Natuurlijk droom jij al acht jaar van je eigen door Singer herboren Porsche 911. Wees gerust: je bent niet de enige. En nu heeft een van je lotgenoten er werk van gemaakt. De eerste Porsche 911 van de Californische kunstenaars van Singer is gearriveerd in Nederland. En natuurlijk is hij grijs. Daar kunnen we flauw over gaan doen, maar daar staat het kleurtje de ‘Amsterdam’ te goed voor.

De kans dat je hem ziet, is aanwezig: de Amsterdam – naar traditie vernoemen Singerklanten hun auto’s naar de woonplaats van de eigenaar – gaat dienstdoen als de daily driver. De kans dat je verliefd wordt (of al bent) en er zelf ook een wilt, is nog groter. Wij zijn hier om je te vertellen dat je je droom vrij gemakkelijk kunt laten uitkomen. Onder het motto ‘je kunt slapen in een auto maar niet racen in een huis’: knal je woning op Funda en doorloop deze stappen.

Het begint met een kop koffie

TwinSpark Racing in Oegstgeest is de officiële tussenpersoon van Singer in de Benelux. Zij zorgen ervoor dat je aan het einde van de rit zo’n smakelijk veredelde Porsche op je oprit hebt staan. En als je wilt, vragen ze aan de eigenaar van de Amsterdam of je een proefritje mag maken (als passagier). Alsof dat nodig is. Dit model is trouwens voorzien van een 4,0-liter boxermotor met 400 pk en vierwielaandrijving. Handig voor ons klimaat. We mochten er niet in rijden, maar de koffie hebben we geprobeerd. Die is prima.

Op naar Amerika

Je koopt dus geen herboren Porsche 911 bij Singer; je laat er eentje compleet opknappen. Dat gaat helemaal naar eigen smaak. Maar hoe kies je tussen alle opties? Het beste is om zelf naar Californië te vliegen. Daar helpen de mensen van Singer je om de keuzes te maken in lakkleur, motor, ophanging en andere opties. Je mag daar proeven van de aanwezige restauraties om te kijken wat bij jou past. Het feestpakket van Singer begint bij ongeveer 315.000 euro, maar daar ga je al heel snel overheen. En als je toch in de VS bent, kun je direct een mooie roadtrip door West-Amerika maken.

Je eigen Porsche

Het is de bedoeling dat je je eigen Porsche 911 aanlevert. Heb je er geen? Dan helpt TwinSpark Racing je met zoeken. Belangrijk is dat het geen complete puinbak is; alles moet wel recht zijn. Anders begint Singer er niet aan. Ook moet het Elfje, voordat hij naar Amerika gaat, op Nederlands kenteken staan. Anders moet je straks bij terugkomst BPM betalen over een prijzige Porsche. Per vliegtuig stuur je je Elfje naar Californië voor zijn transformatie.

Dan moet je wachten

Op het moment van schrijven staan er zo’n 100 Porsches bij Singer in Californië te wachten (in verschillende stadia van de restauratie) op hun make-over. Elk project vereist zo’n 4.000 manuren en er werken slechts 60 mensen. Reken maar op ruim drie jaar wachttijd vanaf het moment dat jij de laatste slok koffie neemt.

Komt die belastingdienst

Goed, je wacht al een flinke tijd. Je hebt al betaald voor een oude Porsche, en voor de inspanningen van Singer. Klaar met de kosten? Nope: zodra de auto terug naar Nederland komt, houdt de staat zijn handje op voor 10 procent invoerrechten over de rekening van Singer. En dan komt over dat bedrag nog eens 21 procent BTW. Dus stel: Singer versleutelt 400.000 euro aan je Porsche (wat niet ondenkbaar is), dan mag je 132.400 euro in de schatkist van de staat doen. Leuk, hè?

En het onderhoud?

De Porsches 911 die Singer restaureert, krijgen een aantal specifieke onderdelen mee die je op geen enkele andere auto vindt. Niemand verbiedt je om bij de Kwikfit om de hoek je beurtjes te doen, maar het is toch aan te raden om zo nu en dan even langs Oegstgeest te rijden. Zij hebben directe lijnen met Singer en weten hoe de vork in steel steekt.

Hoe uniek ben je dan?

Het eerste Singer-project rijdt vanaf nu rond in Nederland. Een tweede 911 is onderweg. Tegen de tijd dat jouw exemplaar van het vliegtuig komt, zijn er wellicht al meer. De naam Amsterdam is al bezet. Laten we hopen dat je niet in het plaatsje ‘Rectum’ woont.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)