Wie nog een touw wenst te kunnen vastknopen aan BMW’s modelpolitiek moet scherp blijven: dit is niet de nieuwe 3 Cabrio, maar een heuse 4-serie. Want oneven getallen zijn alleen sedans. En stations. En hatchbacks. En MPV’s.

Deze 4-serie Cabriolet is dus de vervanger van de 3-serie Cabriolet, die verdwenen is. Waarmee je, als je vluchtig naar de foto’s kijkt, kunt zeggen dat de overgang nogal zachtzinnig heeft plaatsgevonden: iedereen die we het vroegen, dacht met een 3 Cabrio van doen te hebben. Wij ook.

Sterker: heel veel verschil proeven we niet. Deze 428i Cabriolet voelt in alle opzichten als een gefacelifte 3 Cabriolet. Laat BMW het maar niet horen. Is dat erg? Bepaald niet. Hij is namelijk fractioneel ruimer, z’n design is meer bij de tijd, strakker en meer dynamisch, en alle nieuwste BMW-snufjes zijn beschikbaar, standaard of als optie.

Zo is BMW’s achttraps automaat in Nederland standaard op alle 4-serie-modellen. Een fijne, snel schakelende bak, maar zijn acht versnellingen niet wat veel? Rijdend in de standaard Comfort-modus gaat het prima en schakelt ie vlot naar de hoogste versnelling voor een zo laag mogelijk verbruik. Maar als je 110 in z’n 8 rijdt en je wilt even snel in- of uitvoegen, hier en daar wat inhalen of gewoon zijn, dan moet ie vijf tandjes terug: dat duurt en dat duurt. Zelf flipperen biedt geen soelaas: vijf keer aan de linkerflipper trekken, daar krijg je lamme handjes van.

Wil je de 428i enigszins vlot rijden – en dat ‘enigszins’ is echt niet overdreven – dan zal je ‘m permanent in z’n Sport-stand moeten laten staan. Je verbruikt meer, stoot meer uit, maar pas dan krijg je wat je van een BMW verwacht. Anders kun je beter een diesel kopen. Of een Opel.

De viercilinder met 245 pk en dubbele turbo zorgt voor voldoende sensatie en een prettig geluid – in de Sport-stand dus. Voeg daar de uitmuntende besturing en strakke wegligging aan toe – mede door het optionele adaptieve M-onderstel (waardoor je ook nog een Sport Plus-modus tot je beschikking hebt voor nog meer scheurplezier) – en je snapt dat wij ons prima met ‘m konden vermaken. Met het dak dicht, zodat je het idee hebt in een coupé te rijden.

Met het dak open wordt de rijbeleving groter, maar de koets iets minder stijf. Logisch, het is een cabriolet. Minder logisch is dat het stalen vouwdak veel, eigenlijk te veel bagageruimte vreet. Daarnaast zit er in het bagagecompartiment een aparte afdekplaat die je bagage moet beschermen tegen een opvouwend dak – of andersom – waardoor je een cursus origami nodig hebt om een koffer kwijt te kunnen. Eigenlijk is dat het enige minpuntje aan de hele auto. Gelukkig heb je nog een achterbank voor tassen en meer, waarmee de open 4 een uitstekende 365-dagen-per-jaar-cabrio is.


BMW 428iA Cabrio



13/20



Motor

1.997 cc

viercilinder turbo

245 pk / 350 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 6,4 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

6,6 l/100 km

154 g/km CO2, C-label



Afmetingen

4.638 x 1.825 x 1.384 mm (l x b x h)

2.810 mm (wielbasis)

1.775 kg



60 l (benzine)

220 / 370 l (bagage)



Prijzen

NL € 58.000 (25%)

BE € 50.940



Het vonnis

Niet heel opvallende, maar heel fijn sturende cabrio voor elke dag – zolang je niet al te eco wilt rijden en niet te veel bagage hebt. Neem altijd het optionele adaptieve onderstel: dat is fijn

 

Reacties