Met de toevoeging van de S-uitvoering maakt de Continental GT V8 z’n grote broer met die machtige W12 overbodiger dan ooit. Op de Speed-versie van de twaalfcilinder na dan. Of toch niet? Verwarrend allemaal…

Bentley brengt de Continental GT V8 S als ‘voor de V8-rijders die meer willen’. Nogal logisch, want het is nu eenmaal de overtreffende trap van de standaard V8. Tegen een ongeveer 10 procent hogere meerprijs ten opzichte van de gewone V8 krijg je een auto die de ongenaakbare W12 volstrekt buitenspel zet. Uiterlijk is de S onderscheidend met een meer geprononceerde vorm van de splitter onder de voorbumper, de dorpels en de diffuser achter. Deze testauto was bovendien uitgerust met keramische remmen die een meerprijs ter waarde van een flink aangeklede b-segment-auto kosten. Maar dan krijg je wél de grootste keramische remmen die ooit op een productieauto gemonteerd zijn.

De V8 S is meer dan een tuning-setje voor de buitenkant. Normaal levert de V8 met z’n dubbele turbo’s 500 pk, nu heeft ie er 521. Dat lijkt geen groot verschil, maar de resultaten zijn significant. De acceleratie van 0 naar 100 km/u nam met 0,4 seconden af naar 4,3 seconden en vindt daarmee zijn gelijke in de W12. De topsnelheid is 310 km/u, het koppel was 660 Nm en is nu 680 Nm, over een enorm gebied van 1.700 tot 6.000 tpm.

De fabrieksopgave voor het verbruik en de uitstoot zijn identiek aan die van de standaard V8, namelijk 10,5 l/100 en 246 g/km CO2. Dit is mede te danken aan de cilinderuitschakeling, waarbij bij ‘deellast’ slechts vier cilinders worden gevoed.

Het onderstel werd verder verlaagd met tien millimeter, door de veren en stabilisatorstangen anders uit te voeren is het rijgedrag sportiever. Doordat de werking van de stuurinrichting ook een tikkie afwijkend is ten opzichte van de standaard GT gaan ook ‘de precisie en feedback erop vooruit’, aldus Bentley.

Het interieur van de V8 S is bekende kost en nog steeds één van de best geboetseerde ter wereld. Ondanks de sportievere inborst van de S is ie nog net zo comfortabel op lange, snelle reizen en doet de reputatie van de Continental als Grande Turismo echt eer aan.

De Continental GT V8 S tart echt de wetten van de natuur, want zelden zag je een 2.300 kilo zware auto zulke lichtvoetige capriolen uithalen. Kruis ook vooral de sportuitlaat aan op de optielijst en je wordt keer op keer getrakteerd op een oer-Brits motorgebrul.

Ben je eenmaal gewend aan het motorgeweld van de S, dan kun je beginnen aan hoofdstuk twee: het bochtengedrag. Het is echt ongelooflijk hoeveel grip de GT met zijn vierwielaandrijving biedt. De veranderingen aan de stuurinrichting en de geweldige remmen werpen hun vruchten af. Waarmee de V8 S veel beter klopt dan de W12. De verfijning blijkt vooral uit de details en niet zozeer uit het grote geheel van de auto. Bij een auto met dit karakter is dat een onbetaalbare meerwaarde.


Bentley Continental GT V8 S



16/20



Motor

3.993 cc

V8 biturbo

521 pk / 680 Nm



Aandrijving

vierwiel

8v automaat



Prestaties

0-100 in 4,3 s

top 310 km/u



Verbruik/milieu

10,5 l/100 km

246 gr/km CO2



Afmetingen

4.806 x 1.944 x 1.404 mm (l x b x h)

2.746 mm (wielbasis)

2.295 kg



90 l (benzine)

358 l (bagage)



Prijzen

NL € 214.200 (25%)

BE € 190.575



Het vonnis

Het uiterlijk, de prestaties en rijeigenschappen maken de V8 S de beste aanbieding in de Continental GT-reeks. Daarmee zal de twaalfcilinder waarschijnlijk langzaam uitsterven. Jammer, maar helaas

Reacties