Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

Na de A3 voorziet Audi nu ook de enorme Q7 van een plug-in hybride aandrijflijn. Dat is slim, want SUV’s zijn hot en groen doen ook. Bovendien ontstaat op deze manier een extreem aantrekkelijke auto.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI
16
20
Specificaties

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

16/20

Motor
2.967 cc
V6 turbo hybride
373 pk @ 3.000 tpm
700 Nm @ n.b.

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 225 km/u

Verbruik (gemiddeld)
1,7 l/100 km
46 g/km CO2
A-label

Afmetingen
5.052 x 1.968 x 1.741 mm (l x b x h)
2.994 mm (wielbasis)
2.345 kg
75 l (diesel)
650 / 1.835 l (bagage)

Prijzen
NL € 84.990 (15%)
BE n.n.b.

Het vonnis
Met de Q7 e-tron zet Audi een voorbeeldige hybride neer die
volstrekt natuurlijk aanvoelt en een genot is om te rijden.
Mag het groot, duur en snel zijn, waarom dan niet pienter en zuinig?

Het afgelopen jaar is iedere zelfbenoemde premiumfabrikant met een grote SUV aangehaakt bij de plug-in-beweging. Dit valt toe te juichen, en wel om meerdere redenen. Niet alleen groeit de populariteit van deze modellen nog altijd hard en bereik je dus heel wat mensen met je technische inspanningen; dit is ook het segment waar met een extra motortje en een paar batterijen het grootste voordeel te behalen valt.

Immers, zwaar zijn deze SUV’s toch al, dus een accupakket van een paar honderd kilo doet ze relatief weinig. Ze zijn groot, dus je hoeft er niet driekwart van je kofferruimte voor op te offeren. Bovendien zijn het in de stad zo’n beetje de minst efficiënte auto’s die er bestaan, en laat dat nu net de omstandigheden zijn waarbij elektrisch rijden hout snijdt.

En daar gaat Audi dus zijn voordeel mee doen?

Audi wil binnen een paar jaar al hun modellen gaan voorzien van een vorm van elektrische aandrijving. Als koploper voor dit streven komen ze in 2018 met de productieversie van de e-tron quattro conceptcar, een volledig elektrische crossover die het de Tesla Model X moeilijk moet gaan maken. De logische korte-termijnstap is plug-in hybrides.

Ben jij iemand die ruimte nodig heeft maar ook milieu- en/of portemonneebewust bezig is, dan heb je momenteel ruim de keus: auto’s als de Mercedes GLE 500h, de BMW X5 PHEV en de Volvo XC90 T8 Twin Engine rijden inmiddels al rond. Waar die auto’s hun trucje allemaal op benzine doen, onderscheidt Audi zich door speciaal voor Europa een dieselmotor te monteren. Misschien geen handige timing in het licht van het recente emissieschandaal, maar het blijft de meest effectieve en zuinige manier om de elektromotor van je 2,5 ton zware SUV bij te staan.

De Audi Q7 e-tron 3.0 TDI ziet er gelukkig niet heel erg hybride uit

Op een paar details na ziet de e-tron er hetzelfde uit als andere Q7’s, dat wil zeggen: hij doet eigenlijk meer denken aan een uit de kluiten gewassen stationwagen dan aan een SUV. Het is iets in z’n proporties dat ‘m minder onoverwinnelijk laat ogen dan z’n voorganger, maar daardoor tegelijk ook een stuk vriendelijker. De accu’s zitten in een rechthoekig, vloeistofgekoeld pakket boven de achteras, wat betekent dat je geen reservewiel meer hebt én dat de Q7 e-tron niet als zevenzitter te krijgen is. Zonde, vooral omdat de Volvo die laatste optie wel heeft. Hiermee is meteen de enige beperking in het gebruik van de e-tron aangestipt; voor de rest zul je aan niets merken dat je met een extra schone uitvoering te maken hebt.

