We zijn bij TopGear constant bezig met het vieren van het bestaan van de auto. We juichen de vrijheid toe die hij ons biedt, we houden van de opwinding van het rijden, en van de avonturen die auto’s ons kunnen geven. Maar deze gevoelens zijn inmiddels vaker gegrond in een droom dan in de realiteit – het rijden van een auto bestaat in onze tijd vaak uit het staren naar de achterkant van een stationair draaiende Opel Zafira, het inademen van dieselwalmen en het verafschuwen van het bestaan van je medeweggebruikers.

Tesla-baas en ziener Elon Musk kwam recent met een oplossing voor deze voertuigepidemie. Hij wil een netwerk van tunnels bouwen, waarin auto’s op elektrische sledes worden vervoerd met snelheden tot 200 km/u, zodat er geen files meer zullen zijn. Hoewel ik de man zeer bewonder, denk ik dat die visie te duur is, te ingewikkeld, en dat het beter zou werken als het scenario van een rampenfilm.

Wat is je oplossing?

We moeten het menselijke element verwijderen. Ik heb het dan niet over moord – ik ben al tevreden met de snelle introductie van de zelfrijdende auto. Want weet je – mensen zijn gewoon niet zo efficiënt. We hebben niet genoeg discipline, niet genoeg coördinatie en te weinig samenwerking, en dat betekent dat het verkeer niet zo snel en vloeiend verloopt als het zou moeten. Bumperkleven, het wisselen van rijstrook en te hard remmen dragen allemaal bij aan een inefficiënte verkeersstroom die tot opstoppingen leidt.

Snelwegen zijn het beste voorbeeld. De weg kan helemaal vrij zijn, maar als er maar een auto langzamer rijdt, als er maar een bestuurder is afgeleid, ontstaat er een domino-effect dat iets verderop in de keten tot vertraging, opstopping en tenslotte tot file leidt.

Waarom wil je rijden verbieden?

Zelfrijdende auto’s zullen ervoor zorgen dat het verkeer vloeiender door de straten en over de wegen beweegt. Ze zullen gecoördineerd rijden, elkaars bewegingen zien aankomen en – in theorie althans – nooit hoeven te stoppen. Een rijstrook vol autonome auto’s zal zich gedragen als een trein, en bewegen als een enkele entiteit. We zullen zelfs geen verkeerslichten meer nodig hebben, want autonome auto’s kunnen met elkaar communiceren en zullen beslissingen kunnen nemen in een fractie van een seconde. Ze zullen kruisingen kunnen oversteken vanuit elke hoek en op ieder moment, elkaar ternauwernood ontwijkend, maar altijd doorstromend.

Een beetje radicaal, niet?

Ik sta niet alleen in dit idee. Een studie van het Britse ministerie van Transport, die verkeersstromen simuleerde met computersoftware, voorspelt dat er 40 procent minder spitsdrukte zou zijn als een meerderheid van alle auto’s autonoom was. Zelfs als maar een kwart van de auto’s zonder bestuurders zou rondrijden, zouden de vertragingen met 12,4 procent afnemen. Dat zou betekenen dat een reis van een uur acht minuten korter zou duren.

En nee: dat betekent niet dat het plezier van het rijden zou verminderen, want daarin voorziet mijn plan uiteraard ook. Ik verorden dat alle nieuwe auto’s een autonoom systeem moeten hebben dat door de eigenaar kan worden uitgezet. Buiten de spits zal het mensen worden toegestaan om hun eigen voertuigen te besturen. Maar tijdens de spits, of als er verderop de te volgen route druk verkeer is, moet dit verboden worden. Het drukke forensenverkeer in de ochtend en avond wordt een geheel autonome aangelegenheid.

Als je als een idioot wilt rijden wanneer het druk is, zul je dat moeten doen in een veilige omgeving en uit de buurt van brave mensen die graag van a naar b willen. Ga naar een circuitdag, leer driften, doe mee aan een dragrace.

Beste mensen, dit is geen hogere wiskunde. Het idee is niet revolutionair. Het is pure logica. Ja, rijden moet leuk zijn, maar zoals bij elke leuke taak die tergend en langdradig begint te worden, is de tijd gekomen om machines het zware werk te laten doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)