Bieden deze stadse patserbakken de grip die hun pseudo-SUV uiterlijk doet vermoeden? Laten we eens kijken.
 
Een maand voor onze test werd deze weg nog aangevallen door WRC-auto’s tijdens de shakedown – de officiële testsessie op de donderdag voor aanvang van een rally – van de Rally van Zweden: glijden tussen sneeuwwallen. Als je een stuk uit de wegbedekking zou snijden, zou je een soort bevroren tosti overhouden. Gravel onder, sneeuw in het midden, afgemaakt met een ijzige korst. Vandaag hebben we een garnering van Range Rover toegevoegd. Een driedeurs Evoque in feestelijk rood om precies te zijn. Met zijn onderstel in de meest geschikte stand – gras, gravel en sneeuw – graaft hij in onze lunch en trekt er twee diepe strepen in. Tot aan z’n wielbouten in de winter.
 
De rallyjongens voelden de grip in hun kont en speelden met de auto waarin ze reden. Ik niet. De Evoque doet al het werk. Hij beschermt me tegen gevaar met sensoren die de hoeveelheid tractie met een duizelingwekkende snelheid becijferen zodat ik domweg gas kan geven. Ik weet dat de elektronica precies de juiste hoeveelheid kracht naar de wielen stuurt. Hetzelfde geldt voor de remmen. Ik kan best slordig zijn in de bediening, omdat ik weet dat – zelfs als ik het rempedaal veel te hard intrap – de auto voorkomt dat ik tegen die stapel boomstammen aan glijdt. Het is allemaal erg geruststellend. Pas als ik de elektronica weer in de normale stand zet, merk ik hoeveel deze tegen heeft gehouden.
 
We rijden dan op het randje van Lapland, maar gezien het koufront van februari, zouden we ook op een frisse dinsdag ergens in Oost-Groningen kunnen zitten. Dan wekt een auto als deze pas echt vertrouwen. Het is dan ook de reden dat we eveneens een Audi Q3 hebben meegenomen. Het zijn twee compacte SUV’s, volgehangen met een waslijst aan extra’s, waaronder vierwielaandrijving, iets waar beide merken een historie in hebben. Een van de twee is een VW Tiguan met een make-over, ongeveer het 9.000ste model van het VAG-concern. De ander is een zeldzaam nieuw model van Range Rover dat mensen van verschillende geslachten om de sleutels doet vechten. De in het kielzog van de Evoque geïntroduceerde Q3 was een beetje overdonderd. Nu krijgt ie de kans zich te laten horen.
 
Beide zijn voorzien van 4WD-systemen die de aandrijfkracht tussen de voor- en achteras verdelen via een centraal geplaatst, elektronisch gestuurd Haldex-differentieel. Beiden hebben daarnaast een tractiecontrolesysteem, maar dat van de Evoque is complexer. Het maakt beslissingen gebaseerd op de ondergrondstand die je hebt ingeschakeld. Beide uitvoeringen die we reden, waren verder voorzien van adaptieve dempers – de kostbare, magnetische soort. Ze zijn standaard op deze Evoque Dynamic en kosten in het geval van de Q3 ongeveer 1.500 euro extra. In beide auto’s kun je je comfortabel verplaatsen op een rallyproef, hoewel de Evoque de weg met wat meer finesse glad strijkt. Hij isoleert je van het bandengeluid en gaat net zo soepel om met hobbels als een comfortabele hatchback. De Q3 geeft zijn bestuurder iets meer feedback, maar ontbeert de zelfverzekerdheid van de Range Rover.
 

 
Op deze plek met deze twee rondrijden is alsof we rijden in een stel kerstballen, zwevend tussen de kerstbomen. Het is een opvallend stel, ontworpen voor stadse mensen die zich willen onderscheiden. De Evoque slaagt hierin veruit het best. Hij is gespierd en ziet eruit alsof ie net langs is komen waaien vanuit een ander Melkwegstelsel. De Q3 steekt er een beetje schril bij af met z’n ietwat naar treurnis neigende voorkant. Een gevoel dat niet wordt verholpen door de extra set portieren die op de een of andere manier een domper op z’n sexy uitstraling zijn. Overigens ziet de vijfdeurs Evoque er nog steeds waanzinnig uit. Binnenin imiteert de Q3 bijna alle andere Audi’s en ziet ie er gelikt uit. Als een vijfsterren boetiek zeg maar, als je tenminste nog nooit het interieur van een Evoque hebt gezien, met z’n schotelvormige stuur, luxe houtafwerking en de van Jaguar geleende, uitklappende versnellingsknop.
 
