Fiat hanteert voor de 500 een beetje de Mini-methode: zo veel mogelijk verschillende modellen uit een en hetzelfde concept persen. Dat kan lang goed gaan, tot je zeven mensen in een Fiat 500 wilt proppen.

Fiat is uiterst succesvol in het produceren en verkopen van kleine auto’s en de Fiat 500 is daar het ultieme voorbeeld van. Klein, wendbaar, zuinig en sexy zelfs: dat spreekt kopers aan. Maar met vier mensen in een 500 is het behelpen en om dat probleem op te lossen, kwam Fiat onlangs met de 500L. Geen schoonheid op wielen, maar er passen wel vier tot vijf volwassen in en de 500-ingrediënten maken veel goed. Nu is er een zevenzits-uitbreiding op de 500L, genaamd Living.

Daar gaat het faliekant mis. Kijk naar de foto’s. De 500L is aan de achterkant verlengd om er meer personen in te laten passen, en dat pakt nogal desastreus uit. Sterker: het is een lelijk geval geworden dat ons doet terugdenken aan de Fiat Multipla – zo ongeveer het lelijkste wat ze ooit in Turijn van de band lieten rollen.

Stel dat je nou niet op uiterlijk let. We bevelen het niet aan, maar toch: als je erin zit, zie je die lompe buitenkant niet en binnenin is het echt prima. De gebruikte materialen voor de deurbekleding en het dashboard voelen goed aan, de ergonomische indeling is uitstekend voor elkaar en hij is vooral ruim vanbinnen. Vijf volwassen zitten uitstekend, op de achterste zitrij is het logischerwijs wat krapper, maar twee flinke kinderen kunnen er prima zitten. Eigenlijk is er maar één puntje van kritiek en dat is de beenruimte voor de voorste passagier. Omdat de neus heel kort is waardoor de wielkasten van de voorwielen ver naar binnen steken en de middentunnel vrij breed is, is de ruimte voor je benen – als je langer dan 1,80 meter bent – op die plek beperkt. Je gaat automatisch wat scheef zitten en dat is niet prettig op langere afstanden.

Wat bij het rijden direct opvalt, is de uitstekende isolatie. Tot een snelheid van 120 km/u is het opvallend stil in een auto in deze klasse: hulde daarvoor. Rijden doet ie sowieso aardig. De besturing is aan de lichte kant, maar dat is prettig in de stad. Natuurlijk, in bochten heeft ie last van een wat hoger zwaartepunt dan een normale Fiat 500, storend is het allemaal niet.

Eigenlijk is het een ideaal pakezeltje, tegen een weliswaar stevige prijs, al zetten we wat vraagtekens bij z’n prestaties als er daadwerkelijk zeven personen in de auto zitten. We probeerden dat niet uit. Maar daar zal vast mee te leven zijn. Met z’n uiterlijk echter niet. Wij zouden ‘m om die reden lekker laten staan.


Fiat 500 Living 1.6 MultiJet 105



8/20



Motor

1.598 cc

viercilinder turbo

105 pk / 320 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 12,2 s

top 180 km/u



Verbruik/milieu

4,5 l/100 km

117 g/km CO2



Afmetingen

4.352 x 1.784 x 1.667 mm (L x B x H)

2.612 mm (wielbasis)

1.395 kg



50 l (diesel)

560 / 1.708 l (bagage)



Prijzen

NL € 26.595 (25%)

BE n.n.b.



Het vonnis

Tenenkrommend lelijk ontwerp waarin veel mensen of spullen passen – en dat is handig. Afwerking en rijeigenschappen zijn prima, prijzen stevig. Toch zouden wij met zeven personen de trein nemen – die ziet er ook mooier uit

Reacties

Meer van TopGear