De grootste en dikste aller Audi’s, de Q7, is geheel vernieuwd. Wij reden de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic. Niets is bij het oude gebleven en dat is, zonder gemeen te willen doen over de oude, in alle opzichten goed nieuws. Nou ja, in bijna alle opzichten.

We moesten altijd een beetje lachen om de Q7

Hij was zo lekker ongegeneerd groot, op het lompe af – mooi is anders, maar gezellig: zeker. Wat dat betreft is de nieuwe Q7 een tikje wennen, want het gezellige is er een beetje af. Neem de neus: die is niet langer bol en rond, maar is met al dat chroom scherp en agressief, en lijkt vooral ontworpen te zijn om mensen die dit in hun spiegels zien opdoemen de stuipen op het lijf te jagen. Wat wel eens prima zou kunnen lukken. Audi noemt de Q7 zonder aarzeling een SUV, maar in een SUV verwachten we trekjes van een terreinwagen en die kunnen we (kan aan ons liggen) in de Q7 eigenlijk niet terugvinden. Hij heeft wat ons betreft meer van een verschrikkelijk uit de hand gelopen stationwagen. Gek genoeg oogt ie wat minder uit de kluiten gewassen dan z’n voorganger, hoewel ie dat nauwelijks is – hij is maar drie centimeter korter. Vooral van een (forse) afstand moet je echter een paar keer kijken of het nou een Q7 of een A6 Avant is, wat jammer is van het eigene dat de vorige Q7 had.

De Q7 is de eerste die op het splinternieuwe mlb-platform staat

Het is, net als het mqb-platform voor kleinere auto’s als de Golf, een modulair platform dat is voorbereid op allerlei lengtes en types aandrijving. Het is de basis voor zo’n beetje alles wat de Volkswagen-groep op een wat forser formaat gaat aanbieden. Betekent dat dat de Q7 er bijvoorbeeld ook als plug-in hybride gaat komen, horen we je vragen.
Inderdaad, al zal dat pas later dit jaar gebeuren (dat kon trouwens nog wel eens een spektakeltje worden, met z’n 3,0-liter diesel en elektra goed voor 373 pk, 0 naar 100 in 6,0 seconden en een opgegeven verbruik van 1,7 l/100 km. Nog iets later komt er trouwens ook nog een plug-in met een 2,0-liter benzinemotor). En de Bentley-SUV die gaat komen: die staat ook op dit onderstel, ja.

325 kilo minder; Wendy van Dijk zou er een avondvullend programma over kunnen maken

Eén van de vele voordelen van die nieuwe basis is dat het de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic in staat stelde enorm af te vallen: hij is niet minder dan 325 kilo lichter dan de vorige. Dat komt natuurlijk niet alleen door het onderstel; de carrosserie alleen al is 71 kilo lichter, de deuren 24 kilo, het uitlaatsysteem 19 kilo – zo gaat het hard. Het wil trouwens nog niet zeggen dat de Q7 een lichte jongen is: 1.995 kilo is alsnog een hele klets, maar schelen doet het. Omdat ook de motoren een forse klap efficiënter en lichter zijn gemaakt, kan het verbruiksverschil tot dik 30 procent oplopen. De versie die wij reden, is de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic met 218 pk. Daarnaast zijn er een sterkere versie van die motor met 272 pk en een 333 pk sterke V6-benzinemotor te krijgen. Onze 3,0-liter heeft een koppel van 500 Nm. Dat is meer dan voldoende om deze kolos van z’n plek te krijgen en om er bij elk toerental de gang in te houden. De sprint naar 100 km/u is in 7,4 seconden achter de rug. De topsnelheid is een niet buitensporige, echter alleszins adequate 216 km/u. Indrukwekkender is het feit dat hij volgens Audi aan 5,4 liter diesel genoeg zou moeten hebben om 100 kilometer ver te komen: 1 op 18,5, in zo’n Obelix.

Grote auto met een klein hartje

Die vergelijking met Asterix’ stevig gebouwde vriend is trouwens verder door te trekken, want ook de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic is één en al goedmoedigheid. Hij is er op zich sterk zat voor, maar door z’n formaat nodigt hij geen moment uit tot woeste toestanden. Z’n hele wezen is erop gericht het je zo veel mogelijk naar de zin te maken. Hij heeft daartoe de beschikking over een imposant aantal middelen.
Neem alleen al de manier waarop ie je naar je bestemming loodst. De navigatie-aanwijzingen worden je verteld via het fraaie grote scherm dat uit het dashboard omhoog komt, via het scherm van de virtual cockpit, dat bijna geheel kan worden overgenomen door de kaart, én via het (optionele, zeer aan te bevelen) head-up-display. Als je de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic wilt vertellen waar je naartoe wilt, kun je dat doen met je stem. Of met de ronde knop van het MMI of je kunt het met je vinger op het nu nog een stuk grotere touchpad schrijven. Het is allemaal een feestje van bedieningsgemak.

‘De enorme afmetingen en het forse gewicht staan bochtengeweld in de weg’

Dan is er natuurlijk z’n ruimte. Wie zich uit zijn kindertijd kan herinneren dat papa wel degelijk kon multi-tasken, omdat hij én kon autorijden én verrassend hard en snel naar achteren kon uithalen als je je weer eens onmogelijk maakte, zal jaloers zijn op Q7-kinderen. Die zitten namelijk ver buiten bereik van pa’s zwiepende wegenkaart op verwarmbare stoelen. Met hun eigen airco-bediening. Mocht hij erg lange orang-oetan-armen hebben, dan kunnen ze er zelfs voor kiezen om op de (optionele) derde zitrij plaats te nemen. Ze zitten daar oké, volwassenen zullen er niet komen. De bagageruimte is trouwens al even enorm. Als vijfzitter is er 890 liter beschikbaar, gooi alles plat en je kunt zelfs 2.075 liter verstouwen. Met het hele stadion aan zitplaatsen in gebruik is er nog maar 295 liter over, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Een elektrisch bedienbare achterklep dan weer wel, want die is standaard.

Je hoeft zelf haast niets meer te doen

Ook voor het overige is het verwennerijniveau haast ongekend. Inparkeren lastig? Doet ie zelf. Filerijden vervelend? Doet de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic dat toch voor je, inclusief stoppen, optrekken en sturen. Wil je je muziekjes van werkelijk alle kanten om je oren krijgen – dan kies je gezellig voor de negentien speakers tellende, 558 Watt sterke Bose-audio, of maakt het nog wat doller met de Bang & Olufsen-kit, die 1.920 watt door 23 speakers duwt. Beide zijn in staat tot ‘3D-geluid’, waardoor je zeker weet dat de bassist ook op het podium links achterin stond. Prijzig, maar heel cool.
Ook zoiets: de verlichting. Bijna alles gaat (of kan tegen bijbetaling) via led’s, al zijn bi-xenon koplampen al standaard. Heel mooi is de ambient binnenverlichting, die je in 23 stappen aan je stemming kunt aanpassen. Nog mooier zijn de (alweer, zucht, optionele) flinterdunne strepen blauwe verlichting die over dashboard, portieren en middenconsole lopen – ze geven het Q7-interieur iets ruimteschip-achtigs. Ze zijn er niet alleen voor de mooi – als je ‘s avonds wilt uitstappen en je hebt die aanstormende fietser over het hoofd gezien, lichten ze rood op en knipperen ze.

Het motorgeluid is veel minder geworden

Een verdere troef om je op je gemak te stellen is z’n geluid, of liever zijn totale gebrek daaraan. Hoewel dieselmotoren over het algemeen niet tot de subtielste behoren, is de TDI in de Q7 zo goed als onhoorbaar. Bij optrekken hoor je hem wel, zoals dat hoort, maar zelfs dat geluid komt meer tot je door de speakers (want sound generator) dan door onvolkomenheidjes in de isolatie. Dat alles garandeert al bijna dat een ritje in de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic bovenal soepel en comfortabel is. Inderdaad, ook de andere onderdelen van de Q7 zijn in die zin opmerkelijk stijlvast. Het onderstel is uiterst bekwaam in het wegfilteren van alles wat een weg ook maar een beetje anders dan ‘glad als een babyhuidje’ maakt. Je kunt een en ander nog wel beïnvloeden door voor de sportmodus te kiezen. Het onderstel wordt dan iets stugger, maar waarom zou je? De enorme afmetingen en het forse gewicht staan bochtengeweld in de weg. Hij kán het eventueel wel, met wat tegenzin in de vorm van licht overhellen. Maar er is gewoon niet heel veel lol aan te beleven. De enige reden om wél Sport te kiezen, is het feit dat de besturing dan wat meer gewicht krijgt. In de gewone stand is ie haast hinderlijk licht en ongevoelig.

Over sturen gesproken

Dat doet de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic niet alleen met z’n voor-, maar ook met z’n achterwielen. Bij lage snelheden sturen de achterwielen licht tegen, om auto makkelijker manoeuvreerbaar en de draaicirkel korter te maken. Op hogere snelheden sturen ze juist een klein beetje mee, waardoor de Q7 koersvaster wordt en stabieler aanvoelt. Het werkt uitmuntend. Zeker in stadsverkeer is het verbluffend hoe precies en bijna lichtvoetig je de auto de goede kant op kunt krijgen. Dat is maar goed ook, want tijdens het rijden voelt de Audi Q7 3.0 TDI Quattro Tiptronic zo mogelijk nog groter dan ie is. Waar BMW en Porsche er met de X5 en Cayenne een duivels genoegen in lijken te scheppen een hele berg auto te laten rijden als een hete hatch, is dat bij Audi niet aan de orde. Is groot, voelt groot, rijdt groot – klaar.

Conclusie

Tot slot werkt ook de versnellingsbak aan de gemoedelijke sfeer mee. Het is een traditionele automaat, geen gedoe met dubbele koppelingen dus, die acht trappen heeft. Hij schakelt super-smooth. Toch lijkt het niet echt te kunnen kiezen tussen op- of terugschakelen of toch maar lekker blijven hangen. Je hoort hem dan bijna denken: ach, wat maakt het uit met 500 Newtonmeter trekkracht. Hij heeft hier op zich dan wel weer gelijk in. Het gaspedaal reageert af en toe ook wat lui. Vooral heuvelop kan het nog wel eens duren voor er wat gebeurt. Let wel: dit zijn allemaal kennelijk bewuste keuzes van Audi. De 3,0-liter TFSI waarmee we ook even reden, had hier geen last van. Wat maakt het uit: ga rustig zitten, relax, geniet van alles wat ie te bieden heeft. Laat de rest lekker aan deze lobbes zelf over – dan kom je er ook.

Specificaties Audi Q7 3.0 TDI quattro Tiptronic


Motor
2.967 cc
V6 turbo
218 pk @ 3.250 tpm
500 Nm @ 1.250 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 216 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,4 l/100 km
144 g/km CO2
D-label

Afmetingen
5.052 x 1.968 x 1.741 mm (l x b x h)
2.994 mm (wielbasis)
1.995 kg
75 l (diesel)
890 / 2.075 l (bagage)

Prijzen
NL n.n.b.
BE € 56.900

VONNIS
Een oase van luxe in de verpakking van een stationcar met grootheidswaanzin. Voelt net zo groot aan als ie is, of misschien nog iets groter. Mede daardoor geen al te dynamisch type, maar dat zullen je zes passagiers waarderen

Reacties