Volkswagen Arteon: 1e rij-indruk

Langgerekte sedan-achtige verwent ons met ruimte en snelheid

Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon
Nieuwe Volkswagen Arteon

TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Arteon. In ons augustusnummer (20 juli in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Arteon
Uitvoering: 2.0 TDI 240 pk 4Motion Business R
Locatie: Hannover en omstreken
Weersomstandigheden: regenachtig en 12 graden

Is dit de nieuwe Passat CC?

2008 belde: ze willen hun kijk op het Volkswagen-gamma terug. Nee, lees eens even goed: dit is geen Passat. Dit is de nieuwe Volkswagen Arteon, een prestigemodel dat niets met die doodgewone zakensedan van doen heeft. Echt hoor. Helemaal niets.

Oké. Vertel ons eens over die compleet nieuwe Volkswagen Arteon.

De Arteon is een gestrekt vijfdeurs hatchbacksedangeval met bakken ruimte en stijl te over. Hij is bedoeld om VW wat meer aanzien te geven door premiumkopers met coupéambities bij Audi en BMW weg te lokken. Daarom heeft hij altijd een behoorlijk rijke uitrusting en kun je ‘m alleen met capabele motoren krijgen.

Hoe capabel?

Het begint bij een 1.5 TSI met 150 pk, die in Nederland voor minder dan 40.000 euro op je stoep staat (Belgische prijs nog niet bekend). Maar er is ook een 2.0 TSI met 280 pk, plus verschillende potente diesels, waarvan wij de 2.0 TDI met 240 pk en 4Motion-vierwielaandrijving proberen.

En hoe vinden jullie die?

Prettig, erg prettig. Onze test-Arteon staat op 20-inch velgen, wat – ondanks VW’s claim dat ze het onderstel speciaal op die maat hebben afgestemd – op slecht wegdek best te merken is. Maar het interieur is prachtig, de zit is comfortabel (ook achterin, waar het dak laag is maar de bank diep ligt) en de motor en zeventraps DSG-bak zijn beter op elkaar ingesteld dan de Toppers. En dat zonder gereutel en gejank.

Nog technologische nieuwtjes?

Genoeg. Zo heeft de Arteon nu adaptieve cruisecontrol die rekening houdt met je locatie en de verkeersregels: voor bochten en kruisingen remt hij automatisch af, en hij zorgt dat je nooit te hard een bebouwde kom in rijdt. Ook de bochtenverlichting kijkt naar de navigatie, zodat de weg al zichtbaar is voordat je de hoek om stuurt. Dat niet alleen: de instelbare dempers hebben niet minder dan vijftien standen. Zo ben je tenminste nooit meer enkel op Comfort, Normal en Sport aangewezen. Je bent toch geen barbaar?

Klinkt best tof, wanneer kan ik ‘m bestellen?

Nu, tenzij je geen 2.0 TDI 150 pk of heel dikke versie wilt. De overige uitvoeringen kun je namelijk vanaf september bestellen. Onze 240 pk sterke diesel in de opgeklopte Business R-uitdossing staat nu al voor 58.190 euro in de Nederlandse prijslijsten. In België heet hij R-Line en moet hij 52.160 euro opbrengen.

De volledige rijtest van de nieuwe Volkswagen Arteon lees je in TopGear Magazine nummer 146 – vanaf 20 juli in de winkel.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws