Ford Ka+ 1.2 Ultimate

Eén auto bouwen die over de hele wereld verkocht wordt: het heeft zo zijn voor- en nadelen. Het is lekker goedkoop als je de ontwikkelingskosten kunt uitsmeren, maar niet iedereen heeft dezelfde smaak. En dat kan je lelijk opbreken.

Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
Ford Ka+ 1.2 Ultimate
5
20
Specificaties

Ford Ka+ 1.2 Ultimate

Motor
1.196 cc
viercilinder
70 pk @ 6.000 tpm
105 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 15,3 s
top 159 km/u
Verbruik
5,0 l/100 km
114 g/km CO2
C Label
Afmetingen
3.929 x 1.695 x 1.524 mm (l x b x h)
2.489 mm (wielbasis)
955 kg 42 l (benzine)
270 / 849 l (bagage)
Prijzen
NL € 14.295 (25%)
B € 26.100

Vonnis:
Dit is EcoSport, maar dan nog veel erger. De Ka+ is redelijk ruim en stil, en dat is het. Hij móét Ford Europa wel door de strot zijn ge­­wrongen, want hij is een keiharde belediging voor iedereen die iets met autorijden heeft. Schaam je, Ford

Kun je je de Ford EcoSport nog herinneren?

Dat was dat rare kleine SUV’tje dat was ontwikkeld voor lage-lonenlanden waar ‘het rijdt’ aanzienlijk belangrijker is dan ‘het rijdt goed’. Ford dacht een slaatje te kunnen slaan uit het feit dat hij toch al bestond en de groeiende populariteit van kleinere SUV’s, en bracht hem bij ons ook op de markt. Big mistake. Niemand wilde de even dure als kwaliteitsarme EcoSport hebben en Ford zoekt nu nog steeds straatstenen om het ding aan kwijt te kunnen.

De Ford Ka+ 1.2 Ultimate is een al even bizar geval. Om te beginnen heeft hij niets met de Ford Ka te maken. Die begon zijn leven immers als leuk driedeurs kleintje, dat elf jaar ongewijzigd in productie bleef en al die tijd uitstekend verkocht. Dat veranderde toen hij in 2008 zijn platform ging delen met dat van de Fiat 500. Hij leverde er niet alleen zijn aparte uiterlijk, maar ook zijn succes voor in. Hij stierf dit jaar een roemloze dood, maar de Ka+ is zeker niet zijn opvolger. Hij is een forse klap groter (maar een paar centimeter kleiner dan een Fiesta) en parasiteert eigenlijk alleen op de naamsbekendheid van de kleine Ka. In Zuid-Amerika en Azië heet hij trouwens Figo.

Wat is er mis met de Ford Ka+ 1.2 Ultimate?

De voorkant is nog herkenbaar als een Ford, maar alles wat daarachter zit, had van elke andere Aziatische fabrikant kunnen komen – een jaar of twintig geleden. Het woord ‘Daewoo’ komt zomaar bij ons op. Niet vreemd, want de Ka+ is duidelijk gericht op maximale binnenruimte, en dan krijg je dit. De buitenkant mag dan nietszeggend zijn, het interieur is nog veel erger. Je wordt omringd door zwart plastic van een kwaliteit die we al een jaar of twintig (precies…) niet meer zijn tegengekomen. Biobakken, rioolbuizen en campingbestek worden tegenwoordig van fraaiere kunststoffen gemaakt. Bovenin het dashboard zit een schermpje dat wat informatie toont, in een resolutie waar je niet eens Pong op zou kunnen spelen.

Het verhult treffend dat je nog best wat kunt met de Ford Ka+ 1.2 Ultimate. Er zit een uitgeklede versie van Sync op, wat betekent dat je over aardig wat connectiviteitsmogelijkheden beschikt, er is USB, bluetooth, wat veiligheids- en bemoei-elektronica – best up-to-date allemaal. Maar lieve hemel, die verpakking. Het is net tijdreizen, de verkeerde kant op.

Rijdt de Ka+ wel goed?

Ford zegt zich veel moeite getroost te hebben om de rijeigenschappen op Europees niveau te krijgen. Zal best, maar dat is trekken aan een dood paard. Het totaal futloze 1.2 viercilindertje heeft geen enkele zin er nog iets van te maken, en het onderstel, de besturing, de bak – werkelijk alles deelt gezapig mee in de misère. Hij is redelijk ruim en stil, maar na een kwartier in dit ding wil je eigenlijk nooit meer iets horen.

We hebben Ford hoog (heel hoog) zitten als het gaat om rijplezier, maar dit ‘product’ (het is de aardigste term waar we mee kunnen komen) is een klap in het gezicht van die reputatie.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws