Fiat 500 TwinAir Turbo 80 Lounge

Misschien wel het meest vrolijk stemmende autootje ooit, de Fiat 500, is lichtelijk bij de tijd gebracht. Dat wil zeggen: er werden 1.900 onderdelen vernieuwd, waarvan je een stuk of tien ook daadwerkelijk kunt waarnemen.

Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
Fiat 500 TwinAir
13
20
Specificaties

Motor
875 cc
tweecilinder turbo
80 pk @ 5.500 tpm
145 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 173 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,8 l/100 km
90 g/km CO2
A-label
Afmetingen
3.571 x 1.627 x 1.488 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
865 kg
35 l (benzine)
185 l (bagage)
Prijzen
NL € 17.195 (20%)
BE € 16.490

Het vonnis
Zelfs na zoveel jaar en met zoveel interessante concurrenten zijn we toch nog niet uitgekeken op de Fiat 500. Deze TwinAir in een stoer kleurtje met crème leer en coole velgjes: niks meer aan doen

Fiat noemt de 500 hun ‘allermooiste verhaal’, en dat zouden wij ook doen als we hen waren: na z’n introductie in 2007 bleef het marktaandeel in z’n klasse ieder jaar onverminderd toenemen. Je zou dus zeggen dat het helemaal niet nodig was om ‘m een facelift te geven. Die mening was Fiat kennelijk ook toegedaan; zeg ons eens met droge ogen dat je de verschillen met het oude model op de foto hierboven meteen gezien had.

Maar de oude versie was toch ook mooi?

Natuurlijk is het helemaal niet erg – en bovendien in lijn met de levensloop van het klassieke origineel, hoe retro wil je het hebben? – dat de 500 na een aantal succesvolle jaren niet volledig wordt omgegooid. Fiat claimt echter wel dat ie er onderhuids flink op vooruit is gegaan. Zo spreken ze onder andere over ‘twee nieuwe motoren’. Het blijkt dat ze hiermee doelen op de oeroude 1.2, die een eco-pakket meekreeg, en de 1.3 MultiJet-diesel (niet voor Nederland) die nu aan de Euro 6-eisen voldoet. Leuk geprobeerd jongens, maar we zijn malle Pietro niet.

Optisch werd de Fiat 500 TwinAir zoals gezegd subtieler dan subtiel bijgevijld: er kwamen projectorkoplampen met frisse led’jes, een meer geprononceerde grille, aangepaste achterlichten met een hart in de carrosseriekleur, nieuwe velgen en een paar bijzondere two-tone kleurenschema’s onder de noemer Second Skin. Daarnaast zijn er grotere remmen, is de voetgangersveiligheid 20 procent beter (hoe meet je dat? 20 procent minder pijnlijke botbreuken?) en is er nu een heus afsluitbaar handschoenenkastje. Optioneel kun je kiezen voor een volledig digitale teller, waarmee je meteen het antieke dot-matrix-boordcomputertje vervangt.

Wat is nou de belangrijkste verandering aan de Fiat 500 TwinAir?

Het echte nieuws zit ‘m in het 5 inch Uconnect-infotainment-scherm, dat Apple CarPlay en Android Auto, internetradio, bluetooth, DAB+ en het uitstekende TomTom Live bevat. Het systeem zelf blijkt niet altijd even intelligent (valt je muziekstream even weg in een tunnel, dan moet je je zender daarna handmatig weer opzoeken), maar het is in ieder geval compleet, capabel en in lijn met wat hippe kopers willen.

We rijden in een TwinAir Turbo-uitvoering en raken opnieuw een beetje verkikkerd. We waren vergeten hoe lollig en karaktervol dit motortje kan zijn als je het in de juiste auto rijdt (dat wil zeggen: niet groter of zwaarder dan deze). De tweecilinder bromt aandoenlijk en vormt een sympathiek stel met de kwiek sturende Fiat 500 TwinAir, die vinnig uit de hoek komt en ook prima met lagere toeren op koppel te rijden is. Dat is ook wel nodig: loop je iets te hard van stapel, reken dan zomaar op twee keer het opgegeven verbruik. Pret heeft een prijs.

We zijn eigenlijk bepaald niet terneergeslagen dat Fiat de 500 niet uitgebreider aanpakte. Sterker nog: was ie ingrijpend vernieuwd, dan zouden we dit koddige kleintje gaan missen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws