Prachtig hoor, al die foto’s van rode Giulia Quadrifoglio’s die bij de introductie de wereld over gingen. Onze eerste blik op die auto heeft destijds diepe indruk gemaakt, en bracht een schokgolf door ons zenuwstelsel teweeg die we nu nog na voelen sudderen als we er een tegen het welgevormde lijf lopen.

Een moderne vierdeurs Alfa kon niet mooier

Tenminste… dat dachten we. Maar toen zagen we de auto op deze foto’s, onze test-Alfa Romeo Giulia Veloce AWD, in het prachtige Misano-blauw. Is er een kleur die de Giulia beter zou passen dan deze? Je hoeft niet te antwoorden, wij doen het wel voor je: nee, die is er niet.

Bij voorbaat willen we daarom graag even duidelijk maken dat als jij dit verhaal bent gaan lezen met het voornemen om een Alfa Giulia aan te schaffen in om het even welke ‘veilige’ tint (zilver? Barbaar. Zwart? Je bent niet goed. Donkerblauw? Blijf uit onze buurt), je misschien ogenblikkelijk naar de ­Skoda-­dealer moet rennen.

Ben je er nog? Mooi, je hebt smaak. Dat treft, want deze uitvoering van de Giulia is echt iets voor fijnproevers. Voor mensen die prijs stellen op balans, op gematigde gekkigheid en gedoseerd spektakel. Dit is een auto die jou alle hoeken van het asfalt kan laten zien, maar je net zo makkelijk in rust en stilte het land door voert. De gulden middenweg, aangezet met vlot ogende bumpers en forse wielen.

Welke motoren levert Alfa in deze Giulia?

Veloce is een naam die in de rijke geschiedenis van Alfa Romeo regelmatig voorkomt om spannende modellen aan te duiden. Het is tevens Italiaans voor ‘snel’, en daarmee heeft het merk niets te veel gezegd. Je kunt deze Giulia krijgen met een 2,2-liter JTD-diesel, goed voor 210 pk, of met de 2,0-liter turbo-benzinemotor die we hier hebben. Deze levert 280 pk en is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat en Q4-vierwielaandrijving. Mocht je dat saai vinden klinken, ga er dan eerst eens een stukje mee sturen.

Net als andere Giulia’s is de Veloce namelijk het gevolg van de Quadrifoglio: Alfa ontwikkelde de topversie eerst, en toen pas de minder vermogende mainstream-­uitvoeringen. Dat betekent dat zaken als stijfheid, onderstelgeometrie en besturing per definitie dik in orde zijn. Soms té dik in orde; voor een instapdiesel bijvoorbeeld, waar je de kracht mist om de dynamiek bij te kunnen staan. Bij deze Alfa Romeo Giulia Veloce AWD sluit het allemaal uitstekend op elkaar aan.

De auto reageert lachwekkend direct op je inbreng via het stuur

Zonder overdrijven: beweeg je handen twee centimeter en je voelt de voorkant van de Veloce volgen, waarbij je aan alles merkt dat hij niets liever wil dan die beweging voortzetten. Geef hem het sein en hij duikt de hoek om alsof er koekjes te bemachtigen zijn. Zoals bij alle Giulia’s (de Quadrifoglio uitgezonderd) kun je de stabiliteitscontrole van de Veloce niet uitschakelen. Dat is vrij onbegrijpelijk in het licht van Alfa’s doel om een vermakelijke en competitieve sport­sedan te bouwen. Als je zo veel moeite stopt in het creëren van een goede basis, zorg je toch dat mensen er ook maximaal mee los kunnen gaan? Aan de andere kant: dankzij z’n onderstel en de AWD (die slechts 60 kilo gewicht toevoegt) heeft de Veloce zo veel grip dat het ESP zelfs op nat asfalt nauwelijks in de weg zit. Dus eigenlijk moeten we niet zeuren.

Rij je rustig door de stad, dan gedraagt de automaat zich als een onzekere tiener op z’n eerste afspraakje. Er wordt af en toe gehakkeld en gestunteld en de Alfa Romeo Giulia Veloce AWD lijkt zich over het algemeen wat ongemakkelijk te voelen. ‘Oh, je remt rustig af voor een stoplicht. Zal ik maar terugschakelen dan? Niet? Eerst nog even doorduwen. Oh jee, eh, toch maar terugschakelen? Oké.’ Maar moedig je hem wat nadrukkelijker aan, dan zet hij alle zeilen bij. Dan wordt hij actief en scherp en ­luistert hij nauwgezet naar alles wat je hem met je voet en via de flippers vertelt. Flippers die overigens behoorlijk in de weg zitten als je je richtingaanwijzers of ruitenwissers wilt bedienen. Maar het is een Alfa, dus je vergeeft het hem.

Hoe snel tikt ie de 100 aan?

De Alfa Romeo Giulia Veloce AWD gaat van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden, en het is nog niet zo lang geleden dat dat een supercar-­achtige waarde was. Z’n viercilinder zet er een beste keel bij op, een fijn rasperig geluid dat z’n dubbele uitlaten laat rillen en ronken. Pas bij hogere toeren komt het echt tot wasdom, wat betekent dat de Veloce, ook dankzij de lange achtste versnelling, op de snelweg prettig stil is. Als je 150 km/u rijdt, draait de motor nog geen 2.500 tpm. Z’n karakter is bijna ­diesel-achtig, ook in de manier waarop de turbo z’n boost afgeeft: in een grote, sappige klomp, waarbij het Q4-systeem – dat doorgaans de kracht alleen naar achter stuurt, maar indien nodig tot 60 procent naar de voorwielen kan mikken – zorgt dat je het zo effectief mogelijk op de weg krijgt. Zet de DNA-knop op Dynamic, en je wordt getrakteerd op zwaardere besturing en (nog) vlotter gas- en schakelgedrag; het versteende onderstel kun je met een apart knopje weer wat soepeler maken.

De Giulia Veloce bevindt zich in de sweet spot van het gamma, met genoeg power om het echt interessant te maken, maar niet zo veel machtsvertoon eromheen dat je continu het idee hebt met een vierwie­lige He-Man onderweg te zijn. Alles ademt sportiviteit, van de lage zitpositie tot de afwerking van het interieur (met een speciaal, sexy Veloce-stuurtje). Hij hoeft niet zo nodig de technologisch meest geavanceerde te zijn, de meest vooruitstrevende of luxueuze. Van Alfa’s verwacht je andere dingen. Bijvoorbeeld dat ze je opwinden en misschien zelfs in vervoering brengen. De Alfa Romeo Giulia Veloce AWD beantwoordt wat dat betreft aan alle verwachtingen. En hij mag op papier dan de sub-Quadrifoglio, het ‘net niet’-model zijn – wat ons betreft is ie een absolute winnaar.

Specificaties Alfa Romeo Giulia Veloce AWD


Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
280 pk @ 5.250 tpm
400 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 240 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
148 g/km CO2 D Label

Afmetingen
4.643 x 1.860 x 1.436 mm
(l x b x h)
2.820 mm (wielbasis)
1.505 kg
52 l (benzine)
450 / 1.200 l (bagage)

Prijzen
€ 55.980 (NL)
€ 46.550 (B)

VONNIS
Een heerlijke machine die zijn Alfa-heid tot in je vezels laat doordringen. En het mooie is: hij is al met al nog relatief betaalbaar ook. Bestel ‘m in deze kleur en weet dat je een van de mooiste sedans van het moment hebt.

Reacties

  • pipo heeft op 29 april 2018 geschreven:

    dubbelkoppelautomaat ?
    ik dacht 8-traps ZF automaat

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)