Dat we het bij TopGear over het algemeen niet zo hebben op vreemde, geforceerd gekruiste automormels, mag inmiddels duidelijk zijn. De afgelopen tijd gaven we de BMW X4 er behoorlijk van langs, omdat ie zo veel dingen tegelijk wil zijn dat ie uiteindelijk eigenlijk helemaal niks is. Je zou dus denken dat we deze 4-serie Gran Coupé – ook al een samenvoeging van twee respectabele carrosserievormen – nog net niet met de grond gelijk zouden maken vanwege de schaamteloze bezoedeling van z’n merk en alle sedans en coupés in het algemeen. Niets is minder waar.

We hebben een trend ontdekt

Als BMW zelf een idee heeft voor een nieuw soort auto, zoals in het geval van de X6 en de 5-serie Gran Turismo, eindigt dit steevast in onooglijke creaties. Storten ze zich echter op andermans originele ingevingen dan mag het resultaat gerust briljant genoemd worden: kijk naar de 6-serie Gran Coupé, die bij de Mercedes CLS wilde aanhaken. Aangezien ook de 4-serie Gran Coupé hapt naar andermans broekspijpen, namelijk die van de succesvolle Audi A5 Sportback, kon het moeilijk anders: deze auto is fantastisch.

Nu zal het niet bepaald in het nadeel van de Gran Coupé werken dat we ‘m rijden met een motor die alles waar BMW hem in lepelt sowieso in goud doet veranderen: de 3,0-liter turbo-zescilinder met 306 pk, die bekend staat onder de aanduiding 35i. Dit moet zijn hoe de verbrandingsmotor ooit bedoeld is: potent, smeuïg, responsief, breed van koppel, stil als het moet, rasperig brullend als je wilt. Gecombineerd met de geweldige achttraps automaat blijft er simpelweg niets te wensen over, mits je het optionele Driving Experience Control (een sportknop, zo je wilt) op scherp zet.

Wat heeft de BMW 435i Gran Coupé allemaal te bieden?

Net als de tweedeurs 4-serie heeft de Gran Coupé een grotere spoorbreedte dan de 3-serie, zodat ie in de bochten het wegdek nog inniger knuffelt. Z’n uitgebalanceerde onderstel betrekt je bij de rit waar de (uiteraard elektrische) besturing dat soms een beetje laat afweten. De bestuurdersstoel laat zich lekker laag instellen en het stuur reikt ver naar je toe; een fijnere zitpositie vind je niet snel. Dat passagiers achterin een beetje onderuit moeten zakken om niet bij elk hobbeltje tegen het plafond te bonzen, daar wennen ze maar aan.

Als we al iets op de 4-serie Gran Coupé aan te merken hebben, is het dat ie zich visueel niet bijzonder sterk onderscheidt van de 3-serie; iets wat de 6 Gran Coupé ten opzichte van de 5 veel beter doet. Evengoed is het een schone verschijning die het beste van BMW’s middelgrote modellen weet te verenigen tot een auto die eigenlijk alle vakjes aankruist. Audi, onze dank.

Specificaties BMW 435i Gran Coupé


16/20

Motor
2.979 cc
zescilinder turbo
306 pk / 400 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 250 km/u

Verbruik/milieu
7,5 l/100 km
174 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.638 x 1.825 x 1.389 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.660 kg
60 l (benzine)
480 / 1.300 l (bagage)

Prijzen
NL € 64.886 (25%)
BE € 57.145

Het vonnis
Een 3-serie is goedkoper en rijdt haast even heerlijk, maar deze Gran Coupé raakt bij ons een snaar. Prachtig om te zien, als 435i bloedsnel en geraffineerd; wij willen ‘m, liefst met dit smakelijke M-pakketje

Reacties