Ford Kuga 1.5 EcoBoost 182 pk AWD ST-Line

Om de facelift van de Kuga wat kracht bij te zetten, kiest Ford ervoor om ons ermee op pad te sturen in het hoge noorden van Finland en Noorwegen, diep in de poolcirkel. Oké Ford, zoals jullie willen: Game on

ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
ford-kuga-15-ecoboost-182-pk-awd-st-line-test-2016
12
20
Specificaties

Ford Kuga 1.5 EcoBoost 182 pk AWD ST-Line

Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
182 pk @ 6.000 tpm
240 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,1 s
top 200 km/u

Verbruik
7,5 l/100 km
173 g/km CO2
F label

Afmetingen
4.541 x 1.856 x
1.694 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.686 kg
60 l (benzine)
456 / 1.603 l (bagage)

Prijs
€ 43.705 (NL)
€ 32.464 (B)

 

Vonnis 12/20

Een fijne auto om mee onderweg te zijn, deze Kuga. Wereldschokkend vernieuwend? Dat niet, maar goed weggedrag en een handvol opgeloste pijnpuntjes doen al veel om ‘m een solide waardering op de TopGear-schaal te bezorgen

Ford is ons er eentje. Meestal presenteren autofabrikanten hun gefacelifte modellen aan de pers op een zonnige locatie, met een mooie route, wat hapjes en een slecht ingestudeerd praatje van de chef achterwielophanging. Doorgaans besteden we in onze Drives-rubriek een enkele pagina aan zo’n vernieuwde oude bekende, maar Ford heeft het nu voor elkaar: hun opgefriste  Ford Kuga Ecoboost krijgt er twee. Waarom? Omdat we er iets heel bijzonders mee mochten doen.

Wat gaan we doen?

In plaats van een vaste introductieplek te prikken, stippelde Ford voor de internationale pers een roadtrip uit door heel Europa: van Athene naar de Noordkaap. Vervolgens mochten we aangeven welke van de vijftien etappes we wilden rijden. Makkelijk, wat ons betreft: zo noordelijk mogelijk. Uiteindelijk kregen we de op een na laatste rit toegewezen, van het Finse Ivalo naar Alta in Noorwegen. Een afstand van zo’n 400 kilometer door een onherbergzaam gebied met meren, heuvels en arctische temperaturen.

De laatste keer dat we op de poolcirkel waren, was het 25 graden onder nul – deze keer slechts rond het vriespunt. Geen gekleum, geen ijspegels aan onze neuzen zodra we een voet buiten de deur zetten. Jammer eigenlijk, al geeft het ons wel de gelegenheid om eens rustig om de nieuwe Kuga heen te lopen zonder dat onze gezichten vastvriezen in één uitdrukking.

Waar ging het voorheen mis?

De Ford Kuga liep bij zijn introductie in 2013 het nieuwe ‘Aston Martin’-familiegezicht net mis dat Ford min of meer tegelijk op de Fiesta presenteerde. Dit is nu rechtgezet, zoals je ziet, met een frisse neus die meteen wat zachter, maar ook minder uniek oogt. Ongeveer de helft van de ‘stoere luchtinlaten’ zit nog steeds dicht en is dus nutteloos, maar ach, uiterlijke poeha is op een crossover het halve werk. Ook de achterkant werd herzien; met nieuwe lichtunits die op ons niet per se veel moderner overkomen.

In het interieur begint de Kuga hier en daar wat gedateerd te raken, maar het verschil met z’n voorganger is groot waar het telt: middenin het dashboard prijkt Sync 3, een fatsoenlijk 8 inch aanraakscherm en slechts een handvol knoppen, waaronder een op het stuur voor de spraakherkenning. Precies waar we om schreeuwden en smeekten toen we de Kuga bijna vier jaar geleden voor het eerst testten – we zijn nog in de war van de zes triljard knopjes en het priegelige luciferdoosjesscherm. Sync 3 beschikt verder over Apple CarPlay en Android Auto en biedt zo genoeg connectiviteit om nooit meer je Kuga uit te hoeven.

