01. De Honda Civic Type R is stijf

De nieuwe Civic Type R is 38 procent stijver dan de vorige versie.  Doordat de body op nieuwe manieren in elkaar is gezet, is de carrosserie stijver dan voorheen. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat je sneller door een bocht kunt gaan.

02. Er is natuurlijk meer vermogen

De motor is dezelfde 2,0-liter turbo gebleven, maar daar komt nu wel 320 pk en 400 nm uit. De uitlaat wordt gekoeld door middel van een slangetje dat water over de uitlaat sprenkelt. Door veranderingen aan de uitlaat is de brandstoftoevoer verbeterd. Daardoor is er ook 10 pk extra ten opzichte van het vorige model.

03. Hij heeft drie uitlaten

Zoals je kunt zien is er veel gesleuteld aan de achterkant van de Type R. Het duidelijkste verschil? De drie uitlaten natuurlijk. Waarom de middelste wat kleiner is? Dat is om het harde geluid bij lagere snelheid te verzachten.

04. De dubbele as behoed je voor het crashen tegen een boom

De ophanging van de Type R is de voornaamste reden dat hij niet onhoudbaar is tijdens het wegscheuren vanaf stilstand. Net zoals de Ford Focus RS en de Opel Astra VXR, heeft de Honda een dubbele as, zodat hij goed onder controle te houden is.

05. De nieuwe ophanging is robuust

Honda is eindelijk afgestapt van de oude achtervering ten gunste van een volledig onafhankelijke ophanging. De Type R kent drie verschillende standen: Comfort, Sport en +R. Hiermee worden onder andere de dempers, besturing en de gasrespons aangepast. Standaard staat hij op de Sport-stand, dan is hij stevig maar toch gecontroleerd.

06. Hij heeft een spoiler met ‘vortex generators’

De achtervleugel van de Honda Civic Type R heeft ‘vortex generators’, oftewel spoilers op de spoiler. Waar dat goed voor is? Downforce natuurlijk, volgens Honda zelfs de meeste downforce in deze klasse. De stabiliteit bij hoge snelheid op het circuit is één van de kenmerkende eigenschappen. Dit is ook een van de redenen dat hij het record pakte op de Nürburgring.

07. De volgende Type R zal geen hybride zijn

Volgt de Type R die hierna komt het hybride-pad van de NSX? Waarschijnlijk niet, aldus Honda zelf. Anders wordt hij te duur en te ingewikkeld. Wel wordt er gekeken naar het gewicht, wat zeker weten omlaag gaat. Zou de volgende Honda Civic Type R dus een nog lager gewicht hebben dan deze 1380 kg?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear