Scott Devon begon zijn bedrijf Devon Motorworks in Los Angeles in 2008, met het idee om de naderende dood van de tweede generatie Dodge Viper te verijdelen door de rechten op te kopen en op die basis zijn eigen super-coupé te gaan produceren. De Devon GTX was het mooie resultaat. Hij gebruikte dezelfde 8,4-liter V10 en transmissie als de Viper (hoewel de motor was opgevoerd tot 660 pk), maar dat alles was nu verpakt in een koolstofvezel carrosserie en uitgerust met een compleet nieuw en veel mooier interieur, vleugeldeuren en, eh, nogal vreemd gevormde wielkasten. Au.

Was de Devon GTX alleen qua uiterlijk anders?

Hij was niet alleen maar een Viper met een nieuwe carrosserie, een ander interieur en een raketvleugel op z’n rug. Devon deed de moeite om een geheel nieuwe, actieve ophanging te ontwikkelen die 60 millimeter van de rijhoogte kon afhalen. Drukte je de knop in, dan kon de Devon GTX je oprit op of een verkeersdrempel over. Drukte je nog een keer, dan lag hij zo plat als een dubbeltje tegen het asfalt. Dat idee werkte vrij goed in de McLaren P1.

Het ultieme doel van de Devon GTX was om een nieuw record op de Nürburgring te zetten voor een straatauto. Hij liet z’n potentieel zien door in een test op het Willow Springs-circuit in Californië een nieuwe snelste ronde te vestigen, en hij had zelfs even het ronde-record op Laguna Seca in handen, voordat ie – nogal ironisch – werd voorbijgestreefd door de Dodge Viper ACR, compleet met een Devon-achtige vleugel achterop.

Waarom is de GTX geen succes geworden?

Devon bood 5 miljoen Amerikaanse dollars voor de rechten op Chryslers Viper-platform en wilde de GTX na zijn lancering in een oplage van 36 per jaar gaan maken. Maar Chrysler wilde niet verkopen onder de tien miljoen, en toen de recessie binnen kwam zeilen, werden de onderhandelingen afgebroken en was de beurs van Devon ineens leeg. De firma ging op de fles in 2013 nadat er slechts twee prototypes waren geproduceerd, waarvan er één een jaar eerder op een veiling was verkocht voor 220.000 dollar.

Ondertussen werd Chrysler gered door de Amerikaanse overheid en begon in 2013 met de productie van een totaal verse Viper. Ze lanceerden het sub-merk SRT (dat een zeer kort leven was beschoren) en haalden bijna het door Devon beloofde vermogen, met 650 pk en 800 Nm. Toen was het verhaal rond – en inmiddels is duidelijk dat de niet erg goed verkopende Viper voorgoed in de mottenballen verdwijnt in 2017. Iets zegt ons dat deze keer niemand staat te trappelen om een bod op het platform te doen. Of? Devon?

Devon GTX



Actieve periode fabrikant
2008-2013

Geproduceerd aantal
2

Nieuwprijs
Ca. $ 500.000 (geschat)

Uniek element
’s Werelds grootste productiemotor

Vermogen/koppel (volgens opgave)
660 pk @ 6.000 tpm
800 Nm @ 5.000 tpm

Prestaties (volgens opgave)
0-100 km/u in 3,4 s
top 322 km/u

Reden voor mislukking
Financiële crisis

Kans dat ie er nog komt
Minder dan nul

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)