In de Cadillac Ciel cabriolet-conceptcar staar je naar de hemel terwijl je omringd wordt door luxe die normaal gesproken alleen voor koninklijke families is weggelegd. De comeback van Cadillac is nabij.
 
Tijdens zijn korte verblijf op aarde had gitaargod Jimi Hendrix een uitgesproken voorkeur voor Cadillacs. Voor het psychedelische genie was een felgekleurde slee hét ultieme vervoermiddel.
 
Cadillac verkocht in die tijd bijna 200.000 extraverte auto’s per jaar. Grote, ronkende De Villes en Eldorados waar je een compleet voetbalteam in kon proppen. De motor verbruikte al liters voor je goed en wel de oprit verlaten had. Niet alleen de speakers op Woodstock draaiden overuren, ook de Amerikaanse economie ging als een speer. Cadillac stond symbool voor het succes van deze generatie.
 
Niet voor lang. Hendrix stierf in 1970, een paar jaar voor de oliecrisis. Cadillac verloor zijn glans. Voor Hendrix was het misschien maar beter dat hij de neerwaartse spiraal waarin ‘zijn merk’ verkeerde niet hoefde mee te maken. Caddy werd steeds minder bijzonder.
 
Het merk herontdekte zichzelf aan het begin van deze eeuw met de extreem hoekige CTS; een gematigde versie van de Evoq-conceptcar. Sindsdien zijn de designs van Cadillac lijnrecht, zonder enige rondingen. De enige ronde dingen op de auto’s zijn de wielen en het stuur. Daarmee onderscheidt het merk zich en bovendien doen de prestaties van de auto’s niet onder voor Europese toppers. Dus deze langgerekte, relaxte Ciel (dat is Frans voor hemel, stelletje schoolverlaters) kwam eerder als een schok dan als verrassing. Het ene moment sleept Cadillac ons mee de toekomst in, het andere moment verschijnt opeens dit prachtige brok lifestyle. We vragen ons af: waarom?
 
Het hoort bij Cadillacs zoektocht naar een nieuwe stijl en focus. ‘Al onze concurrenten richten zich op één sterk punt’, vertelt Clay Dean, Global Design directeur bij Cadillac. ‘BMW heeft de ultieme rijdersauto, Audi heeft Vorsprung durch Technik. Alles wat ze doen, staat in het teken van dat doel. Dus dachten we: wat is de ultieme kracht van Cadillac? Wat maakte Cadillac vroeger zo aantrekkelijk? We waren koning van de luxe en een toonbeeld van flamboyante, vooruitstrevende styling. Dat waren we.’

Dean vindt dat de Cadillacs van tegenwoordig te ver afstaan van hun oorspronkelijke dna en dat moet veranderen. ‘Wat we nu doen is geweldig, want het staat in het teken van luxe. Maar wat hebben we nodig om onze kracht te herwinnen? Grote luxe. Daar waren we goed in.’
 
Bij het ontwikkelen van de Ciel is niet gekeken naar oude modellen als inspiratiebron, maar naar de huidige modellen. Welk type was voor hen een leidraad? Niet één van de coupés of sedans. Noch de estates. Het is de Escalade.
 
Dean legt uit waarom. ‘De Escalade staat voor alles waar Cadillac goed in is; grote luxe en een indrukwekkend voorkomen. Dat heeft de basis gevormd voor de Ciel en de auto’s die eruit voort gaan komen. Zowel conceptcars als productieauto’s.’
 
"We hebben de auto niet ontworpen. We wilden gewoon uitvinden wat we konden doen met de vorm en uitstraling van een Cadillac"
 
De Ciel is indrukwekkend te noemen. Dit exclusieve staaltje design van de Amerikanen stal de show op het Pebble Beach Concours dit jaar. De normaal zo beschaafde miljonairs verdrongen elkaar op de grasheuvel om de auto van dichtbij te bekijken. Om er vervolgens één te willen kopen.
 
Welk deel van de Cadillac zou hen het meest hebben aangesproken? Er is genoeg om voor te vallen. Als vierzits, vierdeurs cabriolet vult de Ciel het gat in de markt in dat ooit was achtergelaten door de Lincoln Continental. Het design is nog steeds hoekig, maar iets meer afgerond en er is wat elegantie toegevoegd, in plaats van te veel steroïde agressie.
 
Centraal daarin staat de lange lijn van onderkant neus tot onderkant kont, die naar boven afbuigt. Maar ook van bovenaf of binnenin bekeken laat het niets te wensen over. De metalen strip die over de deuren loopt, zorgt ervoor dat je je helemaal omhuld voelt door de auto. Het design is zeer strak, zodat geen enkele deurgreep of plooi je blik kan afleiden. De deurgrepen zijn geïntegreerd en schuiven paralel aan de koets naar buiten, om daarna open te zwaaien en een compleet open interieur zonder b-stijl te onthullen.
 
Met een wielbasis die dertig centimeter langer is dan de CTS sedan en ongeveer hetzelfde als de Jaguar XJ L, is er genoeg ruimte om te loungen, je schoenen uit te doen en van de rit te genieten. Dit doe je haast vanzelf in het smaakvolle, ruime, door olijfgaarden geïnspireerde interieur vol met hout en cabernetachtige, rode kleuren. De achterpassagiers genieten van videoschermen, een centrale armsteun met verwisselbare inleg, variërend van een humidor tot een minibar. Wat te denken van een kasjmier dekentje?
 
Voorin is het niet minder luxe, met klassieke instrumenten geflankeerd door kleinere schermpjes. Ook een paar interessante details, maar de algehele indruk is kalm, sereen en simpelweg geraffineerd. Alsof je net in een motorsloep gestapt bent en op het punt staat een windstil meer te doorkruisen.

Het rijden met de Ciel versterkt dat gevoel. De 425 pk sterke 3,6-liter twinturbo V6 wordt ondersteund door een hybridesysteem met lithium-ionaccu’s. Dit resulteert in een ongehaaste, zekere rit en remmen gaat prima met de enorme keramische schijven.
 
Omdat het een conceptcar is, zit er nog niet veel pit in. Maar het is voldoende om deze cartooneske auto tot leven te wekken en de droom tot bijna werkelijkheid te maken. Wat nog ontbreekt zijn drie vrienden en een verre bestemming. Het rode canvas dak bleef tijdens onze rit verstopt zitten, in afwachting om in volle glorie getoond worden tijdens de LA Autoshow in november 2011.
 
Indrukwekkend is het om te ervaren hoezeer deze auto als een echte Cadillac voelt. Er zijn talloze conceptcars die er geweldig uitzien met een merklogo erop. Maar haal de badge eraf en je houdt een auto over die van elk merk zou kunnen zijn. Dat is niet het geval bij de Ciel. De imposante voorkant zou wat ingetogener mogen, maar de verticale lichten en de vlakke panelen zijn bewijs genoeg dat het hier een van de stokpaardjes van GM betreft.
 
Of de Ciel echt in productie gaat, is maar de vraag. Het vertrouwen daarin werd vergroot door het nieuws dat GM groen licht gaf voor een nieuw Omega-onderstel voor ‘big cars’. Als de economie niet nogmaals instort, zal dat de basis worden van een nieuwe luxe Cadillac en wellicht ook een broedplaats voor de Ciel.
 
Hoe indrukwekkend de Ciel ook is, het blijft één van de drie belangrijke conceptcars die Cadillac in een tijdspanne van drie jaar zal presenteren. Allemaal debuteren ze op Pebble Beach en tonen in metaal, koolstofvezel en rubber wat Cadillac de komende tijd van plan is. Terug naar Dean.
 
‘Toen we nadachten over luxe, verdeelden we dit in drie delen’, zegt hij. ‘Allereerst the journey, de rijervaring, het verheugen erop en hoe het voelt als je ermee bezig bent. Daarna volgt the drive, dat is het diepgewortelde gevoel dat je controle hebt over de auto en hoe deze op jou reageert. Tot slot heb je the arrival, hoe voel je je als je op je bestemming aankomt.’
 
Wat betreft the journey; de Ciel staat niet zozeer in het teken van het gevoel wat de bestuurder heeft tijdens het rijden, maar draait meer om de emoties van alle passagiers tijdens de rit. ‘Het vooruitzicht dat je naar een prachtige plek rijdt en ondertussen alles in je omgeving kunt ervaren’, vertelt Dean. ‘Het voertuig stelt je in staat om al deze geweldige ervaringen samen met vrienden te delen en omringt je met luxe.’
 
Deze manier van denken heeft meer bijgedragen aan de auto dan de pen van de ontwerper. ‘We hebben de auto niet ontworpen’, zegt hij. ‘We wilden gewoon uitvinden wat we konden doen met de vorm en uitstraling van een Cadillac.’
 
Dat is goed gelukt. Om de oude Jimi te citeren: Excuse me while I kiss the sky.

Reacties

Meer van TopGear