We wisten al dat Top Gear’s Emma Parker Bowles zich liever met auto’s bezighoudt dan met het vijlen van haar nagels, maar nadat ze met de BMW M6 Cabrio heeft gereden, is ze meer dan ooit een vrouw met ballen geworden.
 
Je kunt voor de keukendeur spelen met de puppies, maar je kunt ook in de tuin stoeien met de hond. Deze vergelijking kun je in het oneindige loslaten op allerlei zaken. Een brommer of een motor, de Beatles of de Rolling Stones en ga zo maar door. Het is ook de perfecte manier om een scherpe scheidslijn aan te brengen in het manvolk. In de roze hoek staan de metroseksuelen, in de blauwe hoek de Echte Mannen.
 
Maar die laatste groep wordt steeds kleiner. Zelfs Superman toont zich van zijn gevoelige kant. En ik moet eerlijk toegeven dat de enige mannelijke acteurs in recente films die mij konden bekoren in Brokeback Mountain speelden. Inderdaad, mijn hart ging sneller kloppen door twee homofiele cowboys. Waar gaat het met de wereld naar toe als twee jagende, in het rond schietende en zoenende mannen stoerder zijn dan Superman? Omdat je dit blad leest, schat ik in dat er een behoorlijke sloot benzine door je aderen vloeit. En dat maakt je gelijk tot een lid van het echte mannenkamp, vér weg van al die nichterige metroseksuelen. Of je bent een vrouw met het autohart op de juiste plaats, zoals ik. Dan val je niet op jongetjes maar op Echte Mannen. Maar het goede nieuws is dat we duidelijk aan het begin staan van de wederopstanding van de Echte Man. Het wordt weer echt spannend en het ziet ernaar uit dat pure, gespierde mannen weer helemaal in de mode komen. Professor Harvey C. Mansfield van de Harvard University publiceerde onlangs een boek met de titel Manliness. Daarin roept hij mannen met wetenschappelijk onderbouwde argumenten op hun ware ik te zoeken en terug te keren naar de stoere man van weleer. Een man die vrouwen weet te behagen door het nemen van beslissingen en door van zich af te bijten. En dan is er nog de overvloed aan strijdliederen waarmee mannen worden aangemoedigd zich te buiten te gaan aan machogedrag. Tucker Max zingt ‘I Hope They Serve Beer In Hell’, Jim Belushi komt met ‘Don’t Apologize’ en George Ouzounian leert ons het ‘Alphabet of Manliness’. Ik zit er over te denken om ook iets poëtisch op papier te zetten met als titel ‘Waarom stinken metroseksuelen’. Ik zou een heel couplet wijden aan het fenomeen dat mannen in cabriolets er uitzien als homo’s.
 
Tenzij ze in een BMW M6 Cabrio rijden, want dat is zonder twijfel de meest mannelijke cabriolet ter wereld. Sterker nog, het is de enige echte mannencabrio die er nu te koop is. Achter het stuur van deze dikke bak zul je niet zo gauw aanstellerige Will Young-achtige types vinden. Simpelweg omdat ze het niet willen. Daarvoor is hij te weinig uitgesproken, maar toch overduidelijk krachtig, haast op het foute af. Hij lijkt niet te schreeuwen: ‘kijk eens, ik compenseer!’
 
Stel je een 650i voor die wordt opgepakt, in de gevangenis belandt en naar buiten komt als een hufterige gemene vechtmachine, maar dan zonder tatoeages. Heb je wat minder fantasie, stel je dan een M6 coupé voor waar ze het dak vanaf hebben gezaagd. Van de deurgrepen tot aan het asfalt zijn die twee identiek. De kap is hetzelfde als die van andere 6-serie Cabrio’s, dus inclusief de uitneembare achterruit. Openen en sluiten kan tot een gangetje van zo’n 30 km/u.
 
