken, dus waar maken we ons nou allemaal druk om.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws