We weten niet precies hoe het zo gelopen is voor de Honda Jazz. Misschien ligt het aan het onverwoestbare imago van betrouwbaarheid en kwaliteit. Of aan het feit dat de instap zo gemakkelijk is. Of aan de felle ‘jeugdige’ kleurtjes waarin je ‘m kunt krijgen. Hoe dan ook. Doorgaans zien wij niemand in een Jazz rijden die we jonger zouden schatten dan 78. Rij met ons mee in de Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance.

Honda beweert zelf dat de doelgroep van de Jazz enorm breed is: hij wordt ingezet als gezinsauto, als tweede auto, als vulling van bejaardenhuisparkeerplaatsen én als jongeren-gaan-op-stap-en-gaan-liggen-krikken-op-de-omklapbare-stoelen-auto. We hopen voor ze dat het laatste inderdaad het geval is, want volgens ons wordt die leeftijdsgroep nog liever gespot in merkloze kleding dan in een Jazz. Al zijn daar, zo ontdekten we, eigenlijk geen goede redenen voor.

Helemaal nieuw

Om te beginnen is deze versie helemaal nieuw en uitgerust met een solid wing face. Dat klinkt alsof het uit een stoere cartoon komt, dus dat is alvast dik in orde. Aan boord is nu, dankzij een langere wielbasis en een benzinetank die onder de voorstoelen werd geplaatst, nog veel meer ruimte dan voorheen zodat je er minstens driekwart hockeyteam in kwijt kunt. Het dashboard oogt opgeruimd en fris en er zitten hippe aanraakknoppen op, plus een groot scherm dat met je telefoon kan praten. Zoals gezegd kunnen de stoelen allerlei trucjes.

De Honda Jazz is nog altijd hoog en propperig om te zien; dat is niet per se cool, maar hij maakt een hoop goed met een onderstel met een lager rotatiepunt bij de vooras, dikkere stabilisatorstangen, geoptimaliseerde dempers en een kortere stuurratio. Er is minder ongewenste herrie dankzij betere isolatie en je kunt nu een fysieke snelheidslimiet instellen, waarbij de motor inhoudt zodat je niet per ongeluk veel te hard gaat rijden. Dat bespaart vele euro’s aan boetes en benzine, en daar kun je dan weer een paar selfiesticks van kopen of zo.

Dus ook een nieuwe motor…

Het handgeschakelde zesbakje met extra korte slagen voelt en klikt als dat van een sportautootje; laat zoiets maar aan Honda over. We worden alleen niet bepaald wild van de nieuwe 1,3-liter motor, die de oude 1.2 en 1.4 beide vervangt. Hij is slim. Hij loopt in de besparende Atkinson-cyclus zolang je geen haast hebt. Middels Honda’s beroemde VTEC en VTC schakelt hij naar de normale Otto-cyclus als er vermogen vereist is. Niet dat ie dat vervolgens kan bieden. 102 pk lijkt op zich best aardig, maar het voelt eerder als 72 pk. Nou ja, het is een Honda; die hoor je te tunen tot op z’n tandvlees. Er is overigens ook een nieuw ontwikkelde en speciaal voor Europa aangepaste cvt-transmissie. Die heeft 20 procent bijtelling, maar die is voor je opoe.

Dus, wat denk je: wil je al een Honda Jazz? Nee? Dat is jammer, want hij stuurt uitzonderlijk goed en zet de standaard wat betreft gebruiksgemak en ruimte. Je weet niet wat je mist.

Specificaties Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance



Motor
1.318 cc
viercilinder
102 pk @ 6.000 tpm
123 Nm @ 5.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,2 s
top 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
120 g/km CO2
C-label

Afmetingen
3.995 x 1.694 x 1.550 mm (l x b x h)
2.530 mm (wielbasis)
1.066 kg
40 l (benzine)
354 / 897 l (bagage)

Prijzen
NL € 20.850 (25%)
BE € 18.450

VONNIS
Fijn rijdend autootje dat laat zien dat er – letten we op, overige merken? – echt geen enkele reden is om krap te zitten in deze klasse. Objectief bezien een uitstekend ding, maar zou je er echt gelukkig van worden?

Reacties