Omdat de consensus onder fabrikanten lijkt te zijn dat het maar onverstandig is om mensen de volledige controle over een auto te geven, monteert Ford zaken als een volautomatische inparkeerfunctie (nu ook voor haaks parkeren) en active city stop (nu tot 50 in plaats van 30 km/u). Dat systeem is het eerste dat we uitschakelen zodra we in Ivalo in de Kuga stappen; op deze besneeuwde en ijzige wegen zitten we niet te wachten op een onwillekeurige noodstoppoging als de auto plots een struik aanziet voor een eland.

Daarbij: de Ford Kuga rijdt zo fijn dat we helemaal geen zin hebben om de touwtjes uit handen te geven. Op niet-glibberige wegen, waar jij en wij ‘m 99 procent van de tijd zouden besturen, maakte hij altijd al indruk met zijn auto-achtige rijgedrag, scherpe reacties en beperkte rolneiging. Hier, op een ondergrond waar z’n winterbanden al bij de minste of geringste verandering van tempo of richting naarstig naar grip krabbelen, valt op hoeveel vertrouwen de Kuga inboezemt. Er zijn genoeg auto’s te bedenken waarin we de eerste kilometers op glad ijs met samengeknepen billen zouden zitten, maar de Kuga stelt je gerust. Zo voelen we in een doordraaiende bocht met 70 km/u uitstekend waar de grip begint en eindigt; het is goed in het stuur te merken wanneer de banden beginnen te zoeken en te wringen. Even gas terugnemen, niets aan de hand. Sterker, de Kuga zou het zelf ook moeten kunnen oplossen door middel van het curve control-systeem, bedoeld om je vege lijf te redden bij te snel genomen bochten.

Wat zit er in de Ford Kuga Ecoboost?

De motor is een 1,5-liter EcoBoost met een niet kinderachtige 182 pk, gekoppeld aan een zestraps automaat. In Nederland zullen de meeste mensen opteren voor hetzelfde blok met 120 of 150 pk en voorwielaandrijving, maar gelukkig was Ford zo gul om ons in deze regionen hun intelligente all-wheel drive te gunnen. Er zijn immers geen betere omstandigheden om de werking van zo’n systeem te testen dan op een lege, besneeuwde parkeerplaats. Zeiden wij met een kleine twinkeling in onze ogen.

Binnen 20 milliseconden kan Fords AWD een deel van de aandrijving van voor naar achter gooien om je uit een benarde situatie te helpen. Al donuts draaiend (de Kuga laat je bij lage snelheid je gang gaan, ook al kun je enkel de tractiecontrole en niet het ESP uitschakelen) overpeinzen we dit gegeven. Als we daarna verder de duisternis in rijden – het begint hier ’s winters al om een uur of half twee te schemeren – kruipen we vredig weg in de verwarmde leren stoelen. Zelfs in de natte sneeuwsmurrie blijft de Kuga op snelheid stil. De motor heeft kracht te over en de transmissie schakelt smeuïg en voorspelbaar.

De volgende dag komen we in Noorwegen zowaar even op droog en schoon asfalt terecht, zodat we kort ons geheugen kunnen opfrissen over het solide bochtengedrag waar de Kuga om bekendstaat. Onder de bontgekleurde lucht laten we Fords nieuwste op ons inwerken. Is het de meest opvallende, bijzondere of geavanceerde SUV die je in dit segment kunt krijgen? Nee, dat niet. Is het een van de beste keuzes voor wie iets hoogs en ruims wil, maar het fenomeen rijeigenschappen hoog heeft zitten? Dat was ie eigenlijk altijd al. Met een bijgeschaafd uiterlijk en hier en daar wat nieuwe technologieën doet deze Ford Kuga Ecoboost dus precies wat hij moet doen: zijn positie als rij-SUV verstevigen. Wij sneeuwdriften nog een rondje, gewoon omdat het hier kan.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws