Hij ziet er gewoon lekker uit, hè? Ook al is het maar een zeven jaar oude Audi A6 met 21-inch wielen. De brede wielkasten, zilverkleurige spiegels, ovalen pijpen en grotere luchthappers geven hem een dreigend uiterlijk. Je bemerkt direct zijn aanwezigheid als er een RS 6 in de buurt is.

Lekker boeiend, meer Audi’s doen dat

Inderdaad, meer Audi’s hebben een breed en bruut uiterlijk en een bult vermogen. Maar deze Audi doet veel meer. Laten we beginnen met de snelheid.

De vorige had tenminste een V10-motor

De Lamborghini-V10 verdween voor een minder krachtige 4,0-liter V8. Dat leek vervelend, maar door meer koppel werd ie sneller. Met 560 pk en 700 Nm is het een prima teleportatiemiddel voor jou, je geliefden en je doodsbange hond (elk stukje over stationwagens moet een hondengrap hebben, dat is de wet).

Snel, en lomp?

Het is niet het meest sensationele onderstel, maar het stuurgedrag is zwaar en snel genoeg. En de RS 6 is verbazingwekkend wendbaar voor z’n formaat. Hot hatch-wendbaar, zelfs. Met de snellere en scherpere RS 7 wist Audi bijvoorbeeld nét niet de juiste snaar te raken.

En toen werd ie sneller

Ja, de Audi RS 7 was sneller, tot ie dat niet meer was. In 2015 kwam de Audi RS 6 Performance, met 605 pk. In 3,7 seconden zit de enorme Avant op 100 km/u en de Performance blijft doorrazen tot 305 km/u. Het was de koning van de weg.

Tot Mercedes kwam

Vorig jaar was daar de plots de Mercedes-AMG E 63 S Estate. Meer bagageruimte, meer vermogen (612 pk) en nog dwazere prestatiecijfers. Rij ze kort achter elkaar, en de RS 6 zal je ervan overtuigen nog lang niet met pensioen te hoeven.

Is de Mercedes beter?

Toegegeven: de Mercedes is een groter spektakel, maar de Audi RS 6 verdwijnt sneller naar de horizon. En nog belangrijker: de Audi RS 6 is de betere toerauto. Wil je een auto voor een roadtrip: pak de Audi.

Dus waarom gaan we ‘m missen?

Kijk even naar z’n houding. Dreigend, gemeen. En toch een vergevend onderstel. Het is wellicht de enige auto die je ooit nodig zult hebben. En nog altijd bloed- en bloedsnel. 2018 is het laatste jaar voor de Audi RS 6. Laten we hopen dat Audi onthouden heeft hoe ze zeven jaar geleden zo’n goede auto neer hebben gezet. Het is duimen voor de volgende RS 6. Hé, jij daar: je kunt nog heel eventjes stemmen op het meest asociale automerk van Nederland. Moet Audi een plekje krijgen, of juist niet?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)