Hé, dacht Ford. Wat Renault kan, dat kunnen wij ook. Dus is er nu de Focus Econetic: een schoon, zuinig en belastinglief spaardieseltje dat rijdt als een grote vervuiler.

Als je in een nieuwe auto van de zaak wilt rijden en toch wat centjes wilt besparen, hoef je tegenwoordig allang niet meer uit te wijken naar een zeepvormige hybride of een stadsmini ter grootte van een schoenendoos. Kies gewoon voor één van de beschikbare normale modellen met een extra klein motortje erin, en zie de bijtellingseuro’s in je zak verdwijnen. Een goed idee, dat recent een hele hoop vruchten afwierp voor Renault en hun ultrazuinige Mégane dCi 110.

Ford nam in eerste instantie het voortouw in de benzinerevolutie met de 1.0 EcoBoost driecilinder die aanvoelt als een viercilinder. Het is een briljant stuk techniek, maar zakelijke rijders – toch de doelgroep waaronder met dit soort auto’s te scoren valt – gaan nu eenmaal nog steeds vaker voor een diesel. Een directe concurrent voor de Mégane dCi kon daarom niet uitblijven.

De Focus 1.6 TDCi Econetic is in alles met de succesvolle Renault te vergelijken. Hij is bijzonder zuinig – momenteel zelfs de zuinigste auto in het c-segment – en toch behoorlijk vlot. Hij scoort 14 procent bijtelling (tot januari 2014), is praktisch en ruim, en net als bij de huidige Mégane raakt de styling wat ons betreft eigenlijk kant noch wal. De Ford heeft echter één flinke troef: hij rijdt als elke andere Focus. Fantastisch, dus.

Er valt niets af te dingen op de manier waarop dit groene beestje bochten aanvalt en opvreet. De besturing is precies direct genoeg, het (voor minder luchtweerstand) verlaagde onderstel precies stevig genoeg – volgens die bekende delicate balans waar Ford patent op lijkt te hebben. Gooi de Focus een rotonde op, en enkele natuurwetten lijken een klein stapje opzij te doen om je geïntrigeerd gade te slaan.

De motor is niet van de meest responsieve soort, maar hij is stil en gewillig en weet er zelfs op de snelweg een aardig tempo in te brengen. Hij zit vol met slimme trucs om bijvoorbeeld de interne wrijving terug te dringen en de koeling te optimaliseren. Zijn uitlaatafval stuurt hij langs een NOx-filter, dat dat schadelijke gas omzet in stikstof en water. In een wereld die CO2-geobsedeerd is, is het verfrissend om te zien dat er eens een techniek wordt toegepast die wél daadwerkelijk een positieve invloed heeft op de leefomgeving. Een pluim voor Ford.

Schakelen gebeurt met de hand via een moeiteloos bewegende pook met zes versnellingen en een al even licht te bedienen koppelingspedaal. De zitpositie is goed – wij zouden het stuur liever net iets dichterbij halen – en de stoelen houden voldoende grip op je lichaam.

We kunnen maar moeilijk wennen aan de ogenschijnlijk lukraak geplaatste knoppen die Ford over het dashboard uitstrooit, waardoor we na onze rit niet het idee krijgen dat we het uitgebreide Sync-systeem optimaal benut hebben. Maar alles went, en als de rest van de auto zo geslaagd is, kunnen we ons daar niet druk om maken.


Ford Focus 1.6 TDCi Econetic



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 11,8 s

Top: 188 km/u

Verbruik: 3,4 l/100 km

Motor: 1.560 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 105 pk

Koppel: 270 Nm

Gewicht: 1.250 kg

CO2: 88 g/km



Prijs

NL € 26.155

BE € 23.550 (Titanium)



Vonnis

Ford verkocht in een mum van tijd al duizenden Focussen Econetic in Nederland, en dat verbaast ons niets. Bespaart je geld en rijdt fijner dan welk eco-ding ook

Reacties

Meer van TopGear