Op onze vaak natte wegen dien je over goede stuurmanskunsten te beschikken om een prettig scheurijzer als de Alfa 147 JTDm op de weg te houden. Alfa’s Q2 systeem helpt je daarbij.
 
Branieschoppertjes in voorwielaangedreven auto’s is het zeker al meer dan eens overkomen in een bocht rechtdoor te schieten. De berm in, tegen een paaltje, of met grasplaggen op de motorkap en het dak. De oorzaak? Gripverlies, vaak in combinatie met een te hoge snelheid. ABS en allerlei anti-slipregelingen ten spijt.
 
Alfa meent daar wat op gevonden te hebben. Q2 genaamd. Let op, het wordt nu technisch. Q2 is een mechanisch limited slip-differentieel van het type ‘Torsen’ op de voorwielen. In gewoon Nederlands: Q2 meet continu de kracht op beide voorwielen, los van elkaar, en verdeelt die kracht op zo’n wijze per voorwiel dat ze niet meer zo snel doorslippen. En daarmee krijg je minder onderstuur. En dus vlieg je minder snel uit de bocht. En dat niet alleen, je kunt ook eerder weer ‘op het gas’ aan het einde van een bocht. Dat klinkt lekker!
 
De ellende met een voorwielaangedreven auto, zeker bij nat weer, is dat je al heel snel doorglijdt over de voorwielen als je een bocht wilt insturen en nèt even te hard rijdt. Dat noemt de autowereld onderstuur. Om te voorkomen dat je een greppel induikt, kun je dan het beste je gas loslaten en hopen op het beste. Hopen dat de beide voorwielen weer grip krijgen als gevolg van de vertraging. Wat daarbij helpt is dat je niet te scherp instuurt: hoe dwarser de voorwielen staan bij gripverlies des te langer het duurt voordat je weer grip hebt. Probeer het zelf maar eens. Op een grote en vooral lege parkeerplaats.
 
Alfa’s Q2-systeem zorgt ervoor dat het vermogen op de voorwielen dusdanig en per wiel wordt verdeeld dat er zoveel mogelijk grip blijft bestaan waardoor jij niet in die greppel belandt, maar nog net de bocht haalt. Met zweet in je handen. En op je rug. Althans, zo omschrijft Alfa Romeo het. En zo mochten wij het uitproberen op Alfa’s testcircuit in Balocco, nabij Milaan in Italië.
 
Italianen en een testcircuit is voor autojournalisten altijd een feest. Ga je met een Duitse fabrikant een circuit op dan krijg je eerst instructie over welke versnelling je in welke bocht zou moeten hanteren. Vervolgens moet je er voor tekenen dat schade die je jezelf toebrengt voor eigen rekening en risico is. En dan staat er bij de start een mannetje in een geel hesje die exact 1 minuut en 12 seconden aanhoudt tussen elke auto die het circuit op gaat. Zodat je niet in de verleiding komt een langzamere collega voorbij te schieten. En om de 500 meter staan mannetjes met een oranje hesje en een walkietalkie die is aangesloten op jouw auto zodat ze bij elke bocht je auto inblèren dat je voorzichtig aan moet doen. En heb je eindelijk een rondje voltooid dan moet je nog een rondje om de motor en remmen een cooldown te geven waarna een heel team van technici de pitstraat uitschiet om bij je aankomst de banden, de remmen en de leidingen onder de auto te controleren. En jij begint aan je twaalfde bak slappe koffie van die dag.
 
Niets van dat al op Balocco. ‘Mister, daar izza de testbaan, daar izza een auto, veel plezier!’ Geen helm, geen instructie, geen tips en vooral geen baancontroles. Een feest dus, mede ook omdat de van te voren geschonken koffie veel beter van smaak is. Instructie ontbreekt overigens niet: alvorens we het circuit op kunnen, krijgen we eerst een kleine persconferentie over het Q2-systeem. Van een Italiaan. In het Italiaans. En dat is wat vreemd daar alleen de dames van de koffie Italiaans zijn, het aanwezige journaille is op wat camping-Italiaans de taal in het geheel niet machtig. Hadden ze marketing-Mario niet even een cursus Engels kunnen geven? Staat anno 2006 wel zo hartelijk en internationaal naar je gasten.
 
Alfa levert Q2 in eerste instantie op de 150-pk dieselversies van de 147 en de GT, later zal Q2 ook leverbaar worden op andere modellen. Onze aandacht hebben we gericht op de 147. Na slechts één ronde hebben we het systeem door en waarachtig, het overtuigt direct. Niet zo zeer omdat we eerst met 147’s zonder Q2 konden rijden, jammer natuurlijk, maar we hebben meer dan voldoende ervaring met hachelijke situaties in voorwielaangedreven auto’s om te voelen dat zo’n Torsen-dif absoluut nut heeft. Rijdend op de grens van wat in een bocht haalbaar zou moeten zijn met een 147 behoud je grip genoeg – ook op drijfnat wegdek – om keurig een bocht in te sturen. En daar waar je normaal nog even wacht met volgas geven, hangend in de bocht, trappen we nu het gas vol in. Je voelt het systeem werken, en in plaats dat je net met je buitenste voorwiel wat gras meepakt, stuur je nu haarscherp op de rand van het asfalt.
 
Het mooie is dat wij natuurlijk zo hard mogelijk het circuit over vliegen zonder van de baan te raken, met dank aan ABS, ASR tegen het slippen en VDC voor de stabiliteit, waarbij het Q2-systeem optimaal wordt ‘benut’. Dat betekent namelijk dat een normale sterveling op een nat en bochtig weggetje, normaal rijdend, niet eens zal merken dat Q2 in actie treedt – als het al in actie zou moeten komen – hetgeen de veiligheid ten goede komt. Op een gladde of onvaste ondergrond draagt Q2 dus ook bij aan je veiligheid.
 
Dat veiligheidsaspect is dan ook een groot voordeel in onze ogen. De extra grip bij het betere gooi- en smijtwerk in bochten is leuk, mooi meegenomen, maar je moet wel als een idioot willen rijden om het voordeel van het Torsen-dif optimaal te benutten. En dat doe je in de praktijk niet. Je rijdt niet de hele dag op het scherp van de snede door alle bochten in je lommerrijke woonwijk rond. En je zult ook niet zo snel met je 150-pk sterke dieseltje een circuit opzoeken al rijdt ‘ie daar best vlot. Daar had je de inmiddels niet meer leverbare 147 GTA voor moeten kopen.
 
Het Q2-systeem zal in ons land een meerprijs van ca. 1.500 euro betekenen en de vraag is dan: is het dat waard? Nee, als je normaal rijdt dan zien we niet echt direct voordelen, al rijd je wat veiliger. Maar Q2 houdt ook in dat je lakafwerking verrijkt is met een satijn-look van de grille, luchtinlaat en buitenspiegels. En je krijgt speciale 17-inch velgen, een achterspoiler, een verchroomd uitlaateindstuk (tjonge!), een verlaagd onderstel, leuke rode biesjes om de wijzerplaten, leer op de stoelen, het stuur, de versnellingspookknop en de handrem, radiobediening op het stuur, Alfa’s stability control (VDC) en cruise control. Dat allemaal voor 1.500 euro meer? Ja, zo antwoordt Alfa. Gelijk doen dan, dat Q2, zo zeggen wij.
 

Reacties