Audi A4 2.0 TFSI ultra 190 pk

Op het eerste gezicht moet je over een stel adelaarsogen beschikken om te kunnen zien dat deze Audi A4 toch echt helemaal nieuw is. Er is echter een probaat remedie: instappen en rijden. Wat we dus gedaan hebben.

audi a4
audi a4
14
20
Specificaties

Audi A4 2.0 TFSI ultra 190 pk

14/20

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.200 tpm
320 Nm @ 1.450 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
109 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.726 x 1.842 x 1.427 mm (l x b x h)
2.820 mm (wielbasis)
1.380 kg
54 l (benzine)
480 / 965 l (bagage)

Prijzen
NL € 39.330 (20%)
BE € 36.300

Het vonnis
Je ziet het misschien niet direct aan ‘m af, maar de nieuwe A4 is in alle opzichten beter dan de vorige. Ziet er goed uit, rijdt uitstekend, en dé ster is het prachtige interieur

Audi heeft al een tijdje te kampen met criticasters die beweren dat alle Audi’s tegenwoordig op elkaar lijken. Terecht, voegen we toe, want er is niets mis met een familiegezicht, zolang die familie er maar niet gaat uitzien als een verzameling eeneiige meerlingen.

Audi heeft de grens tussen ‘familie’ en ‘klonen’ nu nog maar wat verder verkleind door de nieuwe Audi A4 zo veel mogelijk te laten lijken op z’n voorganger. Van de zijkant bezien, is het alleen zichtbaar aan wat andere wielen. De achterkant heeft gewijzigde achterlichten, maar echt opvallen: ho maar. De voorkant is nog het meest veranderd: de koplampen zijn wat scherper gesneden (en, heel prettig, standaard voorzien van xenon-plus; led en matrix-led zijn opties) en aan de kleur van de licht aangepaste grille kun je voortaan zien om welke versie het gaat. Maar verder is een A4 vooral een A4 gebleven.

Nu moeten we ter verdediging van Audi zeggen dat we ook wel weer begrijpen dat als elke vijfde verkochte Audi een A4 is, je daar geen overdreven risico’s mee gaat nemen. Als je klanten het nu eenmaal mooi vinden, waarom zou je de boel dan op de schop nemen? Eerlijk is eerlijk: het is nog altijd een bijzonder fraai ding om te zien.

Alles anders

Alles wordt anders (zowel letterlijk als figuurlijk) als je instapt. Het interieur van de nieuwe Audi A4 doet in zo’n beetje niets denken aan z’n voorganger. Nu staat Audi al sinds jaar en dag bekend om de perfectie van de afwerking, en hoewel je het nauwelijks voor mogelijk houdt, is het de dames en heren wederom gelukt zichzelf te overtreffen. Van het leer tot het aluminium, van de kunststoffen tot de knopjes: alles is zo griezelig mooi gemaakt dat je het nauwelijks durft aan te raken. Doe je dat toch (wie was hier ook alweer de baas?) dan zal je merken dat alles fijn aanvoelt en sommige knopjes (dat rijtje voor de aircobediening bijvoorbeeld) je al in de gaten hebben voor je ze goed en wel betast hebt. Raak je ze dan toch aan, dan verschijnt er een soort keuzemenuutje – heel stijlvol.

De show wordt uiteraard gestolen door de Virtual Cockpit, waarbij je zelf kunt kiezen wat je precies achter het stuur wilt zien: ‘gewone’ meters of bijvoorbeeld de volledige navigatiekaart, aangevuld met kleine metertjes die vertellen hoe hard je rijdt en hoe veel toeren de motor draait. Het blijft, zeker in combinatie met Google Earth-navigatie, een lust voor het oog. Jammer is wel weer dat al dit soort spul, dat je als je het eenmaal gezien hebt móét hebben, natuurlijk weer extra kost (kost dik 700 euro, maar maakt onderdeel uit van het Pro Line Plus-pakket, dat je met nog wat andere snuisterijen zes mille extra kost). Ook erg prettig is het head-up display, dat de meest relevante informatie haarscherp op je voorruit projecteert. Dat zit natuurlijk weer níét in dat pakket, maar kost je sowieso bijna 1.400 euro.

De bediening van alles geschiedt via het eveneens vernieuwde MMI-systeem. Je kunt nu bijvoorbeeld zes keuzetoetsen programmeren voor dingen die je vaak gebruikt; onder knopje 1 zet je bijvoorbeeld ‘navigeer naar huis’, dat scheelt een hoop gedruk en gedraai. De bediening is meer dan ooit een fluitje van een cent – het blijft toch een van de betere systemen in z’n soort. Oh, en voor de digifielen onder jullie: in dat Pro Line Plus-pakket zit wel het MMI Plus-systeem, waarmee je verbonden bent met internet en een wifi-hotspot van je auto kunt maken, zodat de kids gezellig kunnen YouTuben in plaats van je steeds te vragen hoe ver het nog is.

Nieuw, Nieuw en nog meer nieuw!

De nieuwe Audi A4 is ietsje groter dan de vorige (een paar centimetertjes hier en daar), terwijl ie, afhankelijk van de motorisering, tot zo’n 120 kilo minder weegt. Die extra ruimte vind je bijvoorbeeld op de achterbank terug: zo heb je wel 2,3 keiharde centimeters meer beenruimte dan voorheen. Zo. Zonder dollen: dat lijkt niet veel, en is het ook niet, maar kun je je voorstellen hoe blij je afgelopen zomer zou zijn geweest met 2,3 centimeter extra beenruimte op je budgetvlucht naar de zon? Laten we volstaan met zeggen dat je prima zit op een A4-achterbank, en dat is wel eens anders geweest.

‘De Audi A4 heeft verrekt weinig weg van een druppel, maar dat is wel hoe hij met de rijwind omgaat: een Cw-waarde van 0,23 is laag, erg laag’

Op elektronicagebied gaat de nieuwe Audi A4 verder dan ooit. Niet minder dan dertig (30!) systemen kunnen je helpen in geval van nood, gevaar of luiheid. Luiheid? Jazeker, de nieuwe actieve cruisecontrole kun je namelijk ook gebruiken als Traffic Jam Assistant, waarbij de A4 in een file alles van je overneemt – remmen, gasgeven én sturen. Daarnaast is het een stuk slimmer dan je van een gemiddelde cruisecontrole gewend bent. Het weet op basis van gps-informatie bijvoorbeeld dat achter dat heuveltje een dorpje ligt en zal vast gas terugnemen omdat je daar toch maar 50 km/u mag. In het dorpje houdt het zich automatisch aan de limiet en geeft weer gas als de bebouwde kom ophoudt. Predictive Efficiency noemen ze dat. Het gaat heel ver, en waar het primair bedoeld is om brandstof te besparen, is het (in combinatie met allerlei andere systemen die op basis van de camera-, radar- en andere gegevens alles om je heen in de gaten houden en op de situatie inspelen), weer een stevige stap onderweg naar autonoom rijden – een toekomst die nog wel eens dichterbij kon zijn dan je denkt.

Snel of saai?

Je houdt natuurlijk zelf altijd de controle, wat ons brengt bij het rijden. Daarvoor heb je een motor nodig en daarvan heeft Audi er nogal een paar in de aanbieding. Het goede nieuws: waar veel fabrikanten downsizing tot het nieuwe geloof hebben verklaard, blijft Audi (ook) trouw aan de zescilinder. Al blijft dat vooralsnog (de S4 en RS4 moeten nog komen) beperkt tot diesels. Er zijn er twee, een van 218 pk (die volgens Audi met een verbruik van 4,2 l/100 km de zuinigste zescilinder-diesel ter wereld is) en een van 272 pk. Die laatste hebben we even gereden en dat is ons er wel eentje hoor: ongehoord krachtig, stil en soepel. Als Audi wat aan het imago in de VS moet gaan doen (en dat moeten ze) dan is dit de motor waarmee ze het moeten doen. Een (betrouwbaar) metertje erbij in de Virtual Cockpit dat aangeeft hoe veel NOx je nu weer níét aan het uitstoten bent, klaar.

Onze interesse ging meer uit naar de tweeliter benzinemotor; immers de motor die bij ons het meest verkocht zou moeten gaan worden. Hij levert niet minder dan 190 pk, heeft voor een sprintje naar 100 km/u 7,3 seconden nodig, topt 210 km/u en verbruikt (als je heel erg je best doet, en dan waarschijnlijk nog niet, maar dan kom je, een soort van, in de richting) 4,8 l/100 km. Dat verbruik heeft natuurlijk alles te maken met het lagere gewicht, maar ook met de moeite die Audi zich getroost heeft op aerodynamicagebied. Je ziet het (gelukkig) niet direct aan de A4 af, hij heeft verrekt weinig weg van een druppel, maar dat is wel zoals ie de rijwind behandelt. De hele onderkant is gladder dan een paling, de achterwielophanging is afgeschermd en zo zijn er nog een heleboel maatregelen genomen die leiden tot een Cw-waarde van 0,23. Zegt je niets? Nou, neem dan van ons aan dat dat laag is, lager dan wat dan ook in het segment.

Behalve voor het verbruik doet die aerodynamica natuurlijk ook wonderen voor het geluidsniveau aan boord: windgeruis is er niet of nauwelijks. Extra isolatie zorgt ervoor dat motorgeluiden evenmin de cabine binnendringen – het is een ware oase van rust. Wat je mooi de gelegenheid geeft extra te genieten van de stereo-installaties die Audi aanbiedt. B&O doet bijvoorbeeld een nieuw kunstje met 3D-audio; eerlijk gezegd klinkt het meer alsof je je mp3’tjes in een kerk afspeelt, maar goed, dat kan aan ons liggen. Lolliger vinden we de (optionele) in vele kleuren instelbare sfeerverlichting, die (extra optioneel maar bijzonder nuttig) fel in de deuren oplicht als je het portier wilt openen als er net een fietser aankomt.

Wat vinden we van de Audi A4?

Voor de pure rijervaring heeft niemand ooit een Audi A4 laten staan en dat is nu evenmin nodig. Hij is vlot zat en bijzonder comfortabel. Via de Drive Select-knop kun je kiezen voor andere afstellingen (Comfort, Sport, et cetera), die nu verder uit elkaar liggen en beter doen wat ze beloven dan voorheen. Comfort is zachter en vriendelijker, Sport steviger en ook qua bijvoorbeeld gaspedaalrespons agressiever dan in de voorgaande versies. Het enige dat een probleem was en blijft is (daar gaan we weer) de besturing. Hij doet wat ie moet doen, maar voelt er altijd kunstmatig en non-communicatief bij. Jammer, want het is zo langzamerhand de enige ontbrekende schakel om van de A4 een echte rijdersauto te maken. Degenen die daar niet naar op zoek zijn, zullen in deze Audi A4 helemaal niets tekortkomen, anderen zijn domweg beter af met een BMW 3-serie of een Mercedes C-klasse, die dat beter voor elkaar hebben. Al kunnen die weer niet op tegen met name de perfectie en pracht van het A4-interieur. Zo blijft er wat te kiezen – daar kun je alleen maar blij om zijn.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws