Wie is er nou nooit in een auto van een half miljoen, geheel opgebouwd uit koolstofvezel, op een verkeersdrempel blijven steken? En wie heeft toen, terwijl scholieren hem uitlachten, niet gedacht: hier moet toch iets op te vinden zijn?

Nou, als het kopen van een verstandige SUV – net als iedereen doet – om de een of andere reden geen optie is, dan is er hoop. Of liever gezegd: dan was er hoop, ergens in het midden van de jaren negentig.

Want zie hier de Aixam Mega Track, een supercar met middenmotor die denkt dat ie een SUV is – een tegelijkertijd dusdanig belachelijk en briljant idee dat het een wonder mag heten dat we het nooit meer hebben teruggezien. Alhoewel: zelfs dat is niet helemaal waar, want in 2013 kwam Audi op de proppen met de Nanuk Concept op de autoshow van Frankfurt, gebaseerd op de Italdesign Giugiaro Parcour. Maar zelfs Audi was niet dapper of dom genoeg om die ultieme crossover in productie te nemen.

Waarom doet de naam Aixam een belletje rinkelen?

Dat komt omdat je in het verkeerde geheugenregister zoekt. Je hebt de lade sportauto’s opengeschoven, maar je had moeten zoeken onder ‘invalidevoertuigen’. Aixam, een Frans bedrijf dat is opgericht in de jaren tachtig, bouwt sindsdien louter zulke brommobielen. Tot 1995 althans; want toen, vermoedelijk na een tamelijk vloeibare lunch, besloot het merk over te gaan tot het bouwen van een van ’s werelds meest bijzondere supercars. Het brein heeft vreemde kronkels, en dan al zeker het Franse brein na te veel beaujolais in de zon.

Maar tegen alle verwachtingen in bleek het idee eigenlijk nog helemaal niet zo achterlijk. Het liep daadwerkelijk vooruit op de totale SUV-rage. Dikke wielen, vierwielaandrijving en een instelbaar onderstel – dat de bodemvrijheid kon verhogen van 203 millimeter tot maximaal 330 millimeter – gaven de auto de mogelijkheid om door vrijwel ieder terrein te rijden, en dan al zeker de soorten terrein waar supercars tot die dag niets te zoeken hadden gehad.

Had de Aixam Mega Track ook het vermogen van een supercar?

Met een 400 pk sterke, 6,0-liter Mercedes V12 voorin waren de prestaties niet misselijk: van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden en een top van 250 km/u. Niet slecht voor een auto met hetzelfde gewicht als een Range Rover.

Helaas was de wereld niet helemaal klaar voor Aixams monster van enkele eurotonnen; en werden er maar vijf van gebouwd. Inmiddels is de situatie wel anders. Lezen jullie mee, daar bij Land Rover? De markt voor jullie eerste supercar ligt wagenwijd open.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)