De X2 is, het mag geen verrassing heten, de tegenhanger van de X1, voor mensen die graag bereid zijn om wat ruimte in te ruilen voor een wat onderscheidender uiterlijk. Je kent het systeem inmiddels, want zo verhoudt de X4 zich tot de X3 en de X6 tot de X5.

Wat wel verrassend is, is dat de man die bij BMW verantwoordelijk is voor het project, bereid was om toe te geven dat de belangrijkste rivaal van de X2 de Evoque is. Doorgaans noemen de drie grote Duitse luxemerken alleen elkaar als concurrenten. Maar aangezien de Evoque de boterhammen bij Land Rover wel erg dik belegt, is de hoop duidelijk dat de X2 hetzelfde zal doen voor BMW.

De nieuwe BMW X2

In 2017 was wereldwijd een op de drie verkochte BMW’s een X-model. De BMW X2 moet gaan verkopen vanwege z’n stijl en vorm, dus laten we het daar vooral over gaan hebben. BMW heeft zich gelukkig ingehouden en er geen min of meer gekrompen X4 of X6 van gemaakt. Z’n staart is korter en verticaler, zodat hij makkelijker te parkeren is – hij is immers bedoeld voor stadsmensen.

Aan de zijkanten zijn de oppervlakken eenvoudiger geworden. Het ontbreken van een ruitje achter de achterdeur heeft ruimte gecreëerd voor een brede stijl met een BMW-badge. Dat verwijst naar de klassieke BMW-coupés, maar het kan ook handig zijn voor mensen die de BMW X2 helemaal niet als BMW zouden herkennen.

Achterop loopt de plastic huid van de achterklep door in de carrosserie (verzekeraars zijn er niet dol op als je zo’n constructie van staal maakt). Aan de voorkant zijn de nieren van de grille gekanteld, zodat ze wijder zijn aan de basis dan aan de bovenkant, waardoor de auto aan het asfalt lijkt te snuffelen. Maar ook verder is er nogal wat aan de hand. Driehoekige inlaten, ronde mistlampen, hoekige koplampen, lukraak geplaatst grijs plastic: het is in feite één grote chaos.

Kan de binnenkant ermee door?

Aan de binnenkant kun je kiezen uit effen stof of leer, of je doet eens wild en kiest voor gaasstof met suède stukken en contrasterend stiksel. Het standaard infotainmentsysteem biedt alles wat je hartje begeert, waaronder gedetailleerde, actuele verkeersinformatie en allerhande connected diensten.

Het dashboard is een toonbeeld van helderheid en prachtige materialen – zoals je van BMW mag verwachten. Aan praktische bruikbaarheid heeft hij ten opzichte van de X1 maar weinig ingeleverd, als je in aanmerking neemt dat dit een ‘coupé’ moet heten. De ruimte achterin is bruikbaar; zelfs volwassenen passen erin.

Het zullen eerder kinderen zijn die klagen, want hun pogingen om naar buiten te kijken zullen moeizaam zijn: de ramen zitten hoog en zijn klein, en het zicht van de bestuurder naar achteren verklaart de aanwezigheid van de standaard achteruitrijcamera.

De laadruimte is behoorlijk in orde, met een vrij diepe berging onder de vloer, maar de geringe laadopening zorgt ervoor dat al te grote spullen toch niet mee kunnen – iets om rekening mee te houden als je een fervent Ikea-bezoeker bent.

De motoren

Onderhuids is de BMW X2 bekend: BMW en Mini’s platform met dwarsgeplaatste motor in een iets groter formaat (zoals bij de X1, 2 Active Tourer, Countryman en Clubman). Om te beginnen komen er 20i-modellen op benzine, voorwielaan­gedreven, en een 20d met vierwielaan­drijving. Beide leveren ongeveer 190 pk.

Vreemd genoeg stoot de benzineversie bijna evenveel CO2 uit als de diesel. Dat komt doordat de benzine een nieuwe zevenbak met dubbele koppeling heeft, tegen een achttraps automaat voor de diesel. Daarnaast weegt hij 140 kilo minder en heeft hij niet de interne frictie van de vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de nieuwe BMW X2?

Rijdend openbaart de X2 zijn sterkste kanten. Vergeleken met crossover-rivalen is de aandrijving soepeler, stiller en gewilliger. De ophanging is stevig, maar niet te hard. Zijn bewegingen zijn mooi progressief en op rechte stukken heb je minder last van laterale krachten dan in de meeste crossovers.

De banden met laag profiel maken weinig geluid, ook niet op ruw wegdek, en hebben geen problemen met slechte wegen. Hij gebruikt z’n veerwegen goed in de bochten, maar overhellen blijft binnen de perken. De besturing is precies, maar nogal ongevoelig. Alles gebeurt zoals je zou mogen verwachten dat het gebeurt en dat zorgt ervoor dat de auto soepel en accuraat beweegt.

Maar erg speels is hij niet – en hij is zeker minder lollig dan de 320d xDrive Touring, die hetzelfde kost. Echter, bij Mini zijn de voorwielaangedreven versies leuker dan die met vierwielaandrijving. Jammer, dus, dat we de voorwielaangedreven benzineversie van de  BMW X2 nog niet konden testen. Maar wat in het vat zit…

Specificaties BMW X2 xDrive20d


Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.000 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 221 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
121 g/km CO2  F Label

Afmetingen
4.360 x 1.824 x 1.526 mm (l x b x h)
2.760 mm (wielbasis)
1.575 kg
51 l (diesel)
470 / 1.355 l (bagage)

Prijzen
€ 59.895 (NL)
€ 41.800 (B)

Vonnis:
De X2 verliest ten opzichte van zijn wat nuchterder broer X1 niet al te veel praktische bruikbaarheid, maar wint aan stijl – al moet druk design wel je ding zijn. Het rijgedrag is prima voor elkaar, maar komt niet erg geïnspireerd over

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear