Met de 1.0 EcoBoost hadden ze al een van de fijnste zuinige snoepjes in handen, maar Ford zou Ford niet zijn als ze er niet het uiterste uit probeerden te persen. Zie hier hun nieuwste pk-beestje, de Fiesta Red Edition.

De stap van de sterkste standaard benzine-Fiesta naar de knetterende ST was altijd redelijk groot, dus we verwachtten eigenlijk wel dat Ford er vroeg of laat een uitvoering tussen zou proppen. Misschien de nieuwe 1.5 EcoBoost of een andere viercilinder met aardige prestaties. Dat het een tot de tandjes gekietelde 1.0 zou zijn, voorbehouden aan een speciale editie in slechts twee kleurcombinaties, dat zagen we niet helemaal aankomen.

De Red en Black Editions zijn de nieuwste toevoegingen aan de Fiesta-stal. Ze ogen een beetje als een ST, met dikke velgen en hetzelfde brutale neusje, maar ze zijn een stuk goedkoper en presteren natuurlijk wat minder. Toch ligt de verhouding geschreeuw/wol bepaald niet verkeerd. De zwarte versie mogen ze van ons houden, die ziet er met z’n rode dak en dito lippenstift-randjes net iets te raar uit, maar in de Red Edition (met dezelfde elementen in het zwart) springen we graag achter het stuur.

Vanuit een prima zitpositie in felgekleurde sportstoeltjes sturen we de kleine Ford over een paar rotondes heen waarbij we meteen bevangen worden door dat typische Fiesta-gevoel: dat kan harder, gas op de plank. Het eerste wat dan opvalt, is het onderstel. Ford paste de schokdempers en veren van de standaard Fiesta aan en maakte de achteras stijver. De ST is met z’n extremere afstelling voor dagelijks gebruik wel erg stoterig; met de Red is een fijne, levendige balans gevonden. Hij heeft bakken grip in omstandigheden waarbij dat niet zo zou moeten zijn, en de reactietijd tussen jouw stuurbeweging en het daadwerkelijke bijten in de bocht is minimaal.

Dan het motortje. De 1.0 EcoBoost, zonder twijfel een van dé vondsten van de afgelopen jaren, wordt naar nieuwe hoogten getild. Hij heeft niet alleen uitzonderlijk veel kracht voor z’n formaat, de manier waarop ie het levert, maakt ‘m bruikbaarder dan een vork. De turbo komt vroeg op gang en werkt als een minuscule os om de lichte Fiesta vooruit te stuwen, waarbij terugschakelen vaak niet eens nodig is. Spreek je z’n potentie niet aan, dan is de 1.0 mooi stil.

Bij TopGear zijn we gek op de Fiesta; we riepen de ST ooit uit tot onze Auto van het Jaar. Ja, het model heeft een achilleshiel: het hopeloze infotainmentsysteem met 83 knoppen, totaal niet intuïtief en voorzien van een klein prutschermpje dat elk woord van meer dan vier letters afkort als een oude Nokia-telefoon, zouden we het liefst met een koevoet uit het dashboard slopen. Maar als de rest van de auto zo goed is, wat kan dat ons dan nog schelen? Na al die jaren is de Fiesta nog steeds een topper, en met deze Red Edition heeft Ford een versie neergezet die heel veel heel goed doet – waaronder ‘betaalbaar zijn’ en ‘in de praktijk zuinig zijn’ (wij verbruikten, ondanks flink trappen, niet meer dan 6,5 l/100 km) – en eigenlijk niets verkeerd. Hoe noemen we dat? Een winnaar.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Red Edition 3-deurs

15/20

Motor
999 cc
driecilinder turbo
140 pk / 210 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 201 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
104 g/km CO2
A-label

Afmetingen
3.982 x 1.722 x 1.495 mm (l x b x h)
2.489 mm (wielbasis)
991 kg
42 l (benzine)
295 / 979 l (bagage)

Prijzen
NL € 18.865 (20%)
BE € 19.100

Het vonnis
Misschien wel ons favoriete autootje in het b-segment – de echt hete versies daargelaten. Hij is praktisch, ziet er cool uit en rijdt als door de duvel bezeten. Koop er een, stoei ermee en geniet met volle teugen

Reacties

Meer van TopGear