Handen omhoog als je weleens op internet hebt gekeken of je voor een paar honderd euro een oude, stoffige Fiat Panda 4×4 kon overnemen van een Toscaans boertje dat hem de afgelopen 30 jaar als pakezel annex berggeit gebruikte. Of is dat een afwijking van ons? Hoe dan ook: het aanbod valt vies tegen. Veel van die oude 4×4’s hebben hoge kilometerstanden, en ondanks dat zijn ze nog best prijzig. Zal datzelfde gebeuren met onze testauto, de Fiat Panda Cross TwinAir Turbo 80, van vandaag? Dat heeft natuurlijk een reden: deze klassiekertjes zijn nog altijd ideale stukken gereedschap. Met YouTube-filmpjes van vieze Panda 4×4’s die onmogelijk terrein overwinnen, kun je jezelf een avond vermaken. Het beestje is een winnaar, en winnaars mogen wat kosten.

Net zoals de oude 4×4 is dit een capabele offroader

Ook van de nieuwere Panda maakt Fiat al sinds jaar en dag een 4×4-uitvoering. Maar in Nederland is deze al een tijdje niet meer te krijgen. Grappig genoeg voert het merk hier wel het topmodel, de Panda Cross. Ook met vierwielaandrijving, én met een lekker aangedikt uiterlijk dat hem meteen bombardeert tot het allerlolligste kleine autootje van dit ­moment. Een opgehoogd onderstel, beschermplaten met gaten erin, kleine spotjes in z’n neus, rode sleepogen, bekleding gemaakt van de jas van de Marlboro Man. De Cross neemt de lieve squircle-look van de standaard Panda en kauwt erop als een recalcitrante pup. Hij vult het aan met echt talent. De vierwielaandrijving is in de auto-modus variabel, in de offroad-stand permanent ingeschakeld, en wordt bijgestaan door een afdaalhulp en een elektronisch sperdifferentieel (oftewel remingrepen). De foto bij dit verhaal ziet er heel avontuurlijk uit, maar die hebben we van Fiat geleend; in de Randstad konden we ‘m hooguit wat met z’n kont laten kwispelen op een bevroren bospaadje. Ook leuk.
In Nederland komt de Cross altijd als TwinAir Turbo 80 (in België is er ook een 1.3 MultiJet). Dit eigenwijze pruttelblokje past ‘m prima: het klinkt als een brommer op diesel, maakt ‘m aardig vlot en sluit mooi aan bij z’n malle karakter. Al te dynamisch rijdt de Panda Cross niet – hij is hoog en smal en stuurt ­lichter dan je fiets. Je kijkt neer op anderen vanuit je hoge zitpositie, met zoveel king of the road-gevoel als een auto in het a-segment je maar kan bieden. Dat betekent dat je je meestal rustig gedraagt.

Toch heeft het autootje wat nadelen

Dat is maar goed ook. Want deze ­Panda Cross heeft een groot manco: hij is een zuipschuit. Zelfs bij erg bedachtzaam rijden in de eco-stand (met 77 in plaats van 85 pk) schommelt ons gemiddelde constant rond de 1 op 12 à 13; ronduit belachelijk. Maar dat weten we van de TwinAir. Als er één motor sluw naar de onbereikbare pijpen van de NEDC-norm danst, is het deze. 4,9 l/100 km op papier, 8,0 l/100 km of erger in de praktijk – wen er maar aan. Helaas heeft de Cross nog een ander nadeeltje: z’n prijs. In Nederland moet ie maar liefst 20 mille kosten, in België ruim 17. Daarvoor krijgt ie dan wel aardig wat uitrusting mee, maar je hebt er bijvoorbeeld ook een Renault Captur voor. Aan de andere kant moet je je het volgende afvragen. Is 20 mille veel geld voor een Panda, of is het een koopje voor een rasechte, capabele offroader?

Specificaties Fiat Panda Cross TwinAir Turbo 80


Motor
875 cc
tweecilinder turbo
85 pk @ 5.500 tpm
145 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 12,0 s
top 167 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km
114 g/km CO2

Afmetingen
3.705 x 1.662 x 1.657 mm
(l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
1.090 kg
35 l (benzine)
225 l (bagage)

Prijzen
€ 19.995 (NL)
€ 17.140 (B)

VONNIS
Oh, wat houden we van dit soort autootjes. De Cross is brutaal, eigenzinnig en heeft merkbaar veel plezier in het leven. Vind je ‘m toch te duur, regel dan een City Cross (13 mille in België): wel de looks, niet de 4WD

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)