Maar het zijn toch echt de M-spulletjes die het ‘m doen. Onbeschaamd, uitgesproken en overtuigend. In het wit, zoals onze testauto, lijkt het een behoorlijk vette bak, maar dan wel op een sexy manier. Een proletenbak is het geenszins. In het wit vallen de uitgebouwde dorpels en dito spatbordranden extra op. Ook het kwartet uitlaatpijpen, het visitekaartje van alle M-modellen, krijgt meer nadruk. De typische diffuser en spoilerlippen in de achterbumper verbeteren de aërodynamica. Mijn persoonlijke designfavoriet bij de BMW M’s is de vormgeving van de velgen. Het dubbelspaaks 19-inch lichtmetaal onder deze M is optioneel maar hélémaal top.
 
Omdat ze bij BMW Motorsport, de kraamkamer van de M6 Cabriolet, weten dat er heel wat rappe kilometers onder die prachtige wielen zullen doorgaan, zijn er de gebruikelijke verstevigingen aangebracht om het gemis van het dak te compenseren. Ook de bodemplaat en belangrijke punten zoals de wielophanging en de schutborden werden versterkt. Zelfs de motorsteunen werden zwaarder uitgevoerd om de edelsteen stevig in de BMW-kroon te vatten. De ongeblazen vijfliter V10 is geïnspireerd door Formule 1-techniek en is zonder twijfel een van de mooiste motoren die er op dit moment wordt geleverd. Deze hemelse geweldenaar kan worden opgezweept tot ongekende toerentallen en won al vele prijzen. Hij komt rechtstreeks uit de M5 en M6 en produceert dik vijfhonderd pk en levert een koppel van 520 Nm bij 6.000 tpm. Maar de M5 en M6 hebben een stalen dak, kun je je voorstellen wat je als M6 Cabrio-bestuurder hoort als je de kap naar beneden hebt en het gaspedaal diep intrapt.
 
Allemachtig, wat een geluid! Dit is keiharde porno voor de oren in de traditie van Chitty Chitty Gang Bang, Forest Hump en When Harry Ate Sally! Alleen al dit geluid maakt de man in je los. Stuur een jongetje met een M6 Cabrio een lange tunnel in, geef ‘m de instructie dat hij naar twee moet terugschakelen en daarna het gaspedaal in moet trappen. Zijn testikels zullen terstond indalen en hij wordt een echte joyrider. Hij zal vast en zeker de M-knop hebben ingedrukt om daarmee het vermogen van 400 naar 507 pk op te schroeven. Hij waant zich even Schumi als hij de zeventraps SMG-bak met zijn elf verschillende schakelprogramma’s uitprobeert. Het is een indrukwekkende auto. Ondanks zijn gewicht van meer dan twee ton, dat is 220 kilo meer dan de coupé, gaat hij als de brandweer. Ga maar na, de acceleratie van 0-100 km/u doet hij in 4,8 seconde en dat is maar 0,4 seconde langzamer dan de standaard M6. Maar met niets anders dan het zonnetje en de wolken boven je hoofd ga je voor je gevoel veel sneller. Mensen verwachten ook niet te worden ingehaald door een cabriolet, ze kijken je na alsof ze zojuist zijn gepasseerd door een tractor. Ik had niet gedacht dit ooit nog eens over een cabrio te zeggen, maar de open M6 is een auto voor mensen die echt van autorijden houden.
 
Ook figuurlijk ging ik helemaal uit mijn dak, wat een genot om in te rijden. De besturing is vrijwel perfect en je staat versteld van de hoeveelheid grip en stabiliteit bij hoge snelheden. Je zult toch echt lef moeten hebben, en dat had ik niet, om DSC uit te schakelen en de auto op zijn sodemieter te geven. Ik kan niet anders zeggen dat de M6 Cabrio de man in mij heeft losgemaakt. Volgens mij is dat de schuld van de oerbrul die de motor voortbrengt. Tot diep in de nacht heb ik, terwijl alle collega-journalisten hun mandje hadden opgezocht, al sigaarrokend met Dr. UIlrich Brunke, directeur van de M-afdeling, over de akoestiek van een uitlaat zitten praten. Zoals ik al eerder zei: je kunt voor de keukendeur spelen met de puppies, maar je kunt ook in de tuin stoeien met de hond. De M6 Cabrio? Kom maar bij het baasje!
 

Reacties