Audi heeft hun eerste, echte sportwagen voor de massa – de kleine massa dan wel – vernieuwd. Al zien wij het verschil met de vorige R8 niet.

Zeg eens eerlijk: had jij verwacht toen Audi ergens in 2006 aankondigde dat ze met een supercar-achtige creatie zouden komen, dat die binnen een paar jaar op de hielen van een Ferrari zou kunnen rijden? Nee toch? Wij ook niet. Toch kun je bij Audi nu een R8 bestellen die slechts 27 pk minder heeft dan een Ferrari 458 (550 om 577 pk), er 0,1 seconde langer over doet om van 0 naar 100 te accelereren (3,6 om 3,5 seconden) en een slechts 8 km/u langzamere topsnelheid heeft (317 om 325 km/u). Niet heel slecht, vinden wij, te meer daar het best wel eens zou kunnen dat de vierwielaangedreven Audi op sommige wegen, onder sommige omstandigheden simpelweg sneller is omdat ie meer grip heeft.

Er is een grote maar, en die koppen we gelijk in. Hoewel je een R8 al voor pakweg 175.000 euro kunt kopen – dan heb je de helemaal niet misselijke 4.2 FSI V8 met 430 pk – kost deze V10 Plus-topversie in Nederland 246.000 euro (de Belgische prijs is nog niet vastgesteld, maar trek er gerust meerdere tienduizenden euro’s vanaf). En raad eens wat je hier voor een instap-458 Italia betaalt? 248.783 euro. Voor slechts 2.783 euro meer heb je een op papier iets snellere auto, maar wel een met een steigerend paard op je neus.

Voor de grap keken we ook nog even naar het zusje van de Audi R8: de Lamborghini Gallardo LP560-4 e-Gear. Die heeft dezelfde motor, 10 pk meer (560 pk), ook vierwielaandrijving – een groot deel van de techniek is gelijk aan die van de Audi – en voor die heuse Lambo dien je in Nederland 259.010 euro af te tellen. 13.010 euro meer dan de Audi. Op bedragen van rond de tweeënhalve ton geen onoverkomelijke verschillen, lijkt ons. Mocht die dertien mille je de kop kosten, voor pakweg negen mille meer dan de über-R8 koop je ook een McLaren MP4-12C. Met de prijs van een 458, MP4-12C en een Gallardo voor je neus heb je direct hét probleem van deze R8 te pakken: hij is duur. Veel te duur.

Natuurlijk, zijn prestaties liegen er niet om – daar komen we zo nog op terug – maar potentiele kopers van supercars in dit segment, met een budget van 240.000 tot 280.000 euro, zullen een Audi stomweg niet eens overwegen als ze ook de keuze hebben uit een Ferrari, McLaren of een Lamborghini. En dat maakt deze Audi dan weer uniek: er zullen waarschijnlijk meer 458’s verkocht worden dan R8 V10 Plus’en. Maar wat als we de prijs buiten beschouwing laten?


Wel, dan kun je spreken van de mildste facelift ooit toegepast. Alleen de led’jes voor en achter zijn wat gewijzigd, dat hadden we zelf bij de Halfords ook gekund. Misschien zie jij nog een ander patroontje ergens bij een luchtinlaat? Belangrijk is dat de mannen van Audi in het binnenste van de R8 aan de slag zijn gegaan om her en der nog wat gewicht te besparen – en daar slaagden ze in – en om de versnellingsbak aan te pakken.

Had de vorige R8 nog een R-tronic-bak, dus met enkele koppeling, die nieuwe R8 krijgt een S-tronic, dus met dubbele koppeling. De auto wint aan souplesse, en schakelt nog sneller. Het zijn verschillen die je met een stopwatch moet waarnemen, maar je lijkt het ook te voelen. De R-tronic was wat bruusk, de S-tronic is stukken verfijnder. Toch vinden we het niet per se een verbetering: de R8 wordt er nóg meer gepolijst van, van de vorige bak kreeg je tenminste nog eens klappen. Maar daar is een simpele, te prijzen oplossing voor: eentje met een handbak bestellen. Tegen het gepolijste gevoel helpt het trouwens ook niet dat de fantastische motor zich in de auto nou niet echt heel banaal laat horen. Kom Audi, dit ding moet knallen, vuur spugen en uitstralen: ik ben een killer, niet ik denk dat ik verschrikkelijk goed ben, maar oordeel eventueel zelf.

'Er zullen waarschijnlijk meer 458’s verkocht worden dan R8 V10 Plus’en'

Nou ja, verschrikkelijk goed is ie. Je zit fantastisch, en heerlijk omsloten. Stuur, flippers, alle bedieningsknoppen – het klopt allemaal. Geen moeilijke fratsen met een startknop, gewoon de sleutel omdraaien en je kunt je uitleven. De grip is fenomenaal, de snelheidsbeleving sensationeel en de enorme hoeveelheid vermogen is onder normale omstandigheden nog aardig te beteugelen ook. Op het moment dat wij even op een circuit los mogen, komt water met bakken uit de lucht. Normaal rijden is er niet bij, zelfs met half gas en alle veiligheidssystemen aan en sport-stand uit ontstaat er in bijna elke versnelling wielspin. Toch hebben we geen moment het idee de auto te verliezen, zoveel vertrouwen geeft ie. Met een Ferrari hadden we waarschijnlijk al in het gras gestaan, met een Lamborghini boven in een boom gehangen.

Overigens, dat los mogen op een circuit wil bij Audi zeggen: vier keer bijna één rondje rijden – bijna omdat we niet op het rechte eind mogen, dus altijd de pitstraat in moeten – en per rondje dienen we uiteraard keurig een van te voren uitgedeeld bonnetje in te leveren zodat men ook precies weet hoeveel rondjes we al gereden hebben. Je kunt het punktliche organisatie noemen, het komt ons heel kneuterig over. (Al kan het goed zijn dat Audi de ervaring heeft dat wanneer je autojournalisten écht los laat op een circuit, de helft van de auto’s onvrijwillig en door grootse onkunde wordt omgebouwd tot schroot.) Maar de combinatie van dat punktliche en dat kneuterige is nu precies waar de vernieuwde R8 het laat liggen. Als je met de grote jongens wilt meedoen – ook in prijs – dan zul je een grote bek moeten hebben, lef moeten tonen en klappen moeten uitdelen. Dat doet de vernieuwde R8 niet. Hij is slechts ontiegelijk goed.


Audi R8 Coupé V10 Plus 5.2 FSI Quattro S-tronic



16/20



Cijfers

0-100 km/u: 3,6 s

Top: 317 km/u

Verbruik: 12,9 l/100 km

Motor: 5.204 cc, V10 benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 550 pk

Koppel: 540 Nm

Gewicht: 1.570 kg

CO2: 299 g/km



Prijs

NL € 246.000

BE n.n.b.



Vonnis

Een van de mildste facelifts ever, maar de V10 Plus-versie maakt dat een beetje goed. Ook vijf jaar na introductie is de R8 nog immer spectaculair

Reacties