Je hoort mensen wel eens klagen dat ze moe worden van al die carrosserie-varianten van Audi, maar wij vinden het een zegen. Lekker veel keuze zorgt ervoor dat je, eh, wat te kiezen hebt. Dus ook een kleine sedan.

Nederland en ook België, zij het in mindere mate, zijn bij uitstek landen voor stationcars en praktische hatchbacks. Daarom rijdt iedereen er in een mini-SUV/MPV-achtige. Maar als je wel eens hebt opgelet in bijvoorbeeld Portugal, Turkije of – nog verder weg – Brazilië of China, dan zal je zijn opgevallen dat je daar veel meer auto’s met een platliggende kofferklep tegenkomt. Soms zelfs varianten die wij hier helemaal niet kennen. Ook Amerikanen zijn er gek op, op sedans, en het is dan ook niet verwonderlijk dat globalist Audi ook dat deel van de markt wil bedienen.

De A3-lijn is goed voor 20 procent van alle verkochte Audi’s en daarmee een belangrijk model voor ze. Zo belangrijk dat naast de drie- en vijfdeurs hatchback (die dus A3 en A3 Sportback genoemd worden) en de cabriolet nog voldoende ruimte bleek voor een sedan – vooral mikkend op de Amerikaanse en Chinese markt. Concerngenoten Volkswagen, Seat en Skoda zitten al veel langer in het deelsegment van compacte sedans dus voor Audi was de stap daarin ook te gaan opereren niet heel groot. Bovendien: directe concurrent BMW heeft geen vierdeurs versie van de 1-serie (wel een tweedeurs, maar die zie je nooit: is ie eigenlijk nog wel te koop?) – zij lijken zich meer te richten op verhoogde versies van hun bestaande modellen (denk aan de X1 en X3 of de 3 GT). De andere concurrent, Mercedes-Benz, lanceerde net voor de A3 Limousine een compacte sedan in de vorm van de CLA, een model dat meer lifestyle ademt, maar daarmee ook uiterst trendgevoelig is. Ergo: of de directe concurrentie slaapt, of Audi kiest liever een meer behoudende weg in de strijd om de consument. Een cliché, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Limousine. Het voelt wat vreemd, dat woord. Bij een limousine, kortweg limo, denken wij aan een langgerekte supersedan met aparte zetels achterin, glas tussen de chauffeur en de achterpassagiers en glas om gekoelde champagne in te gieten. We denken zeker niet aan een A3. In Nederland volgt Audi echter de Duitse benaming, in België heet ie Berline en in andere landen heet de A3 Limousine gewoon A3 Sedan. Dat je het weet. En nog een weetje: geen carrosseriedeel van de A3 Limousine is uitwisselbaar met dat van een ander A3-model.

Knijp je ogen dicht, kijk door je wimpers en je ziet een A4. Duh, zal je zeggen, alle Audi’s lijken op elkaar, dus deze zal daarop geen uitzondering zijn. De discussie of de familiaire gelijkenis goed of fout is, slaan we over, maar het punt dat we willen maken, is dat de A3 Limo er bijzonder volwassen uitziet. Daar waar z’n nichtjes van Seat en Skoda er een tikje ielig uitzien (dunne bandjes, kleine wieltjes en een hoog, verbaasd kijkend front), en nichtje Jetta van Volkswagen ronduit bejaard, daar heeft Audi van de A3 Limo een geslaagd en dynamisch ontwerp weten te maken.


Eenmaal op pad merken we weinig verschil met een ‘gewone’ A3. Eigenlijk is er nagenoeg geen verschil, tenzij je achterin gaat zitten. Dan heb je gevoelsmatig iets minder hoofdruimte en iets meer beenruimte. De gebruikte materialen binnenin zijn van uitstekende kwaliteit, alles zit op een logische plek – al moeten we er wel bij aantekenen dat we een met opties volgeladen versie rijden. Dus een met sportonderstel waardoor ie 25 millimeter lager op de weg ligt. Voor de rijdynamiek hoef je dat niet te doen – het rijdt wel ietsepietsie straffer, zeker in combinatie met ingeschakelde Sport-knop, maar als je daadwerkelijk sportieve aspiraties hebt, ben je met een A3 Limousine in de verkeerde winkel beland. Optisch ziet die tweeënhalve centimeter dichter bij de weg er trouwens wel beter uit.

Helaas heeft Audi nog niet veel uitgehaald met de besturing. Of misschien wel, maar wij merken het niet. Die is nog steeds heel afstandelijk en onnatuurlijk licht (al wordt hij wat zwaarder als je harder rijdt, maar dan is het nog altijd gevoelloos en licht) waardoor je eerder aangehaalde sportieve aspiraties helemaal op je buik kunt schrijven. Maar: wat zou het? Spaar door voor iets met een S of RS erop als je een Audi wilt en achterlijk vlot wilt rijden. Voor het normale woon/werk- en familiebezoek-verkeer is het prima en ontspannend. Inparkeren is een makkie, soepeltjes tussen fietsers laveren ook. Dat is waarvoor de gemiddelde koper een A3 Limousine zal gebruiken. Dus als wij Audi zouden zijn: lekker zo laten die besturing op dit soort modellen. En heel hard aan het werk om die elektromechaniek op de S- en RS-modellen wél zo te maken dat het prettig is. Of nog beter: schrappen. We dwalen af.

Voorlopig heb je nog keuze uit vier modellen, waarvan Audi verwacht dat de benzine-versies het populairst zullen worden (een kleinere auto betekent vaak minder te maken kilometers en dan is diesel niet per se goedkoper). Twee TFSI 1.4’tjes met respectievelijk 125 en 140 pk, een 1.8 TFSI met 180 pk en een 2.0 TDI – diesel dus – met 150 pk. Bij de 1.4 TFSI met 140 pk die wij reden, moet aangetekend worden dat die standaard CoD heeft: Cylinder on Demand. Oftewel: als niet alle vier de cilinders nodig zijn, worden er twee uitgeschakeld. Dat spaart brandstof en scheelt uitstoot van viezigheid. Aangezien deze versie ten opzichte van de 1.4 met 125 pk slechts 800 euro meer kost, is dit ook tevens de versie die jij moet hebben.

Binnenkort wordt de S3 Limousine trouwens ook leverbaar, alleen weet men nog niet wanneer. Nou ja, 300 pk, dat lijkt ons prima. En je weet: als er voldoende S3’s zijn verkocht, volgt de RS3 Limo vanzelf. Zo werkt dat in autoverkoopland. En dat zou mooi zijn, want er is ruimte voor een hete sedan omdat Audi geen RS4 Sedan, pardon, Limousine meer levert. Wat weer vreemd is als je bedenkt dat Audi zoveel mogelijk markten wil bedienen. Wat nog vreemder wordt als je naar de concurrentie kijkt. Neem BMW. Zij leveren dan weer geen M3 Avant/Stationcar/Touring, wel een M3 als Sedan/Limousine/Berline. En Mercedes levert de C-klasse als AMG in zowel station- als sedan-uitvoering. Snap jij het nog? We dwalen weer af.

Terug naar de A3 Limousine 1.4 TFSI CoD: het is een prima, tikje prijzige aanbieding. Schoon genoeg, vlot genoeg, zuinig genoeg en een waardig doch goedkoper alternatief voor de A4. Die je nu vast de deur uit doet.


Audi A3 Limousine 1.4 TFSI CoD 140 pk



12/20



Motor

1.395 cc

viercilinder

140 pk / 250 Nm



Aandrijving

voorwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 in 8,4 s

top 217 km/u



Verbruik/milieu

4,7 l/100 km

109 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.460 x 1.800 x 1.420 mm (L x B x H)

2.640 mm (wielbasis)

1.325 kg



50 l (benzine)

425 l (bagage)



Prijzen

NL € 30.890 (20%)

BE € 30.000 (Ambition)



Het vonnis

Hoogwaardige sedan in het kleinere segment die in de Benelux de markt niet echt op z’n kop zal zetten. Ideaal voor als je een A4 te duur vindt (qua bijtelling)

Reacties

Meer van TopGear