Citroën C3 PureTech 110 Shine

Citroën heeft onlangs met de C4 Cactus zijn originaliteit herontdekt en trakteert ons nu op deze vrolijke en frisse C3. Die ook nog eens een ander aspect uit het verleden van het merk terugbrengt.

Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
Citroën C3 PureTech 82 Shine
17
20
Specificaties

Citroën C3 PureTech 110 Shine

Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,9 s
top 188 km/u
Verbruik
n.n.b.
110 g/km CO2
C-label
Afmetingen
3.996 x 1.749 x 1.474 mm (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
45 l (benzine)
300 / 922 l (bagage)
Prijzen
NL € 21.884
B € 20.270

Vonnis:
De nieuwe C3 is net zo leuk, fris en goed als hij eruitziet. Hij weet te verrassen en te verwennen, en als we een kleine voorspelling mogen doen, gaat ie vele harten voor zich winnen. Met of zonder airbumps

Na zich jarenlang langzaam maar zeker de onbeduidendheid in te hebben gewerkt, heeft Citroën het nu helemaal bedacht: ze willen, in hun eigen woorden, een ‘inspirerend, werkelijk iconisch’ merk zijn, ‘zoals Nike, Swatch en Starbucks’. Oké, daar kunnen we inkomen, maar zulke ambities ga je met een lichtelijk duffe auto als de vorige C3 niet waarmaken. Vandaar de Citroën C3 PureTech 110 Shine die we hier voor onze neus zien.

Kan de nieuwe C3 de ambities van Citroën waarmaken?

De nieuwe C3 neigt een beetje naar een compacte crossover, met z’n zwarte plastic wielranden en z’n forse front. Het is misschien wel de beste interpretatie van het nieuwe Citroën-gezicht, met priemende led’jes en appelwang-koplampjes, die we tot nu toe hebben gezien. Er zijn lollige accentjes die je met een kleur eruit kunt laten springen of juist minder kunt laten opvallen. De hippe airbump-deurbeschermers zijn een optie, zodat alle zeurpietjes die er bij de Cactus over struikelden ze achterwege kunnen laten.

Binnenin de C3 wordt het nog leuker. Het interieur is ruim opgezet met simpele vormen, weinig knoppen en brede, zachte stoelen die toch genoeg steun bieden. De gebruikte materialen zijn hier en daar wat hard, maar wat geeft dat als je van het geheel zo vrolijk wordt? Het centrale scherm dient voor ongeveer alles wat je wilt doen, wat betekent dat je je navigatie moet wegdrukken om de airco harder te zetten. In ieder geval werkt het snel en met weinig omslachtige of onnodige handelingen (letten we op, Renault?). Achter de binnenspiegel zit een camera die de situatie voor en na een ongeluk opneemt en waarmee je foto’s en video’s kunt maken om ze via een app op social media te uploaden: slim.

Hoe rijdt de Citroën C3 PureTech 110 Shine?

Dit is de sterkste benzineversie met automaat en dat is een genoegen. Het driecilindertje (ook verkrijgbaar zonder turbo, met 68 of 82 pk) klinkt lekker rasperig, hangt goed aan het gas en heeft flink veel pep tussen de 2.000 en 3.000 toeren, zodat terugschakelen niet altijd nodig is. Dat is maar goed ook, want de bak is niet heel alert. De besturing geeft een aardig maar kunstmatig gewicht.

Wat het meest opvalt, is iets waar Citroën ooit om bekendstond: het absolute, onverdeelde comfort. Allereerst de isolatie: het is alsof de Citroën C3 PureTech 110 Shine bestaat uit geluidwerend mate­riaal. Voor een auto in dit segment is er opvallend weinig herrie van de weg of de wind te horen. We noemden de prettige stoelen al, maar de echte ster van de show is het onderstel, dat werkelijk fluweelzacht is en de auto toch niet deinerig maakt of te veel laat overhellen. De C3 neemt hobbels en oneffenheden met een ongekende weldadigheid en zorgt zo dat we nog sneller verliefd op ‘m worden. In een tijd waarin alles maar plankhard en sportief moet zijn, is het verfrissend en hyperorigineel dat een merk zo vol overgave inzet op gerieflijkheid. En dat vanaf een magere 15.000 euro (13.000 euro in België). Citroën, welkom terug. We hebben je gemist.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws