Evolutie van de Audi RS 6

Drie generaties van de vervaarlijke station komen bijeen

Evolutie van de Audi RS6
Evolutie van de Audi RS6
evolutie-audi-rs6-2017-test
evolutie-audi-rs6-2017-test
evolutie-audi-rs6-2017-test
Evolutie van de Audi RS6
Evolutie van de Audi RS6
evolutie-audi-rs6-2017-test
evolutie-audi-rs6-2017-test
evolutie-audi-rs6-2017-test
Specificaties

Audi RS 6 Avant (C5)

Motor
4.172 cc
V8 biturbo
450 pk @ 5.700 tpm
560 Nm @ 1.950 tpm

Aandrijving
vier wielen
5v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,6 l/100 km
350 g/km CO2
G label

Afmetingen
4.852 x 1.850 x 1.429 mm (l x b x h)
2.759 mm (wielbasis)
1.865 kg
82 l (benzine)
455 / 1.590 l (bagage)

Prijzen (2002)
€ 132.090 (NL)
€ n.b. (B)

 

Audi RS6 Avant (C6)

Motor
4.991 cc
V10 biturbo
580 pk @ 6.250 tpm
650 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,0 l/100 km
333 g/km CO2
G label

Afmetingen
4.928 x 1.889 x 1.460 mm (l x b x h)
2.846 mm (wielbasis)
2.025 kg
80 l (benzine)
565 / 1.660 l (bagage)

Prijzen (2008)
€ 173.880 (NL)
€ n.b. (B)

 

Audi RS6 Avant (C7)

Motor
3.993 cc
V8 biturbo
560 pk @ 5.700 tpm
700 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,6 l/100 km
223 g/km CO2
F label

Afmetingen
4.979 x 1.936 x 1.461 mm
(l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
1.925 kg
75 l (benzine)
565 / 1.680 l (bagage)

Prijzen
€ 158.655 (NL)
€ 116.410 (B)

Een trio Audi RS 6’en: het walhalla voor de bankrover en je hond, overal in Europa. In deze rubriek hebben we het maandelijks over vooruitgang, en laten we het maar meteen hardop zeggen: deze maand hebben we eigenlijk weinig vooruitgang te bieden. Audi kwam voor het eerst op het idee van een snelle stationwagen in 1994 en bracht ons toen de 315 pk sterke, mede door Porsche ontwikkelde RS2, maar die was niet exact een instant hit: ze raakten ze aan de straatstenen niet kwijt. Daarop volgde zes jaar later de RS 4. Die zette wel de toon voor een station die onder alle omstandigheden snel kon zijn, waarna een grotere Audi RS 6 kwam in 2002.

Wat is er daarna gebeurd?

Sindsdien zijn er – om precies te zijn – geen grote sprongen voorwaarts gemaakt. De eerste Audi RS 6, de C5, had een twin-turbo 4,2-liter V8 met vierwielaandrijving en was bovendien te krijgen als Plus-versie met een gezellige extra 30 pk. De nieuwste, de C7, heeft een twin-turbo 4,0-liter V8, en de rest kun je zelf invullen – al heeft de Performance nu 45 pk meer.

Het is niet zozeer dat Audi tegen voorsprong door techniek is, het is meer dat ze de formule in één keer goed hadden. Ja, sinds de dag dat de RS 6 bestaat, is ie bekritiseerd omdat ie niet zo interactief of responsief zou zijn als de BMW M5. Of, om het anders te zeggen: er valt niet mee te driften. Maar echte mensen rijden helemaal niet op die manier, dus dat maakt niet uit.

We hebben het hier over een veel bewustere machine, over een apparaat dat erop staat jou en je gezin op een donkere avond als het vriest veilig thuis te brengen, maar dat ook in staat is je een bevroren Fins meer over te laten stuiven, als het echt moet. Hij doet alles voor je in alle omstandigheden: hij is stabiel, hij is snel, hij heeft ruimte, hij valt niet op in het donker, en ga zo maar door.

En hoewel z’n vermogen nog steeds toeneemt (de laatste versie heeft ruim 100 pk meer dan de eerste, terwijl ze maar tien jaar in leeftijd schelen), komen de rivalen van de Audi eerder dichterbij dan andersom. De nieuwste Mercedes-AMG E 63 is vierwielaangedreven, en we horen dat de volgende BMW M5 dat ook zal zijn. Dat moet ook wel, want 600 pk op alleen de achterwielen in een auto van twee ton, dat is gewoonweg niet te doen. Audi was daar jaren geleden al achter.

Bruut!

Dat gezegd hebbende: de eerste Audi RS 6 was nogal een botte bruut. Hij stuurt heerlijk, want het hydraulisch bekrachtigde stuur voelt licht en accuraat in je handen, maar als je de eerste en de nieuwste versie achter elkaar rijdt, realiseer je je al snel dat het schakelen veel sneller gaat, en dat er nauwelijks nog een turbogat bestaat. De vijftraps automaat van de C5 geeft de hele auto ineens een gevoel van luiheid.

Bij de C6 draaide het allemaal om de motor. Het was een auto die Audi bouwde omdat ze dachten: we doen het nu vast voor het laatst. De 5,0-liter twin-turbo V10 heeft maximaal 580 pk, wat – en dat is vreemd – meer vermogen is dan de auto die ‘m opvolgde. Stel je voor dat Apple een nieuwe iPhone zou lanceren met een minder krachtige processor dan de voorganger…

Maar werd de opvolger wel beter?

De V10 in de van 2008 daterende RS 6 C6 is een speciale motor, een bijzonder monster dat meer toeren maakt dan de V8 in de C7 van 2012 en ook scherper klinkt. Maar als je ‘m rijdt, krijg je sterk het idee dat het onderstel zo druk bezig is om het vermogen in bedwang te houden dat het geen puf meer heeft om met de bestuurder te communiceren. De huidige versie heeft wat dat betreft meer balans. Met een snellere bak, betere vierwielaandrijving en minder gewicht compenseert ie de ontbrekende 20 pk heel aardig.

Van 0 naar 100 km/u is ie een halve seconde sneller dan de V10. En het onderstel is in staat om het vermogen gelijkmatiger en progressiever te doseren. Hij is nog altijd zwaar, en aan z’n massa moet je even wennen (de besturing is wat traag), maar je kunt bijna niet geloven hoe ie aan de weg kleeft en hoe veilig en betrouwbaar hij aanvoelt.

Gezinnen, honden en ramkraakcrimineeltjes zijn gek op ‘m. Dat is niet veranderd sinds de Audi RS 6 voor het eerst op het toneel verscheen, en het heeft er alle schijn van dat het voorlopig nog wel even zo blijft.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws