Van ons had het niet direct gehoeven – de BMW 5-serie zag er nog fris en fruitig uit. Maar ach, dat je het na 1 miljoen verkochte exemplaren tijd vindt voor een update, snappen we ook wel weer. Dus, loep klaar? Gaan we!

Inderdaad, 1 miljoen 5-series sinds 2010, dat zijn er nogal wat. Het scheelt natuurlijk dat ze dat kunnen verdelen over een sedan, een touring en een GT, maar toch: petje af. Nu is de huidige 5-serie een stuk strakker en tijdlozer dan zijn voorganger waardoor hij wat ons betreft zó nog een paar jaar mee had gekund. Kennelijk denkt BMW er net zo over, want (visueel) minimaler dan dit kun je een facelift nauwelijks hebben. Ook dat vond BMW zelf, want tijdens de perspresentatie werd op grote schermen met rode lijntjes aangegeven waar de verschillen tussen oud en nieuw zaten. En heel eerlijk: er waren erbij waarvan we het toen nóg niet zagen…

Het duidelijkst zijn de verschillen bij de onderste luchtinlaten: geen chroomstreepje meer, maar een soort platgedrukte halve cirkel van chroom; we kunnen geen betere omschrijving vinden, maar kijk naar de foto en je begrijpt wat we bedoelen. Aan de andere kant heeft BMW het steeds over ‘additional contour lines’ voor de nieren in de grille; we hebben honderd keer gekeken en begrijpen nog steeds bij God niet waar ze het over hebben… Dat snappen we dan wel weer van de koplampen, die voortaan altijd zijn voorzien van xenon-lampen.

Ook binnenin zijn aanpassingen van de milde soort gedaan. Zo kun je, als je bijbetaalt, ook met je vinger op de ronde knop van de iDrive-controller schrijven waar je heen wilt in plaats van elke letter apart met draaien en drukken te selecteren. Daarnaast werkt de navigatie sneller en is de ‘connectiviteit’ (zeg maar alle internetfuncties en hoe die samenwerken) uitgebreid.

Het onderstel is aangepast – volgens BMW is het comfortabeler geworden zonder aan sportiviteit in te boeten. We hadden op dat gebied al weinig klachten en die hebben we nog steeds niet. Eigenlijk het enige dat bij het rijden opvalt, is het feit dat de besturing iets steviger is geworden; altijd goed. De 530d die wij rijden was en blijft zo’n auto waarvan je je afvraagt wat je nu eigenlijk meer van een auto kunt wensen. Snel, zuinig, leuk om te rijden, gewoon helemaal goed. De motoren zijn trouwens allemaal zodanig geüpdatet dat ze nu allemaal voldoen aan de Euro 6-norm. De spannendste nieuwe toevoeging is de nieuwe instapmotor, de 518d, maar (zul je altijd zien) die was nog niet beschikbaar.

Is dit daarmee een overbodige facelift? Ach, nee: elke aanstormende 5-serierijder zal blij zijn met de extra features, en (ook belangrijk) geen huidige 5-serierijder hoeft nu het idee te hebben dat hij in een verouderde auto rijdt. Het zijn de puntjes op de i die een koploper als deze nu eenmaal verdient. Niets meer, niets minder.


BMW 530d



14/20



Motor

2.993 cc

zescilinder turbo

258 pk / 560 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 5,8 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

5,1 l/100 km

134 g/km CO2, B-label



Afmetingen

4.907 x 1.860 x 1.464 mm (L x B x H)

2.968 mm (wielbasis)

1.658 kg



70 l (benzine)

520 l (bagage)



Prijzen

NL € 63.900 (25%)

BE € 52.850



Het vonnis

Meest onzichtbare facelift ooit, waarschijnlijk, maar er viel ook niet bar veel te verbeteren. Zal dan ook waarschijnlijk de bestverkochte in het segment blijven. En dat lijkt ons niet meer dan terecht

Reacties