‘In welke stand je ‘m ook zet, de Audi Q7 e-tron 3.0 TDI maant je vanzelf tot rust’

Behalve aan het rijden, natuurlijk. Audi Q7 e-tron 3.0 TDI rolt altijd elektrisch weg en schakelt de dieselmotor pas bij als hij het nodig acht. Om dit gedrag maximaal te benutten, dien je jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren: waar je ook heen gaat, al is het een route die je kunt dromen, stel altijd je navigatie in. Zodra je dat doet, treedt namelijk Audi’s Predictive Efficiency Assistant in werking die zorgt dat de accu’s aan het eind van de rit helemaal leeg zijn, zodat je zo schoon mogelijk rijdt. Wij probeerden het op een lange, heuvelachtige route met veel bebouwde kommen en haalden zonder echt ons best te doen een indrukwekkend laag praktijkverbruik van iets meer dan vijf liter per 100 kilometer. Volledig opladen gaat vervolgens in tweeënhalf uur via 400 Volt of in acht uur via een normale stekker.

Is dat Predicitve Efficiency Assistent systeem niet vervelend?

Het verfrissende aan de Audi Q7 e-tron 3.0 TDI is dat de technologie niet aanvoelt alsof ie je de les wil lezen of je functie als bestuurder en beslisser over wil nemen. Hij assisteert je en doet verstandige suggesties die je net zo makkelijk kunt negeren als je er geen zin in hebt. Zo geeft ie een subtiel tikje tegen het gaspedaal als je het los kunt laten om de auto exact uit te laten rollen voor een scherpe bocht of een dorpje. Met verschillende rij-modi en instellingen voor het hybridegedrag kun je de gang van zaken beïnvloeden; in Dynamic blijft de diesel-V6 steeds lopen, net als in Battery Hold, dat bedoeld is om je acculading te sparen voor later. Zuiver elektrisch rijden (tot 125 km/u) kan ook, volgens Audi tot 56 kilometer ver, en afhankelijk van je rijstijl is dat getal geen fabeltje.

In welke stand je ‘m ook zet, de Audi Q7 e-tron 3.0 TDI maant je vanzelf tot rust. Ook al kan ie op z’n sloffen in zes seconden van 0 naar 100 km/u banjeren, dit is typisch zo’n auto die leuker is als je kalm rijdt. Je gaat je op zo’n moment ook bezighouden met z’n manier van anticiperen en handelen en raakt gefascineerd door de volmaakt vloeiende techniek die erachter zit. Wij zijn niet bepaald fanatieke hybride-typjes, maar het slim en efficiënt rondrollen in een giga-SUV werkt vanzelf verslavend.

Kan de Audi Q7 e-tron 3.0 TDI ook zo goed de bocht om?

Natuurlijk verwacht niemand dat de Q7 e-tron in de bochten een wonder van dynamiek zal zijn, en dat is ie dan ook niet. De besturing hangt aardig wat gewicht aan je handen en de extra 450 kilo aan boord is voelbaar zodra je met een beetje haast een hoek om wilt. Dat is overigens ook het enige moment dat het dwarszit, want op oneffenheden zorgt de luchtvering dat er weinig van de zware kont te merken is. Hoegenaamd niets leidt je af van de serene ervaring die de Q7 teweeg brengt; of het moet de uitgebreide virtual cockpit zijn, die zo’n 2.793 mogelijkheden biedt om je te vertellen over wat er onderhuids allemaal plaatsvindt. Interessant, maar wellicht wat intimiderend als je ouder dan 14 bent.

Het is boeiend om te zien hoe de plug-in-wereld zich ontwikkelt. Audi schat in dat het allemaal zo snel gaat dat bijvoorbeeld accu’s van dit formaat over twee jaar al een 40 procent grotere capaciteit zullen hebben. Op dit moment staat de Q7 e-tron echter aan de top en behoort ie tot de fijnste plug-ins die we hebben gereden. En voor jou wellicht doorslaggevend: op dit moment vormt ie samen met de XC90 de enige mogelijkheid om een top-SUV met een lage bijtelling van 15 procent te rijden.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws