Bijzonder: hij is er al sinds 1981 en toch is dit pas de derde generatie. Maar we hebben het dan ook over een waar design-icoon: de Fiat Panda. De druk, de druk…
 
Je zou het tussen al het geweld van vooral de 500, maar ook de Punto en Bravo misschien niet denken, maar de Panda is de kurk waar Fiat op drijft. Kijk alleen maar naar Nederland; er werden er dik 161.000 van verkocht, wat zes keer zoveel is als van de 500. Oké, dat is dan zonder dat oude rugzakje, maar tel je die daarbij op, dan zit je nog steeds op drie keer zoveel Panda‘s. Wat nou‚ met uitsterven bedreigd‘? Zie maar eens van ze af te komen…
 
Hoe dan ook, het zegt iets over het belang van die Panda. Het maakt ook duidelijk waarom Fiat, crisistoestanden ten spijt, bereid is 800 miljoen euro te investeren in de Zuid-Italiaanse fabriek waar hij gemaakt wordt. Maar goed, allemaal cijfertjes, lekker boeiend – er is een nieuwe Panda. Hoe is ie?
 
Uiterlijk worden er niet echt gaten geslagen met het verleden. Sterker, van de zijkant moet je nog aardig je best doen om de verschillen te bemerken. Datzelfde wat hoekige profiel, dat kenmerkende kleine derde zijruitje – het is allemaal heel erg Panda. Van voren bezien zijn de verschillen veel groter. Een grote (bijna Audi-achtige) grille, geflankeerd door een dikke verticale rij lampen, een verhoginkje in de motorkap dat vanaf het logo naar achteren loopt – heel serieus allemaal.
 
De achterkant heeft ook meer volume; het lijkt zowaar of de Panda heupen heeft gekregen. Daarbij is hij zichtbaar een stuk groter geworden. Het mag dan om een lousy elf centimeter gaan, met alle andere veranderingen erbij oogt de Panda opeens een klap forser. En, mogen we het zeggen (ja, dat mogen we zeggen), een stuk vrouwelijker. Dat heeft weer alles te maken met het feit dat je overal in het ontwerp squircles tegenkomt. Squircles? Jaja, dat is wat je krijgt als je een square (rechthoek) en een circle (drie keer raden) samenvoegt. Natuurlijk is dat een ontzettende jakkiebah-paarse-broeken-coltrui-hippe-bril-marketingterm voor een rechthoek met afgeronde hoeken, helemaal eens. Het is daarnaast het soort ‘vondsten’ dat je meestal alleen met een hoop grootmoedige welwillendheid en een elektronenmicroscoop in een automodel terugvindt, maar eerlijk is eerlijk: zoniet bij de Panda. Het is dat het maken van wielen in die vorm op praktische ondoenlijkheden stuitte, anders hadden ze ook die vierkant met afgeronde hoeken gemaakt. Werkelijk óveral kom je het tegen; de lampen, de grille, de meters, het dashboard, de pook – zelfs het stuur is niet rond maar vierkant-met-afgeronde-hoeken. Als je er op gaat letten krijg je er een afgerond punthoofd van.
 
Dat interieur is trouwens een verademing, zeker als je het vergelijkt met de huidige Panda of met concurrenten als de Toyota Aygo-drieling en het VW Up-trio. Mooie materialen, mooi verwerkt en naar wens nog vrolijk ook, want die grote rechthoek waarin alles is samengevat (en die doet denken aan de allereerste Panda), is in diverse kleuren verkrijgbaar. Er zijn diverse vakjes en vakken om je spullen in te doen, veertien in totaal. Met het meubilair kun je alle denkbare op- en wegklapfratsen uithalen, de achterbank is (tegen meerprijs) verschuifbaar voor maximale been- danwel bagageruimte.
 

 
De stoelen zitten prima en ook achterin is het best uit te houden. Dat eerder zo achteloos neergepende ‘tegen meerprijs’ vervult in Panda-land overigens wel een sleutelrol, want hoewel je natuurlijk diverse handige pakketjes en riant uitgeruste uitvoeringen kunt kopen, kost in de basisversie zo’n beetje alles extra. Het zijn geen enorme bedragen (250 euro voor een stereo-installatie, 700 voor airco, 500 voor esp), maar toch. Met name die meerprijs voor esp is bijzonder, omdat het systeem binnenkort wegens wettelijke verplichtingen standaard wordt. Tot die tijd kun je die vijfhonderd euro dus nog besparen, als je dat wilt. Verder hoeft het je in een Panda aan niets te ontbreken. Wil je ingebouwde TomTom-navi, een elektrisch panoramadak of een systeem dat zelf remt in stadse noodsituaties? Het kan. Als je maar dokt.
 
Er zijn voorlopig twee motoren leverbaar, allebei TwinAir tweecilinders. Er is een 85 pk-versie (0-100 in 12,0 seconden, top 173 km/u, 4,4 l/100 km, 99 g/km CO2) en een turboloze variant van 65 pk (0-100 in 15,0 seconden, top 157 km/u, 4,2 l/100 km). We hebben die TwinAir al vaker alle mogelijke veren in zijn uitlaat gestoken en doen dat nu weer, want hij past de Panda als een latex handschoen. Vrolijk ronkend en enthousiast kwijt hij zich van z’n taak. Zijn tweeslachtigheid is opvallend: trap hem een beetje op z’n staart en hij jakkert als een malle door de toerentallen heen, waarvan hij behoorlijk vlot wordt (of in ieder geval zeer succesvol die indruk wekt). Volg echter de aanwijzingen van de schakelindicator en er blijft van dat kwikzilverige zo goed als niets over, met als beloning dat het brandstofverbruik datzelfde lot treft.
 
Het onderstel maakt het niet uit welke rijstijl je aanhangt; het is comfortabel als een pantoffel of sportief als een Air Max – net wat jij wilt, en dat is knap voor zo’n kleintje. Schakelen gaat heerlijk soepel, remmen verloopt vanzelfsprekend en sturen… Tsja, dat sturen. Fiat had op de vorige Panda al de City-knop, waarmee de besturing zo licht werd dat je het met je wimpers kon doen. Men is er nu in geslaagd de legendarische ongevoeligheid van dat systeem over te zetten naar de gewone besturing. We zijn langzaam aan het wennen dat je met die elektronische besturingen van tegenwoordig weinig gevoel overhoudt, maar Fiat zet hier geheel nieuwe maatstaven. Een smet op het verder zo onberispelijke Panda-blazoen.
 
De nieuwe Panda is in alle opzichten een quantum leap ten opzichte van zijn voorganger. Groter, beter, fraaier, afgewerkter, rianter. En duurder, fors duurder. Maar je moet het zo zien: alles bij elkaar schept dat dus weer ruimte voor een model ónder de Panda. En reken er maar op dat dat er snel komt.

Fiat Panda TwinAir 85 Lounge

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 12,0 s

Top: 173 km/u

Verbruik: 4,4 l/100 km

Motor: 875 cc, tweecilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 85 pk

Koppel: 145 Nm

Gewicht: 1.285 kg

CO2: 99 g/km

 

Prijs

NL: € 11.990

BE: n.n.b.

 

Vonnis

De Panda blijft een lachebekje. In alle opzichten enorm vooruit-gegaan en zal weer hele volksstammen weten in te palmen. Geen prijsbreker meer

Reacties

Meer van TopGear