‘Grip is een van die dingen is die je niet volledig op waarde schat tot je het niet meer hebt’
 
De Q3 weegt 75 kilo minder dan de Evoque en is 13 centimeter korter, maar voelt nog lichter. Ondanks het feit dat de Audi minder vermogen heeft dan de Range Rover – 208 tegen 240 pk, beide afkomstig van een 2,0-liter turbomotor – is ie van 0 naar 100 km/u sneller: 6,9 tegenover 7,6 seconden. Bedenk dan dat de Q3 beschikt over een snel schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling waar de Evoque het met een toch betrekkelijk ouderwetse ZF-koppelomvormer doet. De Audi voelt tijdens het rijden dan ook lichtvoetiger aan en heeft een lichtere besturing, maar geeft de bestuurder tegelijkertijd meer verantwoordelijkheid. De hoeveelheid grip is ruwweg gelijk aan die van de Range Rover, maar de Q3 heeft geen systeem dat zich op de aard van het wegdek laat afstellen of een andere elektronische handigheid als Hill Descent Control. Je moet dus zelf het moment van slip bepalen in plaats van de elektronica het te laten doen. Is de auto toch eerder op dit punt dan jij, dan gebeurt dat met het standaard tractiecontrolesysteem dat vergeleken met de geavanceerde elektronica van de Range Rover toch een beetje eenvoudig aanvoelt. Laten we het zo zeggen: de Q3 reageert, de Evoque voorspelt.
 
Voor sommigen, vooral sprakeloze wezens gekleed in het wit, zou dit geen probleem hoeven te zijn. Hij zou die printplaten gewoon uit de auto vreten. Met alle speeltjes uitgeschakeld, laat de Audi zich van z’n speelse kant zien door makkelijk in een drift over te gaan tot de tractiecontrole uiteindelijk ingrijpt (het systeem laat zich niet helemaal uitschakelen). De Evoque biedt een grotere uitdaging. Hij is sneller bevattelijk voor onderstuur door z’n grotere gewicht en tragere besturing, maar als je de smaak te pakken krijgt en alles uitschakelt, draait ie met genoegen de hele dag donuts.
 
Dit was een moeilijk experiment. Beide auto’s zijn capabel genoeg voor onze meest winterse wegen. Bovendien was het niet ons doel met deze auto’s over de grens te gaan. Wat we echt wilden, was grip vinden. Omdat grip een van die dingen is die je niet volledig op waarde schat tot je het niet meer hebt. Dat realiseer je je op het moment dat je biertje de vloer van de kroeg raakt. Of wanneer je baby-SUV in een niet te stoppen slee verandert. En in de seconde voordat de dingen echt glibberig beginnen te worden, zit je liever in de Evoque. Al is het alleen maar om z’n prachtige lijnen intact te houden.

Range Rover Evoque Coupé 2.0 Si4



Motor: 2,0 liter, viercilinder turbo

Vermogen: 240 pk

Koppel: 340 Nm

Transmissie: zestraps automaat

Aandrijving: 4WD, parttime via Haldex-differentieel

Gewicht: 1.640 kg

Acceleratie: 0-100 km/h in 7,6 s

Topsnelheid: 217 km/u

Prijs: € 56.900 (basis)

 

 

Audi Q3 2.0 TFSI Quattro

 

Motor: 2,0 liter, viercilinder turbo

Vermogen: 211 pk

Koppel: 300 Nm

Transmissie: zeventraps sequentiële automaat met dubbele koppeling

Aandrijving: 4WD, parttime via Haldex-differentieel

Gewicht: 1.565 kg

Acceleratie: 0-100 km/h in 6,9 s

Topsnelheid: 230 km/u

Prijs: € 46.120 (basis)

Reacties

Meer van TopGear