‘Supersports’ is een emotionele titelbadge voor Bentley. Dit is de eerste keer sinds 2009 dat het merk er een auto mee heeft uitgerust. Destijds betrof het de laatste incarnatie van de eerste generatie Continental. De Bentley Continental Supersports ontfermde zich destijds dankzij zijn magistrale 630 pk en zijn top van 330 km/u met even veel gemak als trots over de eretitel ‘Snelste Bentley Ooit’.

Is de Bentley Continental Supersports een afscheidseditie?

De eerste Supersports stamt uit 1925. Toen waren 90 pk en 160 km/u getallen die louter in de fantasie van mensen bestonden. Hoewel niemand bij Bentley hardop zal zeggen dat deze Supersports een ‘afscheidseditie’ is, maakt een geheel nieuwe Continental deze herfst z’n opwachting. Het is dus de terugkeer van de Supersports en een laatste saluut aan de almachtige coupé van het bedrijf. Hij is, in de beste Supersports-traditie, ook meteen maar de snelste en krachtigste Bentley ooit. Uiteraard wordt hij in een beperkte oplage gemaakt. 710 stuks zullen de poorten van Crewe verlaten, terwijl dat geheel toevalligerwijs ook z’n vermogen in pk’s is.

Visuele verschillen met z’n voorganger bestaan uit glimmende, zwarte luchtinlaten op de kap, nieuwe voor- en achterbumpers met koolstofvezel splitter en diffuser, gegroefde uitlaatpijpen en een achterspoiler (maar niet op de cabrio). Nog indrukwekkender is z’n koppel – 1.017 Nm bij 2.050 tpm – waarbij de koppelkromme zelf niet zozeer een kromme is als wel een plateau dat zo hoog ligt dat je neus ervan gaat bloeden.

Vergeleken met z’n directe voorganger heeft de nieuwe Supersports 80 pk en 217 Nm extra. Dat betekent dat ie van 0 naar 100 km/u dendert in 3,5 seconden. Van 0 naar 160 doet hij in 7,4 seconden. Vervolgens gaat hij door tot een top van 336 km/u. Aangezien ie een olifanteske 2.280 kilo weegt (wat trouwens 40 kilo minder is  dan de GT Speed, waarvan ie de ophanging heeft meegekregen), zijn dit mooie cijfers. Cijfers waarmee je, om maar wat te zeggen, auto’s als de Mercedes-AMG GT S en de Nissan GT-R doodleuk het nakijken geeft (qua topsnelheid, dan).

Staat Supersports ook gelijk aan minder gewicht?

Een bepaald gewicht is en blijft altijd deel van de Bentley-ervaring. En zo hard rijden in een auto van deze dimensies is een unieke belevenis. Geen andere auto heeft zulke enorme deuren als de Continental, bijvoorbeeld. Je hoort en voelt elke gram van de 54 kilo die ze per stuk wegen als je ze sluit. Maar waar de SS van 2009 liefst 140 kilo lichter was (vooral omdat hij voor een soort Club­sport-sfeertje ontdaan was van zijn achterstoelen) is het dit keer eenvoudiger gebleken om meer vermogen toe te voegen dan om ‘m lichter te maken. En staan bij de versie van 2017 de schijnwerpers vol gericht op de zes liter grote W12-motor.

Nieuwe krukas- en drijfstanglagers reduceren de interne frictie. Geheel nieuwe software voor de brandstoftoevoer, de ontsteking en de nokkenastiming helpt ‘m aan meer kracht. Grotere turbo’s blazen met 1,4 bar in plaats van 0,9 en in de Sport-modus laat de SS een schitterend geluid los vanuit z’n nieuw ontworpen titanium uitlaat (die trouwens, net als die van de GT3-R, van de firma Akrapovič afkomstig is).

Dit is een erg indrukwekkend stuk techniek. Ondanks z’n naam zweeft de Bentley Continental Supersports op een manier waarvan je wel moet houden, of je wilt of niet. Het veercomfort is geweldig, zelfs op de 21 inch grote, met diamant gesneden velgen. Op de snelweg kun je je geen betere kompaan wensen. Maar de Bentley is op z’n verleidelijkst in het middengebied van z’n toeren. Dat kun je ook wel verwachten met een koppel van meer dan 1.000 Nm. Het is een ware waterval aan kracht. We betrapten ons er wel op dat we toch vaker in de weer waren met de flippers (die iets te hoog aan de stuurkolom zijn bevestigd) dan we verwachtten. En dat heeft natuurlijk alles te maken met het (in mentale zin) overdonderende geluid dat de Supersports dan produceert, en dat net zo verslavend is als de prestaties die hij dan tentoonspreidt.

Maar hoe zijn de prestaties op de weg?

De Bentley Continental Supersports maakt z’n inhaalmanoeuvres niet helemaal in het luchtledige. Bochten koppelt hij niet naadloos aan elkaar. Alsof er geen rechte stukken bestaan, maar een effectieve sloper is hij zeker. Zijn weggedrag is top. Torque vectoring verhelpt en reduceert onderstuur door te remmen op de binnenste voor- en achterwielen, waardoor het koppel beter verdeeld wordt. Z’n beweeglijkheid, flexibiliteit en de stabiliteit van z’n carrosserie zorgen er op spectaculaire wijze voor dat de Bentley niet zo zwaar lijkt als ie in feite is. De koolstof-keramische remmen (420 millimeter voor, 356 millimeter achter) zijn monumentaal. Maar dat moet ook wel. Problemen? Nou, alleen in directe vergelijking met z’n voorganger. De Supersports uit 2009 was een openbaring, terwijl deze alleen maar heel, heel erg goed is. De voorkant van z’n voorganger beet harder dan een gemene vechthond.

Bentley verkocht 1.800 stuks van het vorige Supersports-model, en hoewel ook deze versie niet echt voor een prikkie weggaat, zal het bedrijf geen moeite hebben om 710 kopers voor ‘m te vinden. De gebruikelijke maar altijd verbluffende hoeveelheid persoonlijke opties is uiteraard weer beschikbaar. Waaronder two-tone lak en zelfs een tri-tone uitvoering van het interieur. Het infotainment is, om het vriendelijk te zeggen, klassiek. Hoewel het Naim-audiosysteem bijzonder krachtig en kraakhelder is.

Een echte Supersports?

Bentley kent haar klanten van binnen en buiten en leverde hen afgelopen jaar 11.023 auto’s – een nieuw record. Ze zijn dan ook niet terughoudend als het erom gaat tegemoet te komen aan uitzinnige eisen en speciale opties. Hoe begeerlijk de Bentley Continental Supersports ook is, van ons had ie nog wel een beetje uitzinniger en specialer gemogen. Op die stoelkleuren na dan.

Specificaties Bentley Continental Supersports


Motor
5.998 cc
W12 biturbo
710 pk @ 5.900 tpm
1.017 Nm @ 2.050 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 336 km/u

Verbruik
15,7 l/100 km
358 g/km CO2
G Label

Afmetingen
4.818 x 1.944 x 1.391 mm (l x b x h)
2.746 mm (wielbasis)
2.280 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)

Prijs
€ 372.940 (NL)
n.b. (B)

VONNIS
Een ronkende GT vinden die zulke verpulverende prestaties koppelt aan zo bizar veel luxe en exclusiviteit? We wensen je er veel succes bij. Goed, de prijs is al even bizar, maar hij is het nog waard ook. Of koop een Rolls Wraith

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)