De Ferrari California is de auto voor mensen die zich niet in wensen te laten kapselen door oude wetten. Ze willen een supercar. Ze willen dat die alle dagen praktisch en bruikbaar is. En ze willen zwierig design dat hen er zo rijk uit laat zien als ze zijn. En ze willen een behaaglijke coupé maar tegelijkertijd een cabrio, dus heeft de Ferrari California een inklapbare hardtop. In combinatie met dat allemaal – en dat was de meeste mensen tot nu toe ontgaan – willen ze gas kunnen geven en willen sturen en hem voelen reageren als een Ferrari. Ze willen alles.

Ferrari’s voor iedereen

‘Ik heb altijd verschillende Ferrari’s willen maken voor verschillende Ferraristi,’ zei directeur Luca di Montezemolo toen we hem voor het laatst interviewden (in nummer 26). De Ferrari California is een auto voor een nieuw soort Ferrari-koper, en het is een aanvulling, geen vervanger voor enig model uit het huidige gamma. De nieuwe rijken – en wat je ook leest over de kredietcrisis, ze zullen als paddestoelen uit de grond schieten als de nieuwe economieën floreren – willen zich binden aan dezelfde beperkingen als de oude rijken gewend waren. Als geld plotseling beschikbaar is, dan gaat dat gepaard met de aanname dat je er alles mee kunt kopen. Dus als Ferrari de handel van deze mensen wil, moet het hun een auto geven die alles kan. Er is over gespeculeerd dat het een instapmodel van Ferrari wordt omdat hij een voorin gemonteerde V8 heeft. Dat is het niet. De Ferrari California wordt duurder dan een 430 Spider, aangezien hij meer kan en ontworpen is voor de nieuwe rijken. Die zijn, in vele gevallen, inderdaad soms werkelijk erg rijk. Zoals Luca di Montezemolo het uitdrukte, inmiddels behoorlijk geagiteerd, ‘Gebruikte auto’s zijn onze instapmodellen. We zijn niet van plan een “nieuwe Dino” te gaan fabriceren. Geen sprake van. Ik begin nooit aan een kleine Ferrari. Een kleine Ferrari betekent een goedkope Ferrari. Wat betekent klein? Minder technologie, minder innovatie. No no no.’

460 pk, 3,9 sec 0-100

Als je denkt dat een inklapbare hardtop een deuk slaat in de sportiviteit van Ferrari, luister dan even naar deze getallen. Het acceleratiegetal van nul tot honderd van de Ferrari California begint met een drie, dankzij zijn 460-pk sterke V8, zeventraps automaat en gelijkmatige gewichtverdeling. Hij rukt zichzelf tot stilstand door gebruikmaking van standaard carbonkeramische remmen. De gewichtverdeling is goed en de carrosserieconstructie is identiek aan die van de 430 Spider, dus zou hij licht en stijf moeten zijn en goed handelbaar. De ontwerpers moeten iets van een uitdaging onder ogen hebben gezien. Achterin moesten ze een fatsoenlijke bagageruimte, een inklapbare hardtop en een paar (eerlijk gezegd kleine) achterstoelen kwijt. We moeten toegeven dat je dat kunt zien. De auto heeft een beetje een dikke kont. Ik ben best een beetje verbaast dat de uitlaten paarsgewijs verticaal zijn geplaatst en dat de achterlichten zo hoog zijn gemonteerd. De meeste ontwerpers zouden er voor gekozen hebben die horizontaal te plaatsen om de visuele breedte te versterken. Waarschijnlijk zijn er toch goede aerodynamische redenen om de pijpen uit de buurt van de diffuser te weren. Bij Ferrari heeft de windtunnel het voor het zeggen. ‘Ferrari zegt dat het zijn best heeft gedaan om turbulenties in bedwang te houden. Je mag hopen dat ze de verwarming ook hebben opgewaardeerd’

19” velgen zijn erg klein voor een Ferrari

Aan de voorkant is het een klassieke Ferrari-neus, en dat is absoluut geen teleurstelling. De lijnen zijn spannend en krachtig. Achter de voorwielen zitten luchtuitlaten die afvoeren via een goot in de deuren. De onderkant van die goot gaat over in een lijn die oprijst aan het eind van de deur en zo de vorm van de achterspatborden bepaalt. Een leuk detail omdat het me doet denken aan een van de heerlijkst uitziende Ferrari roadsters van Ferrari uit de jaren ’60: de Ferrari 250 California Spider Helaas leidt het bij dit model tot een beetje zware heupen. Maar aan de andere kant is het een zware klus om een spatbord vorm te geven boven de wielen dat de afstand maskeert tot de kofferklep die het inklapdak afdekt. De auto staat fraai op zijn wielen, zonder lompe overhangen. Je krijgt een goede indruk van zijn compacte afmetingen omdat de velgen 19 inch groot zijn. Op een 612 zou dat formaat er uit zien als zwenkwieltjes van een bureaustoel. Een open auto gaat een riskante aerodynamische uitdaging aan als hij bruikbaar moet zijn. De Ferrari California mag inzittenden niet telkens als de snelheid wordt verhoogd martelen met een koude, stoffige wervelstorm. Ferrari zegt dan ook dat het zijn best heeft gedaan om turbulenties in bedwang te houden. Je mag hopen dat ze de verwarming ook hebben opgewaardeerd.

Een Italiaan voor dagelijks gebruik

Stoelen en instrumenten zijn nieuw in dit model. Ferrari minachtte navigatiesystemen aangezien Ferrari-bestuurders werden geacht gehoor te geven aan hun innerlijke stemmen en niet aan elektronische. Dat is niet langer het geval – de Ferrari California heeft een eigentijds infotainmentsysteem, voor zowel dagelijkse klusjes als voor nieuwe ververwijderde. Dit is feitelijk de eerste keer dat Ferrari een V8 maakt met de motor voorin. Hij is gerelateerd aan het grommende, beestachtige exemplaar in de 430, hetgeen natuurlijk een goed uitgangspunt is. Zelfde blok met hoek van negentig graden en met vlakke krukashoek, dat de best methode is om vermogen op te wekken dankzij de resonanties die het teweegbrengt in de uitlaten – zelfs als je daarvoor het gemoedelijke bubbelen van een V8 moet opofferen. Nieuw is een systeem met directe inspuiting dat zorgt voor een betere efficiëntie. De grafiek van het vermogen piekt bij 460 pk bij 7.500 tpm. Uit slechts een 4,3-liter motor. Audi’s direct ingespoten 4,2-liter van de R8 haalt 420 pk. We zouden een rondedans doen van plezier om de statistieken van de Ferrari California, ware het niet dat een 430 kwam tot 490 pk en een Scuderia tot 510 pk uit een motor met dezelfde inhoud (bij 8.500 tpm), maar natuurlijk heeft de California een andere opdracht en is afgestemd op meer koppel in de eerder beschikbare toerengebieden. Vergeet niet dat dit een GT is.

Nog meer technisch nieuws

Het prettige daarvan is dat Ferrari niet arrogant vasthoudt aan voorgaande technische oplossingen als er een voorbijkomt die beter geschikt is. Dit is niet zoals de F1 AMT, de gerobotiseerde handbak, maar een bak met dubbele koppeling (zie elders in dit blad bij ons versnellingsbakkenfeestje) en hij heeft zeven versnellingen zoals de BMW M3 double clutch transmission (DCT). De F1 mag dan een topper zijn voor gebruik op het circuit omdat hij licht is, toch kan zo’n DCT aardig uit de voeten bij volle belasting, maar is hij bovendien goed in staat om mee door het verkeer te tokkelen. Ook hier geldt: voor een GT beter geschikt. ‘Dus is dit waarschijnlijk de scherpste GT met inklapbare hardtop ter wereld. De scherpste Ferrari? Natuurlijk niet’ De versnellingsbak is achterin gemonteerd. Je kunt hem ziet zitten als je door de diffuser kijkt, en je kunt zijn luchtinlaten zien voor de achterwielen. De motor zit achter de vooras, iets dat eenvoudiger is te realiseren met een V8 dan met een langere V12. Dat draagt allemaal bij aan een gewichtsverdeling van ongeveer 50:50, al verschuift dat natuurlijk iets naar achteren als het dak naar beneden is. Zoals bij alle moderne Ferrari’s is de carrosserie licht gehouden door gebruik te maken van een stijf geraamte van aluminium dat wordt afgedekt met een huid van hetzelfde materiaal. Het onderstel biedt nog meer innovatie. Ferrari’s hebben achter al sinds de jaren ’60 dubbele, dwarsgeplaatste wieldraagarmen, maar deze heeft daar multilink met als oogmerk de wielen bij een langere slag accurater op het wegdek te houden. Met andere woorden: er kunnen soepelere, comfortabeler dempers worden toegepast zonder de handelbaarheid geweld aan te doen. Tractiecontrole is gelijk aan die van de 599.

Beter is er dus niet

Dus is dit waarschijnlijk de scherpste GT met inklapbare hardtop ter wereld. De scherpste Ferrari? Natuurlijk niet. Daar hebben ze de 430 voor. Ferrari voegt dit model aan de reeks toe omdat er een nieuwe kopersschare is en die legt de nadruk op luxe. Het helpt het bedrijf groeien, aangezien de meeste kopers geen oude auto’s inruilen. Het is trouwens niet zo dat Ferrari volslagen onbekend is met dergelijke auto’s. In de jaren ’60 stond de catalogus vol met auto’s voor koningshuizen en filmsterren. Er zullen vast wel weer mensen zijn met een kort geheugen die vinden dat Ferrari zichzelf verloochent door een iets minder hardcore auto te fabriceren, een auto die minder van zijn bestuurder vergt. Tegen diegenen zou ik willen zeggen: kop op, ze hebben tenminste geen SUV gebouwd Deze nieuwe luxueuze cabriolet is niet de eerste in de geschiedenis van Ferrari. Je zou je af kunnen vragen waarom de nieuwe Ferrari is vernoemd naar een gehucht van anderhalve man en een paardenkop iets ten noorden van Great Yarmouth. Maar ze hebben dat eerder gedaan. En toen de eerste verhalen over de specificaties van de nieuwe Ferrari ons bereikten, had ik het bij het rechte eind toen ik de naam voorspelde die ze zouden gebruiken.

De originele Ferrari California werd gebouwd in 1958

Tegen het eind van een periode dat race-onderstellen en motoren – in dit geval de drieliter V12 – konden worden omgebouwd tot luxe auto’s. De auto maakte een enorme indruk. Het was een grote hit in Hollywood, en het werd er alleen maar beter op toen in de tweede versie een lichter onderstel, de 250SWB, werd gebruikt. De auto op de foto’s werd op aanbeveling van Steve McQueen verkocht aan James Coburn, onmiddellijk nadat ze de filmopnamen van The Great Escape hadden afgerond. We zijn het er mee eens dat hij cool is. Sindsdien hebben ze dezelfde markt willen bedienen met de 330/365GTS, en later met de Mondial Cabrio, maar het was onvermijdelijk dat luxueuze auto’s en super sportauto’s van elkaar af gingen wijken.

Specificaties Ferrari California


Motor
3,400 cc
V8 (voorin)
460 pk
485 Nm

Aandrijflijn
Zeventraps automaat
Achterwielaandrijving

Prestaties
0–100 km/u in <4,0 seconden
310 km/u

Afmetingen
4,563 x 1,902 x 1,308 (l x b x h)
Wielbasis: 2,670 mm
Gewicht: 1,735 kg
Tankinhoud: 78 l (benzine)
Bagageruimte: 340 l (met dak) / 240 l (zonder dak)

Prijs
€ 234.863 ex. BTW en BPM

Reacties